map_of_the_worldop HR Tech World in Parijs dit jaar waren veel interessante sprekers. Eerder schreef ik al over Cern. Nu een aantal lessen van andere bedrijven, zoals Sillicon Valley Start up Equinox, de grote Italiaanse chocolademaker Ferrero en anderen.

Effect van nieuwe site

Equinox liet tussen neus en lippen door vallen dat ze met hun nieuwe site, die o.a. volledig geoptimaliseerd was voor mobiel en mobiel solliciteren, 80% meer sollicitaties binnen haalde.

We hebben het hier over het meest gewilde Sillicon Valley personeel. De invloed van een goede recruitmentsite en ditto proces is dus denk ik weer eens heel erg duidelijk.

Belangrijk daarbij was dat ze ook het proces aan de achterkant geoptimaliseerd hadden, waarbij de hiring managers nu ook op mobiel kandidaten konden uitnodigen en dergelijke. Daarmee was de reactietijd stek toegenomen, met als gevolg dat het gewoon veel kandidaatvriendelijke was. Het resultaat in een deze ‘war for talent’ was dat Equinox duidelijk aan de winnende hand was.

Social media

Ferrero is de grote Italiaanse chocolade maker. Ze hadden ineens door allerlei reorganisaties geen budget meer, dus dacht men aan social. Maar social…. is soms lastig. Veel bureaus gaan uit van het inzetten van de netwerken van de medewerkers, maar Italianen… zijn niet zo sociaal blijkt. Het hele bedrijf had 18 medewerkers op Twitter bijvoorbeeld (van de tienduizenden medewerkers). Bijna niemand op Instagram en de Linkedin aantallen waren ook niet vergelijkbaar met de rest van de wereld. En ze moesten vooral uitbreiden buiten Italië ook.

Toch heeft men gekozen voor social media. Waarom? Omdat de nieuwe medewerker dat wel moet kunnen. Het is door een verandering van recruitment strategie dus ook een verandering van cultuur geworden.

De resultaten van een goede strategie, waarbij men allerlei kleine nieuwe dingen heeft ingezet (waaronder Flipagram) was dat het bezoek van de recruitmentsite van 90% Italiaans naar 33% Italiaans ging. Aangezien de wervingsbehoefte ook vooral buiten Italië ligt, was dat precies het doel.

De les die ik leerde: social is nog steeds heel anders in andere delen van de wereld.

Feiten over baanzoekers

Tot slot nog een paar mooie feiten over baanzoekers van Chris Hoyt van CareerXroads.

  • 75% van al je kandidaten doet research naar je bedrijf, voor ze solliciteren
  • 70% doet zelfs minimaal een uur research
  • 33% doet zelfs minimaal 3 uur research
  • Mannen kijken gemiddeld 3 keer naar een vacature, vrouwen 7 keer, voor ze solliciteren

Conclusie: zorg dat je recruitmentsite op orde is, want anders halen ze die informatie elders waar je er minder controle op hebt. Tweede conclusie: zorg dat je elders vindbaar bent (forums, glassdoor, etc) en dat die informatie klopt.

 

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


132 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën