Zorginstelling Amerpoort heeft dit jaar de Digitaal-Werven award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring gewonnen. Omar, één van de klanten die in hun videoreeks voorkomt, heeft dus eeuwige roem gekregen. Gefeliciteerd.

omar

Juryrapport

Hieronder het juryrapport, dat de vier genomineerden bespreekt en daarna de overwegingen geeft waarom de keuze op Amerpoort is gevallen.

Amerpoort

Amerpoort is misschien niet de meest complete site, maar vertelt wel een verhaal. Een echt verhaal. Een mooi verhaal. Amerpoort heeft veel te vertellen, maar doet dat niet met teveel tekst. Ze zetten alle vormen van content in om hun verhaal te vertellen. Naast tekst en video ook een geheel zelf ontworpen test en enkele geanimeerde cijfers. Bij Amerpoort is alles eigen, ze gaan uit van hun eigen kracht en dat vindt de jury heel sterk.

Het meest bijzondere aan Amerpoort is het geheel. Alles op de site, elk beeld en elke zin, zet een authentiek beeld van de organisatie neer. Je hoeft niet op zoek naar content, ze bieden het op de juiste plek aan. Alles gaat natuurlijk en intuïtief en past bij de organisatie. Over kleine details is goed nagedacht, zoals de positieve validatie bij het sollicitatie-formulier, precies wat de zorgverleners ook doen bij hun cliënten.

  • De verbetersuggesties die de jury wil meegeven richten zich op vier onderdelen:
    Ten eerste is de mobiele site goed, tot je gaat solliciteren. Daar is winst te boeken, door een mobiele telefoon te herkennen en het proces aan te passen.
  • Ten tweede is er winst te behalen in het tweede navigatieniveau. Na de eerste klik, maar voordat je echt bij de content komt, is op sommige gebieden de informatievoorziening niet optimaal.
  • Ten derde zijn niet alle functionaliteiten even stabiel. Tijdens de evaluatie werkte de zoekmachine van de site niet goed en soms werkt het zoeken van vacatures op de kaart niet.
  • Tot slot is niet rondom elke vacature iets aan branding gedaan. Niet elke vacature heeft bijvoorbeeld een foto en dan is de vacature wel erg kaal.

Amerpoort heeft dus nog verbetermogelijkheden, maar heeft ook een geweldige ervaring neergezet. Zoals een van de juryleden zei: “Ik heb nooit nagedacht om in de zorg te werken, maar ik krijg er nu wel zin in.”

Bol.com

Bol.com is de winnaar van vorig jaar en biedt nog steeds een geweldige ervaring. De kracht van bol.com zit nog steeds in de context rondom de vacature. Men biedt daar zoveel informatie en branding dat elke vacature op zich de moeite waard is om te bekijken. Het Bol.com verhaal wordt op elk niveau overtuigend neergezet; zoals vanuit een afdeling of een medewerker, je wordt moeiteloos meegenomen naar de vacature, waar het solliciteren net zo eenvoudig is als het kopen in de webwinkel.

Bol.com heeft een aantal verbetersuggesties van de jury van vorig jaar doorgevoerd. Zo staan er nu gerelateerde vacatures bij de vacature en kan je mobiel ook met een CV in Dropbox solliciteren. Google drive en Linkedin zijn helaas nog steeds niet mogelijk en het mobiele vacatureoverzicht is nog niet heel overzichtelijk. Ook is er mobiel nog steeds gekozen voor het weglaten van de, in de ogen van de jury, juist aansprekende content die het verschil maakt. Zo zijn alle beelden, medewerker quotes en one-liners als ‘De winkel van ons allemaal. Durf jij het aan?’ en het informerende vacatureproces weggelaten. Dit maakt de mobiele ervaring minder overtuigend dan die op de desktop.

Liander

De homepage van Liander is een ideale springplank naar de content. Content die goed geschreven is en niet alle clichés uit de kast trekt. De site biedt de kandidaten een goede ‘customer journey’, helpt de kandidaat met wat hij zoekt. De fotografie en de video’s zijn duidelijk met veel aandacht gemaakt en passen perfect in de reis die je op de site maakt van bezoeker naar sollicitant. Liander heeft voor elke vacature ook een tagline, die in één zin de essentie van de vacature weergeeft en die ook terugkomt bij bijvoorbeeld de gerelateerde vacatures.

De jury heeft ook een aantal verbeterpunten voor Liander. Zo zitten er fouten in de validatie bij het solliciteren en werkt het zoeken naar vacatures op Facebook niet. Qua conversie eindigen nog teveel pagina’s zonder een doel of een vervolg, waardoor de kandidaat niet verder geholpen wordt. Mobiel worden er soms iets teveel dingen weggelaten die hadden mogen blijven staan en de branding rondom de vacatures mist momenteel ook. Als je zoveel mooie content hebt qua foto’s en video’s kan je daarmee ook de vacatures prachtig aankleden.

Stedin

Stedin tot slot komt meteen binnen: “Het belangrijkste onderdeel van ons netwerk ben jij”. Het is één van de weinige recruitmentsites die de sollicitant aanspreekt en meteen belangrijk maakt. Ook heeft Stedin een aantal hele mooie details in de site zitten. Zo is het zoeken in de vacatures heel intuïtief en is het sollicitatieformulier bijzonder fijn in geïntegreerd. Ook zijn de vacatures mooi opgemaakt zodat ze prettig leesbaar zijn.

De verbetersuggesties beginnen ook bij de vacatures. Een deel heeft namelijk foto’s, wat aansprekend is, een deel niet, wat een gemiste kans is. Ook mist het persoonlijke bij de vacatures, geen collega’s, geen recruiter, geen toekomstig manager die je welkom heet. Verder is er volgens de jury veel winst te behalen door samenwerking met andere delen van Stedin. De site is onderdeel van de corporate site, maar bij de projecten op de site staan bijvoorbeeld geen vacatures. Ook op social media wordt ingegaan op de projecten, maar zonder een referentie hoe je hier aan bij kan dragen. Ook bij Stedin adviseert de jury de mobiele site goed te bekijken. Het weglaten van de foto’s laat ook het gevoel weg en de intuïtieve zoekfunctionaliteit werkt ook niet altijd even goed.

Het jury oordeel

De kwaliteit van de vier genomineerden lag dit jaar dichterbij elkaar dan ooit. De jury had hierbij enkele dilemma’s. Kies je voor de functioneel meest optimale ervaring? De technisch beste site met een heel goed verhaal? Of kies je voor het net iets betere verhaal met de net iets mindere functionaliteiten? Is de beste ervaring een site die het gevoel het beste overbrengt en iedereen enthousiast maakt om er te gaan werken? Of is de beste ervaring de site die functioneel superieur in elkaar zit?

De jury heeft gekozen voor de site die ons enthousiast maakte over werken in de gehandicaptenzorg: Amerpoort.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


111 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën