Logo_ICOON_Digitaal_Werven def13082012_WITCorporate recruitmentsites zijn steeds beter mobiel toegankelijk, maar er is nog veel te winnen. Dat blijkt uit het onderzoek van Digitaal-Werven dat morgen (7 oktober) gepresenteerd zal worden in Utrecht.

Mobiele toegankelijkheid van een site is niet meer weg te denken, maar nog steeds worstelen veel organisaties met hun recruitmentproces mobiel goed toegankelijk te maken. Het lijkt erop dat veel organisaties inmiddels wel begrijpen dat het van belang is, maar nog niet weten hoe het goed moet. Ook zijn er blijkbaar veel webbouwers, bureaus en adviseurs die hier matig in adviseren, gezien het resultaat van het onderzoek.

Toegankelijkheid

De meerderheid van de websites is inmiddels mobiel toegankelijk. Toch is nog steeds 42% niet mobiel toegankelijk, of in ieder geval niet goed. Daar krijg je de gewone website te zien en moet je pinchen, zoomen en noem het maar op.

mobiel

In 48% van de gevallen is de site repsonsive gemaakt, dat wil zeggen dat deze mee schaalt met je scherm. In 10% van de onderzochte sites bleek er een aparte mobiele website gemaakt.

Vacatures

Hoewel het interessant is om de hele website mobiel toegankelijk te maken, is het belangrijkste dat de vacatures mobiel toegankelijk zijn. Immers komt daar met afstand, zeker mobiel, het meeste verkeer op. Via Twitter, Facebook en andere links komt men doorgaans direct op je vacature.

De vacatures bleken slechts in 48% van de gevallen goed mobiel toegankelijk te zijn. Hier is het dus nog de minderheid van de grotere en bekendere Nederlandse organisaties die dit op orde hebben.

Solliciteren

Solliciteren met een mobiele telefoon is altijd nog een uitdaging. Immers heeft de gemiddelde Nederlander geen CV op zijn of haar mobiel staan. Daar zijn natuurlijk oplossing voor. Linkedin biedt daar een mogelijkheid voor, maar ook Dropbox en Drive en laten we niet vergeten dat je jezelf de vacature ook kan toesturen. Of dat je aan kan geven interesse te hebben en de recruiter vervolgens de kandidaat pro-actief benaderd.

Daarvoor moet de site wel herkennen dat je met een mobiel bezig bent. Dat bleek slechts in 18% van de gevallen te gebeuren. Bij 12% van de onderzochte sites was deze responsive en had men een Linkedin sollicitatie-optie. Dus hoewel deze niet herkende dat je mobiel bezig was, kon je er wel solliciteren.

Conclusie

Het gaat beter. Het gaat veel beter met de mobiele toegankelijkheid van recruitmentsites. Toch is er nog heel, heel veel te winnen. Bij minder dan de helft kan je mobiel een vacature goed bekijken en slechts 18% paste het sollicitatie-proces aan aan het feit dat je mobiel bezig bent als kandidaat. Dat zijn getallen die nog voor veel verbetering vatbaar zijn.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


104 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn