Recent is de nieuwe WerkenbijASR website live gegaan. Deze is nog niet meegenomen in het onderzoek van Digitaal-Werven, hij is pas live gegaan na de onderzoeksperiode, dus eens kijken of ASR volgend jaar tot de kandidaten gaat behoren. Ze hebben in het verleden hele behoorlijke ervaringen neergezet. Hopelijk bouwt de nieuwe site daar op door.

Screen Shot 2015-09-30 at 09.40.59

Homepage

De homepage ben ik niet heel erg over te spreken. Hij is functioneel, maar niet warm. Ik heb het gevoel dat ze heel erg naar Deloitte hebben gekeken. Wat vijf jaar geleden baanbrekend was, maar nu toch wel een beetje achterhaald. Drie ingangen naar professionals, young professionals en studenten is leuk. Het is goed dat ze ook hebben aangegeven wat ze er onder bedoelen, maar het voelt niet heel natuurlijk. Ook begint het met veel tekst, weinig beeld, weinig gevoel. Het is nogal kil en saai als ik eerlijk ben.

Opvallend aan de homepage is dat er geen zoekmachine in zit. Er is links wel een zoekmachine, maar niet echt één die voor vacatures lijkt te zijn ingericht. Ook is het gebrek aan beeld iets dat me heel erg opvalt. Het komt niet warm over.

Screen Shot 2015-09-30 at 10.08.25Er is één foto, die ook verder in de site soms terugkomt. Multi-cultureel, dat zeker, maar wat deze foto nu zegt. Een vrouw met een hoofddoek naast een fiets en een man in pak die iets uitlegt en dat op een platform. Ik snap het niet.

Informatie

De basis informatie is op de site te vinden. Een sectie arbeidsvoorwaarden is er, maar wederom alleen tekst en ook zoveel mogelijk vaagtaal. Niets concreets. Marktconforme beloning, collectieve voorzieningen, etc. Elke open deur wordt ingetrapt, maar als ik lees over fitness faciliteiten denk ik: foto’s!

De informatie over de sollicitatieprocedure is gelukkig al een stuk uitgebreider en concreter. Binnen 2 weken krijg je een reactie bijvoorbeeld. Je eerste gesprek is met de recruiter en de manager van de afdeling. Met wie je tweede gesprek is laat men in het midden en ook ‘kan’ je allerlei testen krijgen. Waar dat van afhankelijk is… laat men ook in het midden. Maar toch, de informatie, wederom 100% tekst, is uitgebreider.

Vacatures zoeken

Screen Shot 2015-09-30 at 10.22.37

Vacatures zoeken gebeurt primair via voorgedefinieerde categorieën. Ergens rechts weggestopt (usability technisch niet heel logisch) is een soort mini zoekmachine, maar die nodigt mij niet uit om te gebruiken. Nu zijn er verschillende ingangen en de meeste mensen komen natuurlijk direct via Google op een vacature, maar toch, het voelt niet uitnodigend.

In de vacature-overzichtspagina staat per vacature een tag line. Dat is goed en slim. Niet de bovenste delen van de vacature, maar specifiek per vacature geschreven. Ze zouden denk ik nog veel scherper kunnen, maar dat is een kwestie van ervaring verwachting.

Ook staat er in het geel een blok ‘zoekagent maken’ bij.

Alert

Screen Shot 2015-09-30 at 10.25.22Omdat het zo ongeveer de enige kleur in de site is, kijk ik even bij de vacature alert. Wat kan ik hier over zeggen? Een compleet andere ervaring. Je kan opeens op merk selecteren, maar niet meer op opleidingsniveau. Vreemd. Ander lettertype en heel ander soort selecties. Gelukkig wel overeenkomstige begrippen. Een hele minimale knop.

Ook neemt hij eerdere selecties niet mee. Ik was in de vacatures op zoek naar Finance vacatures, maar moet alles opnieuw instellen.

Hier is duidelijk geen aandacht aan besteed en gekozen voor de meest standaard oplossing. Zonde. Je alert is heel belangrijk in mijn optiek, daar mag je best wat tijd en energie in stoppen.

De vacature

De vacature zelf dan. Misschien wel de belangrijkste pagina op je site.

Screen Shot 2015-09-30 at 10.29.23Er is duidelijk een poging gedaan om wat branding bij de vacature aan te maken. Gerelateerde vacatures, die niet echt gerelateerd zijn als ik eerlijk ben, en collega’s vertellen. Wie die collega’s zijn staat er niet bij, waar ze over vertellen niet. Wederom ook geen beeld. 1 foto van een recruiter moet je het mee doen.

Bij klikken op de collega’s ga ik weer weg van de vacature. Dat is conversie technisch niet handig. Het blijken overigens echt gerelateerde collega’s (uit het marketing & sales vakgebied te zijn), maar dat weet ik dus pas als ik er op klik.

In de vacature staat dan wel een video. Een aardige video, standaard, niet snel geschoten, niet bijzonder, maar ook niet slecht. Gewoon heel gemiddeld en veilig.

De vacatures zijn wel heel erg uitgebreid, maar volledig in tekst. Alle informatie is er waarschijnlijk wel in te vinden. Zoals ook de salarisindicatie. Dat is netjes, alles komt het weer net niet over.

Solliciteren

Het sollicitatieformulier is niet heel lang. Je kan echter niet met Linkedin solliciteren en ook niet je CV al uploaden en alle benodigde gegevens eruit laten halen. Innovatief is het dus zeker niet.

Screen Shot 2015-09-30 at 10.35.32Opvallend is vooral dat een organisatie die zegt zoveel te veranderen, zoveel anders te willen doen en zoveel de klant centraal te willen stellen, deze toestemming verplicht stelt. Ik vind het heel logisch dat je het vraagt, maar wat als ik dat niet zou willen? Waarom zou ik niet mogen zeggen: alleen voor deze vacature? Dat is klantcentraal (of kandidaat centraal) in dit geval.

Conclusie

Ik ben niet enthousiast. ASR heeft een beetje saaie, kille site neer gezet die op mij totaal geen gevoel overbrengt. Veel te weinig beeld gebruikt. Gekeken naar toppers van jaren geleden, maar niet meegegaan in de ontwikkelingen.

De site is het allemaal net niet. Technisch werkt het, maar het heeft geen gevoel. Functioneel is alles er, maar het komt niet over. Er zit geen enkele durf in en het lijkt alsof er een checklist (misschien wel die van Digitaal-Werven) is afgevinkt zonder dat iemand heeft nagedacht: zijn wij dit wel? Past dit bij ons?

De pay off van de site is: voor ASR wil je werken. Ik vraag me af of deze site mensen daarvan zal overtuigen.

Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzette als het gaat om corporate recruitmentsites en Bol.com als winnaar van de beste ervaring 2014.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


374 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën