Recruitment marketing

Door Bas van de Haterd op 28-09-2015 07:53.

doelgroepRecruitment Marketing is een term die enkele jaren geleden opkwam in de recruitmentwereld en inmiddels een heel eigen leven is gaan leiden. Het gaat om de vraag welke kanalen nu voor welke functies voldoende rendement opleveren. Eigenlijk heel basaal, maar door de meetbaarheid van digitale media is hier een hele nieuwe dimensie aan ontstaan.

Maar wat valt er nu precies onder? Hoe pak je dit aan? Om deze vraag te beantwoorden heb ik Marnix de Groot van Vonq een paar vragen gesteld. Vonq verzorgt op 7 oktober op Digitaal-Werven een clinic over Recruitment Marketing en daar kunnen bezoekers alle vragen over dit onderwerp stellen.

De clinic gaat over recruitment marketing. Kan je hier iets meer over vertellen? Wat verstaan jullie hieronder en hoe zet je dit in?

Iedereen heeft wel een aantal vacatures of wervingsvraagstuk waarvoor niet alle kanalen of onvoldoende bekend zijn. Het plaatsen van vacatures op jobboards is dan niet altijd voldoende. Maar welke andere online kanalen kun je dan inzetten om je doelgroep te bereiken en de vacature(s) in te vullen? In deze sessie zal VONQ je meenemen in de wereld van recruitment marketing en je helpen de juiste marketingmix samen te stellen voor de voor jou lastig in te vullen vacatures. Denk hierbij aan relevante nichekanalen, content marketing, direct mailings en bijvoorbeeld de inzet van social media. Maar ook aan Google Adwords op basis van intelligence. Dit alles vanuit een marketing bril toegepast op recruitment.

Wat is jullie visie op recruitment marketing? Wat is de toegevoegde waarde voor corporates?

​Recruitment in 2015 is anders dan in 2010. Door nieuwe technologie en ontwikkelingen in de markt is recruitment marketing in onze optiek een specialisatie binnen Recruitment. Waar Recruitment vroeger belegd werd onder de noemer HR en waar Recruitment Marketing tegenwoordig (nog steeds) belegd wordt onder de noemer/afdeling Recruitment, denken wij dat Recruitment Marketing een specialisatie is die van grote toegevoegde waarde is op recruitment-breed binnen vrijwel alle organisaties. Wij geloven dat data-gedreven online recruitment oplossingen een steeds belangrijkere positie zijn gaan innemen binnen de werving & selectie processen en arbeidsmarkt positionering. Het weten waar de (vacature)doelgroep(en) zich online bevind(en), het vermarkten van je organisatie binnen je doelgroep en het op de juiste online kanalen positioneren van de vacatures binnen je organisatie is daar een belangrijk onderdeel van. De toegevoegde van recruitment marketing voor corporates is er tweeërlei. Allereerst door met de vacature of het werkgeversmerk daadwerkelijk zichtbaar te zijn op online kanalen waar de doelgroep zich bevind. Te​n tweede doordat predictive recruitment marketing corporates vooraf in staat stelt om met de juiste verwachtingen de campagne te starten. VONQ weet op basis op basis jarenlang verzamelde recruitmentdata waar en hoe doelgroepen te bereiken. Wel zo makkelijk omdat er alleen al in Nederland duizenden kanalen voor handen zijn om verschillende doelgroepen te bereiken.

Hoe zie je deze markt momenteel ontwikkelen?

Wij zien dat er binnen het vakgebied recruitment marketing vanuit de klantvraag enerzijds steeds meer behoefte is aan data, transparantie van data en de voorspellende waarde die data kan toevoegen aan een recruitment marketing campagne. Ook merken we dat organisaties zich steeds meer bewust zijn van de correlatie tussen een bepaald werkgeversmerk binnen een doelgroep en de weerslag die dit werkgevermerk heeft op bijvoorbeeld een vacaturecampagne. Door deze bewustwording merken wij dat organisaties steeds vaker nadenken over een multidisciplinaire recruitment aanpak.

Tot slot: wat is nu een vraag die je hoopt dat gesteld gaat worden tijdens de clinic?

Hoe bereik ik mijn (vacature) doelgroepen?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


315 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën