facebook01Vorig jaar konden we hier schrijven dat recruiters steeds vaker en sneller reageerde op vragen op Facebook. Dit jaar blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven dat het aantal onbeantwoorde vragen wel is gedaald, maar de snelheid van de reacties ook is afgenomen.

Mogelijk dat dit een gevolg is van het aantal organisaties dat de ‘interactie mogelijkheden’ op Facebook heeft uitgezet, want ook dat aantal is toegenomen.

Bedrijven op Facebook

In totaal zijn meer dan 450 van de grotere en bekendere werkgevers van Nederland onderzocht. Hiervan bleek 16% geen (vindbare) Facebook pagina te hebben en 12% had enkel een internationale pagina.

Facebook 2Bij 13% van de organisaties was er geen mogelijkheid tot interactie. Die hadden dus de optie om te posten op hun wall uitgeschakeld en ook de mogelijkheid tot het sturen van een bericht. Dat was 11% in 2014 en 7% in 2013, hier is dus een stijgende trend te zien.

Reactiesnelheid

De reactiesnelheid is afgenomen. Reageerde in 2014 maar liefst 63% binnen een dag, is dat nu nog ‘slechts’ 56%. Wel is het aantal onbeantwoorde vragen ook afgenomen, van 31% naar 28%.

facebook reacties

Was vorig jaar duidelijk dat als je binnen een dag geen reactie had op een vraag op Facebook, die waarschijnlijk niet meer kwam, is dat dit jaar toch iets anders. Want in 16% van de gevallen werd een vraag toch nog beantwoord.

Conclusie

Dit onderzoek geeft een heel gemengd beeld. De snelheid neemt af, wat negatief is. Juist omdat snelheid iets is dat meer en meer verwacht wordt. Als de meeste bedrijven binnen een dag reageren, is dat nu dus de nieuwe norm en is het niet meer positief dat je het binnen een dag doet, maar negatief als dat niet lukt.

Het aantal onbeantwoorde vragen is afgenomen. Dat is positief nieuws, maar dit komt mogelijk deels doordat het aantal bedrijven waar je niets meer kan vragen is toegenomen. Bedrijven die hun interne organisatie niet goed op deze tijd hebben afgestemd en niet kunnen omgaan met interactie.

Tot slot is 11% van de organisaties die actief werken met carrière-opties op hun Facebook pagina nog heel weinig. De plek waar je organisatie haar meest menselijke gezicht laat zien… kan je geen mensen aantrekken?

Wil je ook meer weten over dit onderzoek? Kom dan op 7 oktober naar Digitaal-Werven

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


104 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën