Arbeidsmarktcommunicatie

Door Bas van de Haterd op 21-09-2015 07:43.

 

beroepskeuze

Arbeidsmarktcommunicatie is een breed begrip. Het gaat om campagnes, media inzet, je eigen website, conversie, het gevoel, branding en nog veel, veel meer. Het gaat om de juiste toon aanslaan in tekst, het juiste beeld laten zien en interactie creëren met je doelgroep. Maar wat is nu belangrijk, wat speelt nu de grootste rol? Of is het allemaal even belangrijk?

Om deze vraag te beantwoorden heb ik Ronald van Schaik van Kaliber een paar vragen gesteld. Kaliber verzorgt op 7 oktober op Digitaal-Werven een clinic over Arbeidsmarktcommunicatie.

De clinic gaat over arbeidsmarktcommunicatie. Wat valt hier volgens jullie allemaal onder?

Onder of liever gezegd rond de term arbeidsmarktcommunicatie valt employer branding, jobbranding, recruitment, verbinding met externe én interne doelgroepen gebaseerd op een HR-beleid dat afgeleid is van de bedrijfsstrategie.

Wat is jullie visie op arbeidsmarktcommunicatie?
Het draait om een van de belangrijkste beslissingen die mensen in hun leven maken: waar en op welke manier ga ik een substantieel deel van mijn tijd investeren en welke voldoening krijg ik daar voor terug. Hoe integreer ik werk op een dusdanig manier in mijn leven dat het me verrijking geeft. De belangen voor de doelgroep zijn eigenlijk veel groter dan bij een keuze voor menig high involvement product of dienst.

Voor een werkgeversmerk geldt dat in veel gevallen de kracht van de organisatie staat of valt bij het karakter en drive van de medewerkers. Daar zien we dat er nog vaak gedacht wordt in “eenheden capaciteit” en vooral gekeken wordt naar wat men in het verleden heeft gedaan en dat probeert te matchen met wat er in de toekomst voor het bedrijf moet worden bijgedragen. Werkgevers vragen kandidaten vaak hetzelfde te doen wat men in het verleden al deed. Terwijl het meer waarde kan bieden om juist focus te leggen op wat mensen drijft, wat te ontwikkelen talenten zijn, waar men gretig van wordt en wat men in de toekomst wil bereiken.

Het paradoxale is dat arbeidscommunicatie in veel gevallen nog heel feitelijke, rationeel wordt benaderd. Terwijl elke marketeer weet dat emotie in zo’n belangrijk keuzeproces een sterke invloed heeft. Daar valt nog veel in te ontwikkelen.

Hoe zien je deze markt momenteel ontwikkelen?
Als jurylid van Digitaal-Werven moet ik concluderen dat er niet zoveel ontwikkeling te ontdekken valt als we kijken naar de recruitmentsites. Er wordt veel gekeken naar best practices en alle standaardelementen worden gridsgewijs verwerkt in de site. Vacatures: check, testimonials: check, recruiters: check, filmpje: check. Gelukkig komen we ook hier en daar voorbeelden tegen van werkgeversmerken die de kern van hun identiteit, waarden en ambitie combineren met de karakteristieken van gewenste collega’s en dat als startpunt nemen. Die strategische aanvliegroute levert in de regel authentiekere, slimmere, creatievere en effectievere arbeidsmarktcommunicatie op.

We hebben natuurlijk wat magere jaren achter ons liggen, langzamerhand zal de strijd om talent weer aanwakkeren. Je merkt het aan het feit dat HR-professionals weer vaak gezocht worden. Omdat de essentie van onderscheidend vermogen, organisatorische meerwaarde en marktpositie voor organisaties ontspruit uit het talent binnen de organisatie, verwacht ik (hoop ik!) dat HR weer een strategischer rol zal gaan spelen in organisaties.

Tot slot: wat is nu een vraag die je hoopt dat gesteld gaat worden tijdens de clinic?
Er is niet en specifieke vraag waarvan ik hoop dat die gesteld wordt. Het enige dat ik hoop is dat mensen de zaal uitlopen met nieuwe inzichten en inspiratie.

Wil je ook meer weten over Arbeidsmarktcommunicatie, kom dan op 7 oktober naar Digitaal-Werven en meld je aan voor de clinic Arbeidsmarktcommunicatie. Daar kan je alle vragen stellen aan de experts van Kaliber die je over dit onderwerp hebt. 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


360 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën