Het aantal bedrijven dat niet reageert op een sollicitatie is iets toegenomen afgelopen jaar en de reactiesnelheid is gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven onder ruim 450 grotere organisaties in Nederland.

Digitaal-Werven heeft dit jaar voor het 9e jaar op rijsde ‘digitale sollicitatie-ervaring’ onderzocht. Onderdeel van dit onderzoek is een mystery-sollicitatie. Er wordt gesolliciteerd op een openstaande functie met een ‘net niet passend’ CV. Na drie jaar is er nu een trendbreuk zichtbaar in het aantal onbeantwoorde sollicitaties, dat weer iets is toegenomen naar 17%.

non-response

Het blijft onbegrijpelijk dat organisaties niet reageren op een sollicitatie. De techniek is er om te zorgen dat niemand meer tussen wal en schip hoeft te vallen. De mystery sollicitanten zijn stuk voor stuk hoger opgeleide starters. Hoewel er gesolliciteerd is met het doel afgewezen te worden, dus met spelfouten en zeer ongemotiveerde brieven, zijn dit wel je potentiële klanten en business-partners van de toekomst.

Reactiesnelheid

Ook is de gemiddelde reactietijd toegenomen. In 2014 reageerde 55% van de organisaties binnen een week, dit jaar is dat nog maar 45%.

reactiesnelheid sollicitaties

Elk jaar merk ik dat de verwachting van de reactiesnelheid bij jongeren toeneemt. Toen Digitaal-Werven in 2006 begon was twee weken heel normaal. Nu hoor ik van de studenten die het onderzoek doen dat ze heel verbaasd zijn dat het niet ‘gewoon’ in een dag of in twee dagen kan. Veel organisaties, dit jaar dus 23% totaal, doen er meer dan twee weken over. Erg lang voor de jongere generatie en in 16% van de gevallen zonder een melding. Daar knappen talent ook op af.

Meer informatie

Wil je meer informatie? Kom dan op 7 oktober naar Digitaal-Werven en krijg alle cijfers uit het onderzoek.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


284 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën