LIOF is de Limburgse ontwikkelingsorganisatie. Slechts 40 medewerkers groot, maar wel met een uitgebreide eigen recruitmentsite: werkenbijliof.nl. Ze zoeken op dit moment dan ook 9 mensen (wat best veel is voor een organisatie van in totaal 40 mensen). We hebben al eerder met Klap Assuradeuren gezien dat een klein bedrijf een hele, hele goede digitale sollicitatie-ervaring kan neerzetten. Eens kijken of LIOF dat ook kan.

Screen Shot 2015-09-07 at 13.59.48

Homepage

De homepage is helder. Onze vacatures, daar gaat het om. Punt. Heerlijk. Een slider met drie plaatjes en taglines, maar alles gaat om de vacatures. Bam. Heerlijk. Helder. Keurig.

Het past ook perfect bij hun kernwaarden: scherp, resultaatgericht en ondernemend.

Een site die uitstraalt wat het bedrijf zegt te zijn. Ik ben enthousiast.

Informatie

De basisinformatie is ook te vinden. Een eenvoudige sectie arbeidsvoorwaarden, waar staat dat men de medewerkers inschaalt volgens het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren (BBRA). Best LIOF, maar ik weet niet wat dat is, dus waarom link je die CAO of dat document niet? Klein verbeterpunt.

Screen Shot 2015-09-07 at 14.06.57De sollicitatie-procedure heet hier een planning. Want… het is ook echt een planning. Er staat uitgebreid tot wanneer je kan reageren, wanneer je (op de datum exact) terugkoppeling krijgt en dat er specifieke dagen voor elke sollicitatie zijn gepland.

Planning is het juiste woord. Mij schrikt het aan de ene kant iets af, wat een gestructureerd bedrijf, maar aan de andere kant denk ik: wat een fantastisch heldere en open communicatie. Zo doen we het, want het is te druk om het anders te doen.

En ergens begrijp ik het ook heel erg. Je zoekt 9 mensen in een bedrijf van 40. Dan moet je die wel door een hele strikte procedure gooien. Wat me vooral ook heel erg aanspreekt is wanneer de dagen zijn voor elke functie en met wie je de gesprekken hebt. Wederom verbeterpunt: waarom zijn de Linkedin profielen van deze mensen niet onder de namen gelinkt. Ik bereid me altijd graag voor op een gesprek en wil graag weten welke functie iemand heeft, welke achtergrond deze heeft en of we nog gezamenlijke contacten hebben.

In helderheid laat dit echter niets te wensen over. Een voorbeeld voor veel organisaties.

Vacatures

De vacatures zijn natuurlijk niet doorzoekbaar. Dat is ook niet nodig, want het zijn er nog geen 10. Dat is overzichtelijk. Toch is dit de eerste plek waar ik tegen een teleurstelling aan loop.

Screen Shot 2015-09-07 at 14.11.03

 

Want waarom staat er hier alleen een functie-titel. Wat doet een accountmanager participaties? En wat is het verschil tussen een Investment Manager Portfoliobeheer en een Investment Manager Portfolio Verkoop? Ik mis alle informatie die ik zou willen weten. Niets over de inhoud van de functie (één zin), niets over het gewenste opleidingsniveau of de gewenste ervaring. Een gemiste kans, want er is ruimte genoeg op de site en het is helemaal handgemaakt. Dat had dus zonder moeite erbij gekund.

Wel weer mooi is dat men medewerkers naast de site heeft staan met quotes. Quotes die ook ‘jouw aanspreken’, direct. Jij helpt met… Mooi.

De vacatures zelf zijn erg erg veel tekst. Ook beginnen ze met ‘de organisatie’, terwijl je al op de site van het LIOF zit, dus je zou moeten weten wat de organisatie doet, toch? Want dan hier weer een gemiste kans is, is dat diezelfde quotes die naast het vacature-overzicht staan, nu niet naast de vacature staan. Jammer. Juist hier wil je mensen overtuigen te solliciteren lijkt me.

Ook is de sollicitatieknop licht-grijs. Die had ik een duidelijkere, hardere kleur gegeven, bijvoorbeeld het groen dat door de hele site al gebruikt wordt. Iets kleins, maar wel iets dat echt effect kan hebben.

Solliciteren

Screen Shot 2015-09-07 at 14.29.39Het formulier had iets korter gemogen van mij. Immers staat de meeste van deze informatie toch al in het CV lijkt me. Maar het is ook niet heel dramatisch, dus ik denk niet dat ze er sollicitanten door zullen verliezen.

Conclusie

Wat mij betreft bewijst het LIOF dat ook een klein bedrijf gewoon een hele degelijke digitale sollicitatie-ervaring kan bieden. Geen franje, maar de basis goed op orde. Geen filmpjes of dure dingen, maar een duidelijke focus op de vacatures en een helder proces.

Het is duidelijk dat deze site geen bakken met geld heeft gekost. Het zou me verbazen als er 5.000 euro aan uit is gegeven als ik eerlijk ben. Toch is het gewoon een hele degelijke ervaring, beter dan veel sites van een veelvoud van dat budget. Ik geef hem een 7 en hoop dat het LIOF na deze ‘vacature run’ doorgaat met de site onderhouden en ondertussen de verbetersuggesties uit dit stuk doorvoert.

Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzette als het gaat om corporate recruitmentsites en Bol.com als winnaar van de beste ervaring 2014.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


196 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën