IMG_9767In aanloop naar Digitaal-Werven op 7 oktober licht keynote Roos van Vugt al een tipje van de sluier op. Vorige week schreef ik al over ‘hoe krijgt je budget los voor je wervingssite‘. Vandaag een ander thema dat aan bod kwam: het vliegwiel.

Het succes van Deloitte op de arbeidsmarkt kwam primair door de geweldige website die ze neer hadden gezet. De eerste in zijn soort die zo goed en uitgebreid was. Een nieuwe standaard. Echter begon daardoor een vliegwiel te draaien die het succes als maar vergrootte. Een omgekeerde Murphy’s Law zeg maar.

De basis

De basis was de werkenbijdeloitte site die door Roos en haar team in de markt was gezet. Dat was iets unieks. Voor de goede orde: dat is nu heel lastig om te herhalen. Er kan er immers maar één de eerste zijn. Door het lef om de eerste te zijn, ontstond echter een vliegwiel dat ook Roos initieel niet voor mogelijk had gehouden.

De basis was echter de site. Iets bijzonders doen, dat ook als zodanig (h)erkent werd. Niet een verbetering t.o.v. een concurrent, maar iets echt unieks.

Het vliegwiel

Door de unieke site werd ze overal uitgenodigd om te komen spreken. Hoewel dit natuurlijk een tijdrovende business is, ging ze over veel van deze aanvragen in. Hoewel de doelgroep voor het spreken helemaal niet de doelgroep van Deloitte was, ze sprak immers vaak voor recruiters of communicatieprofessionals en niet voor accountants, had dit toch een heel positief effect op de recruitment. Ten eerste was het werven voor haar eigen afdeling makkelijker. De grootste winst was echter de SEO. Immers werd de site bekender en bekende. Schreven meer bladen over hen. Werd er veel over getweet. Overal werd WerkenbijDeloitte genoemd, met als effect dat de ‘linklove’ groeide. Dus de positie van Deloitte in Google als je zocht op accountancy vacatures steeg.

Ook kreeg ze persoonlijk veel bekendheid en veel volgers op Twitter. Het gevolg was dat alles wat ze daarna wilde promoten ook weer veel beter werd ‘geretweet’. Dit alles droeg bij aan haar bekendheid, Deloitte’s bekendheid en zo deed het vliegwiel zijn werk.

De acties

Dit had een groot voordeel op alle acties die daarna gedaan werden. Deloitte Wish bijvoorbeeld was zonder dit vliegwiel waarschijnlijk een veel kleiner succes geweest. Deze kerstactie, waarbij iedereen zijn/haar wens op de Deloitte toren kon projecteren, was een doorslaand succes. Dat succes dat veel bredere media haalde was mede te danken aan het feit dat Roos, en haar team, al zoveel volgers hadden, opgebouwd door de unieke site en de vele lezingen. Daardoor was het bereid groot en was de actie een nog veel groter succes dan hij anders was geweest. Met als gevolg dat nog meer mensen Deloitte kende, nog meer mainstream media over Deloitte schreven, Google Deloitte nog meer ging waarderen en… het vliegwiel dus nog harder ging draaien.

Daarna lag elke actie meteen onder een vergrootglas natuurlijk, maar de aandacht die elke actie van Deloitte in de eerste jaren na de site kreeg was veel groter dan van vergelijkbare concerns.

Conclusie

Het begint met iets bijzonders doen. Je nek uitsteken en iets neerzetten dat niemand nog ooit gedaan heeft. Daarna heeft Roos echter goed doorgepakt. Tijd vrij maken om te spreken bijvoorbeeld heeft haar en Deloitte veel gebracht. Misschien niet zozeer direct in hires, maar wel indirect in SEO en bereik. Dat bereik vertaalde zich later weer in hires.

Wil je meer tips van Roos van Vugt? Meer lessen die ze geleerd heeft bij het opzetten van WerkenbijDeloitte? Kom dan op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Daar geeft Roos de keynote: WerkenbijDeloitte: 5 jaar in retrospect. 

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


145 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën