Logo_ICOON_Digitaal_Werven def13082012_WITAmerpoort, Bol.com, Liander en Stedin zijn dit jaar genomineerd voor de Digitaal-Werven award. De prijs voor de beste Digitale Sollicitatie-ervaring.

In het onderzoek, dat gedurende de zomer is uitgevoerd, zijn meer dan 450 organisaties bekeken. Hierbij is gemeten om meer dan 100 elementen die in meer of mindere mate bijdragen aan de ervaring van een sollicitant. Er wordt gekeken naar de beschikbaarheid van informatie, over bijvoorbeeld arbeidsvoorwaarden, de procedure en maatschappelijke betrokkenheid, maar ook over hoe er gesolliciteerd moet worden, hoe er gereageerd wordt op vragen op Facebook en hoe snel men reageert op een daadwerkelijke sollicitatie.

Amerpoort

Screen Shot 2015-09-14 at 17.31.50 Gehandicaptenzorginstelling Amerpoort is dit jaar met een nieuwe website gekomen. Op de site speelt video een nadrukkelijke rol en men maakt een serie over het werk in de geestelijke gezondheidszorg. In verschillende afleveringen worden hun cliënten centraal gezet en het werk met deze cliënten in beeld gebracht.

 

De site is verder mooi vormgegeven, kleurrijk en sprekend.

 

Bol.com

Screen Shot 2015-09-14 at 17.34.50

Online winkel bol.com is de winnaar van vorig jaar. De site is vooral gericht op conversie en heeft alle processen helemaal geoptimaliseerd. Toch is er juist ook heel erg gedacht aan het gevoel. Misschien wel het meest positief opvallende van Bol.com zijn de vacatures zelf en de aankleding ervan. Dat is toch vaak het punt dat een kandidaat denkt: solliciteer ik wel of niet. Er zit een quote in de vacatures. Er zit een foto bij. Er is een tijdslijn waarin staat hoe ver men is. Er staat bij hoe vaak de vacature bekeken is en hoeveel sollicitaties er zijn geweest.

Bol gebruik als geen ander data om hun processen te optimaliseren en weet dus als geen ander dat de vacature het belangrijkste onderdeel is van de site. Er komen namelijk, op elke recruitmentsite, meer mensen op vacatures dan op de homepage. De site van Bol is clean, helder, overzichtelijk en efficient.

Liander

Screen Shot 2015-09-14 at 17.40.36

Ook netbeheerder Liander is dit jaar met een vernieuwde website gekomen. De website is goed opgezet, clean en overzichtelijk.

Wat Liander goed gedaan heeft is duidelijk maken wat ze doen. Dat is namelijk voor heel veel mensen niet zo bekend. De netbeheerder voor energie en gas, daar weten we niet zoveel van af. Liander doet dit doordat er verschillende projecten op de site worden beschreven. Zoals de meeste bedrijven werkt Liander veel projectmatig en dus is het goed te doen om te beschrijven wat die projecten nu echt inhouden.

Stedin

Screen Shot 2015-09-14 at 17.45.02Met Stedin is er zelfs een tweede netbeheerder genomineerd. Stedin heeft er, in tegenstelling tot de eerdere drie, voor gekozen om geen aparte website op te zetten, maar het onderdeel te maken van de normale site.

Mooi bij Stedin is bijvoorbeeld de opmaak van de vacatures. Verschillende kleuren (grijs en wit) worden gebruikt om de verschillende delen van de tekst weer te geven, wat de leesbaarheid erg ten goede komt.

De site van Stedin is ook clean en toegankelijk en vooral ook erg compact. Men gebruikt de techniek om veel informatie te geven, maar dit toch overzichtelijk te presenteren.

En de winnaar is…

Vier genomineerden voor de Digitaal-Werven award. Wie uiteindelijk de beste digitale sollicitatie-ervaring heeft zal op 7 oktober bekend gemaakt worden tijdens het Digitaal-Werven event. Daar kan je uiteraard bij zijn en dan vertelt o.a. Roos van Vugt, 5 jaar geleden de vrouw die met werkenbijdeloitte een nieuwe standaard neer heeft gezet waar al deze partijen nu zich aan optrekken, over hoe zij tegen de afgelopen vijf jaar aankijkt. Ook komt Bol.com, vorig jaar winnaar en dit jaar dus genomineerd, vertellen over de waarde van de site voor hun bedrijf. Tevens komt Hunkemoller inzicht geven in het vervolg van de sollicitatie-procedure: de digitale onboarding.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


309 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën