warfortalentHoe werf je een freelancer, om bij je in dienst te komen? “Er zijn zo weinig echt toppers en degene die er zijn, zijn freelancer” hoor ik regelmatig. Hoe krijg je die freelancer dan toch bij je in dienst?

Dit artikel van voormalig freelancer Emiel Janson (Engelstalig) geeft voor mij een mooi inkijkje in deze problematiek. Hij werkt inmiddels voor Blendle en geeft aan dat dat wel echt ‘je van het’ is voor hem. De lessen die je hier uit kan trekken:

Gave collega’s zijn essentieel

Een van de belangrijkste redenen, ook voor mij, om voor mezelf te beginnen zijn collega’s. Bij start-ups zitten vaak hetzelfde soort mensen. Namelijk mensen met een extreme gedrevenheid die elkaar helpen. Dat mist bij veel bedrijven. Iedereen heeft een hekel aan ‘politieke spelletjes’ als je het ze vraagt, maar velen spelen ze. Als je toppers wilt aannemen, moet je zorgen dat er geen rotte appels in de mand zitten. Daarom lukt het zoveel grotere organisaties niet, daar zitten gewoon teveel mensen, waardoor er vanzelf ook veel rotte appels tussen zitten.

Doe iets bijzonders, maak een gaaf product

Die toppers die je zoekt willen aan iets bijzonders werken. Iets gaafs. Iets waar ze trots op kunnen zijn. Dus als je gewone producten maakt, of gewone dienstverlening doet, doe geen moeite. Soms kan binnen zo’n bedrijf een bepaald project nog wel heel bijzonder of gaaf zijn. Dan kan je iemand overtuigen om een tijdje voor je te komen werken. De vraag is natuurlijk: als het toch maar een project voor 1 of 2 jaar is, waarom zou je hem of haar dan in dienst willen hebben?

Geef vrijheid

Geef die topper de vrijheid. Zowel qua werkomstandigheden als qua autonomie in het werk. Zoals Emiel in het artikel beschrijft: alles staat open voor discussie. Elk onderdeel kunnen we input geven. Daardoor heeft iedereen ook een gevoel van ‘product ownership’. Het ‘doe het nu maar gewoon zo’ moet je niet hebben als je die toppers wilt inhuren. En als je als manager het niet goed kan onderbouwen waarom iets moet, je deze persoon niet kan overtuigen, dan moet je je afvragen of het wel een goed idee is. Hij is immers… een topper, toch?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


150 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën