bezos brandWat is je Employer brand? Een essentiële vraag die moeilijker te beantwoorden is dan velen denken. Wat onderscheidt jouw organisatie nu van die vele, vele anderen? Waar staat jouw organisatie nu echt voor?

Wat het in ieder geval niet is, is een plaatje op je website. Een employer brand is geen visual, een visual moet een uitwerking zijn van je merk. Van het DNA van je organisatie. Die visual moet ook vervangbaar zijn, het DNA is dat echter niet. Hoe kom je er nu achter wat je DNA is? Ik heb vaak met partijen in dergelijke gesprekken gezeten en wil graag een paar anekdotes op dit gebied delen.

Het grapje

Het is me al meerdere keren voorgekomen dat we het employer brand wisten te destilleren uit het grapje over het bedrijf. In een gesprek, tijdens een etentje, dat ik met de directie van een klein IT bedrijf  had was het heel moeilijk om de kern eruit te halen. Ze deden gewoon hun werk, ze hadden gewoon goede mensen, hele ervaren mensen en dat maakte het verschil. Tegen de tijd dat we bij het dessert aankwamen en ik nog steeds geen meter verder was als het om hun onderscheidende vermogen ging zei één van de partners: het grapje dat we intern altijd maken is dat wij nog bestaan. Ik vroeg hoezo en het kwam er op neer dat alle concurrenten die veel sneller gegroeid waren inmiddels ook failliet waren gegaan. Ze hadden zich vaak afgevraagd of ze het niet verkeerd deden, met hun 20 mensen terwijl de concurrentie naar 50 of 100 man was gegroeid. Ze voelde zich klein en beperkt, maar inmiddels bestonden ze nog en dat konden die anderen niet zeggen. En daar hadden we de kern van dit bedrijf. Het was geen flitsend IT bedrijf. Het was een heel degelijk bedrijf. Een financieel solide bedrijf, dat geen gekke dingen deed. Niets flitsend, niets snel, maar degelijk en betrouwbaar. Toen we het personeelsbestand bekeken was dat ook precies wat ze uitstraalde: degelijke en betrouwbare IT’ers. Die meer dan 10 jaar ervaring in hun vak hadden, stuk voor stuk. Alle klappen van de zweep kende en altijd de klus klaarde. Het grapje dat ze intern maakte leidde tot de kern van het bedrijf, en daarmee het employer brand.

Anders

Bij een andere oud klant, wederom een IT bedrijf, kwamen we er in de loop van de gesprekken achter dat ze zo anders waren dan andere IT bedrijven dat het employer brand ‘anders’ was. Welk andere IT bedrijf kan zeggen dat de overgrote meerderheid van de medewerkers geen IT opleiding heeft? Welk andere IT bedrijf durft openlijk te zeggen: je mag elke cursus doen, mits je uurtarief er voldoende van stijgt dat we het in no-time terug verdienen? Het was in alles anders en dat hebben we ook op de site en in andere uitingen duidelijk naar voren laten komen. Het gevolg: dit bedrijf is de laatste jaren in omvang verdubbeld.

Employer Brand

Het zal niet de eerste en niet de laatste keer zijn dat het ‘interne grapje’ eigenlijk de kern van het bedrijf heel sterk weergeeft. Wat is het grapje dat binnen jullie bedrijf gemaakt wordt?

 

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


210 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën