Het VU Medisch Centrum (VUmc) is één van de academische ziekenhuizen van Nederland. Enkele jaren geleden zijn ze, meerdere jaren zelfs, genomineerd geweest voor de Digitaal-Werven award. Ze hebben de award nooit gewonnen en het advies van de jury was altijd om ‘meer lijn’ in de site te brengen. Alle onderdelen waren aanwezig voor een goede site, maar het was geen geheel. Het leek op het ‘aloude systeem van ponspasjes’. Alle informatie was er, maar je moest wel heel goed weten hoe je het eruit moest halen. Inmiddels heeft de site een flinke update gehad, met een fris uiterlijk, dus tijd voor een bezoekje.Screen Shot 2015-08-25 at 17.21.09

Homepage

De homepage is fris en heeft heel duidelijk een call to action centraal staan. Heerlijk. Zo hoort het! Met daaronder een vijftal specialisaties. Ook keurig. Dit is wat ik graag zie!

Daaronder nog een viertal ‘top vacatures’ en daaronder de contact gegevens. Nu heb ik geen idee wat het verschil is tussen werving & selectie, het flexbureau of externe inhuur (nou ja, ik weet het wel, maar vind het jammer dat dit niet gewoon hetzelfde is), maar vooruit. De homepage krijgt alle lof van mij. Hiermee is de bezoeker geholpen!

Informatie

Op zoek naar de basis informatie arbeidsvoorwaarden en sollicitatie-procedure. Er is bij ‘over ons’ een apart kopje arbeidsvoorwaarden’. Daarin een link naar de CAO en per onderwerp een uitgebreid verslag. Ook dat is een voorbeeld voor anderen!

Over het proces (hoe snel krijg ik een reactie, hoeveel gesprekken krijg ik) kan ik helaas niets vinden.

Vacatures

De vacatures zijn ook keurig weergegeven. Men heeft momenteel 27 vacatures. Je kan ze verfijnen op beroepsgroepen (ICT of medisch specialist bijvoorbeeld), afdelingen (operatiekamer of…) etc. Keurig. Ook staan ernaast hele duidelijke ‘open sollicitatie’ en ‘jobalert’ buttons.

Screen Shot 2015-08-25 at 18.29.28

De vacatures zelf zouden iets meer uitleg mogen hebben. De zin die het verduidelijkt kan ik weer erg waarderen. Niet zomaar een eerste stukje tekst, maar echt specifiek voor deze pagina geschreven. Alleen mis ik in deze het opleidingsniveau en de gewenste ervaring. Ook vraag ik me af waarom een ‘vervaldatum’ zo belangrijk is.

De Nederlandstalige en Engelstalige vacatures staan door elkaar en de button veranderd mee van ‘bekijk vacature’ naar ‘view job’. Een goede oplossing voor een Nederlands bedrijf dat voor bepaalde (wetenschappelijke) functies ook internationaal talent zoekt. Wederom goed gedaan. Dit proces is ook geheel doorgetrokken. De solliciteerknop is vervolgens in het Engels en ook het formulier. Keurig. De enige schoonheidsfout die te vinden is, is dat boven de recruiter van een Engelstalige functie nog staat ‘vragen over deze functie’. Och, ik denk dat de naam en het e-mail adres genoeg zeggen, zelfs voor een buitenlander met interesse.

Solliciteren

Wat helemaal mooi is, is dat boven de vacature nog een salarisindicatie staat. Visueel een beetje weggestopt, maar het feit dat men die informatie deelt vind ik lovenswaardig.

De sollicitatiebutton is boven de vacature te vinden, maar als je gaat scrollen beweegt deze keurig mee. Hij gaat wel van links naar rechts (ook een schoonheidsfoutje in psychologisch opzicht), maar ook dat is gewoon goed gedaan.

De enige echte slordigheid is dat er meerdere lettertypes in de vacatures gebruikt worden. Of andere puntgrootte van de letters, maar het ziet er rommelig uit. Jammer, maar gelukkig heel makkelijk op te lossen.

Screen Shot 2015-08-25 at 18.56.53

Screen Shot 2015-08-25 at 18.57.44Het solliciteren zelf is ook gewoon heel erg netjes gedaan. Je kan je CV uploaden of het formulier handmatig invullen. Hier zit nog wel één taaltechnisch schoonheidsfoutje, ineens is het formulier in het Engels bij een Nederlandstalige vacature.

De taalswitch gaat dus nog niet overal perfect.

Mobiel

De site is ook volledig mobiel toegankelijk. De vacatures herkennen ook dat je op een mobiel zit, dus naast een solliciteerknop krijg je ook een ‘stuur me de vacature toe’ knop. En als je dan toch op solliciteren klikt komt er boven de twee opties die je nu hebt (scan mijn CV of vul het formulier in) weer een derde knop met ‘mail me deze vacature naar mijn PC of mac). Gewoon keurig!

Conclusie

VUmc heeft een site neergezet die een voorbeeld mag zijn voor heel veel organisaties. De eerste blik die ik er nu op werp is gewoon keurig gedaan.

Helder en cleane homepage met een duidelijk doel, namelijk de vacatures onder de aandacht brengen. Het proces loopt als een trein en het is zeker geen ‘kaartenbak’ meer waar je de informatie uit moet zien te vinden. Er is structuur in.

Ik moet VUmc een groot compliment geven en ze krijgen van mij een 8.

Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzette als het gaat om corporate recruitmentsites en Bol.com als winnaar van de beste ervaring 2014.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


699 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën