twitterRecent ben ik bijgepraat over Monsterboards Social Jobs Ads. Nu ben ik altijd erg kritisch (volgens sommige negatief) over nieuwe diensten, zeker als het om ‘traditionele organisaties’ gaat. Maar over Social Jobs Ads van Monster moet ik zeggen: dat is voor veel recruiters de moeite waard om te proberen.

Eerder was ik al erg te spreken over Monster’s TalentBin. Aangezien deze superieure technologie ook (deels) achter social job ads zit en men vervolgens goed heeft nagedacht over de uitvoering ben ik ook hier erg enthousiast over. Het is één van de eerste social recruitment producten die daadwerkelijk waarde toevoegt voor de recruiter én de kandidaat.

Wat is Social Job Ads?

Via Social Job Ads kan je op Twitter adverteren. Zo simpel is het. Niet meer, niet minder. Binnenkort verwacht Monsterboard hier ook Facebook aan toe te voegen, maar voor nu is het alleen Twitter. Nu zullen de geeks zeggen: dat kan ook direct bij Twitter en dat klopt. Echter dankzij de technologie die Monsterboard tot haar beschikking heeft kan je extreem en perfect targetten op Twitter en dat maakt het waardevol.

social-job-ads

 

In het kort komt het hier op neer. Je zet de Social Job Ads in voor een vacature. Dat kan een vacature op Monsterboard zijn, maar ook op je eigen website. De technologie van Monsterboard bekijkt deze vacature en stelt als het ware een profiel op. Dat profiel matched hij vervolgens met de Twitter profielen van geschikte kandidaten. Deze data komt deels van Twitter (er is een innige samenwerking), deels uit de Monsterboard CV database en vooral via Talentbin. Zoals bekend heb ik een hele hoge pet op van Talentbin als het gaat om het goed indexeren van social media profielen en de kwaliteit van kandidaten.

Kort samengevat: je advertentie komt dus alleen onder de aandacht bij geschikte kandidaten. Niet bij ‘alle mannen van 45+ in Utrecht’ als je op zoek bent naar een vestigingsmanager voor je winkel of ‘iedereen met java in zijn profiel’ als je op zoek bent naar een java developer. Maar echt goede targetting.

Toegevoegde waarde

NL-Ad-ZGroupDe toegevoegde waarde is in deze tweeledig. De kandidaat krijgt (als het goed is) enkel vacatures te zien die bij hem of haar passen. De vacature zoals hiernaast staat zal ik nooit te zien krijgen, ik heb geen Oracle en Linux kennis.

De matching naar de kandidaten voor de adverteerder is dus ook heel waardevol. Deze krijgt enkel ‘geschikte kandidaten’.

Het grote voordeel van deze ads is dat je niet eerst zelf een enorm volgersprofiel op hoeft te bouwen. Twitter is geweldig, mits je volgers hebt die je berichten zien. Of je moet adverteren bij Twitter zelf, maar dat kan nooit met het niveau aan targetting waarmee Monsterboard dat kan. Het is een ideale oplossing voor al die bedrijven die de laatste 5 jaar geen eigen schare volgers hebben opgebouwd en nu toch Twitter willen inzetten voor recruitment.

Proces & kosten

Waar ook heel goed over is nagedacht is het proces. De knop waarmee je naar de vacature toe gaat geeft je vooral de mogelijkheid deze naar jezelf te mailen of je interesse kenbaar te maken. Want mobiel solliciteren, en Twitter is vooral mobiel, doen we in Nederland nauwelijks. Een CV op je telefoon of in Dropbox of Drive hebben we nog maar heel beperkt. Ook zijn bijna geen corporate recruitmentsites geschikt om te solliciteren via mobiel. Dat omzeilt Monsterboard op deze manier door er een extra stap tussen te zetten. Of dat zo zal blijven zal de tijd leren, wanneer mobiel solliciteren makkelijker wordt zal het ongetwijfeld aangepast worden.

Voor de kosten hoef je het ook niet te laten. 75 euro voor een vacature met de garantie van 50 interacties. Die 50 interacties zijn dus praktisch gezien 50 kliks. Dat is 1,50 per klik en dat is voor zeer getargette advertenties op Twitter wat mij betreft geen geld.

Voor wie?

De vraag is natuurlijk welke doelgroepen hiervoor in aanmerking komen. Dat is lastig, want ik kan onmogelijk zeggen welke beroepsgroepen groot zijn op Twitter. Ik weet van een recente opdracht in de zorg dat dat geen markt is waar ik dit zou inzetten. Ik heb verhalen uit de retail gehoord dat behoorlijk veel bedrijfsleiders via Twitter naar de werkenbijsite kwamen, maar zelden als ‘last click’ waardoor de meeste niet als zodanig geregistreerd werden. IT’ers zou ook goed kunnen en marketing en communicatiemedewerkers zijn natuurlijk groots aanwezig. Net als journalisten.

Twijfel je er over of je doelgroep op Twitter zit? Voor 75 euro zou ik het gewoon eens testen. Je kan er eigenlijk niet op mis gaan, want laten we eerlijk zijn, je betaalt per engagement. Uiteraard ben ik erg benieuwd naar je bevindingen.

Conclusie

Monsterboard heeft een tweede interessante loot aan zijn familie toegevoegd. Na Talentbin (zoek personeel buiten de gebaande wegen) nu Social Job Ads (adverteer zeer getarget voor personeel via social media). Monsterboard lijkt zichzelf langzaam her uit te vinden en ik moet zeggen dat ik de producten er goed uit vind zien.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


377 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën