VDL groep is een Nederlands technisch familiebedrijf dat relatief weinig bekendheid heeft op de arbeidsmarkt, maar oh zo’n mooie dingen doet. Het is een familiebedrijf met meer dan 10.000 medewerkers dat misschien wel de meeste bekendheid heeft gekregen toen men Nedcar van het faillissement redde en dat deed op een voor het personeel extreem nette manier. Een bedrijf dat daar liet zien het personeel heel serieus te nemen, een echt familiebedrijf in de traditionele zin van het woord. Eens kijken hoe hun digitale uitstraling is. Het begint in ieder geval goed, want werkenbijvdl.nl komt gewoon uit op de recruitmentsite: vacaturesvdl.com. Het is een aparte site, met alle vacatures van de hele groep. Ook dat is slim. Hier heeft iemand nagedacht!

Screen Shot 2015-08-24 at 11.47.00

Homepage

De homepage van VDL is rommelig. Er staat veel te veel op en dat maakt het onoverzichtelijk. Wat er op staat is op zich wel goed. De focus op het familiebedrijf, het werken en leren, de doorgroeimogelijkheden. Precies wat ik verwacht had, maar helaas op een manier weergegeven dat je er makkelijk overheen leest. Kleine letters met heel, heel veel afleiding. Op de homepage alleen tel ik 8 call to actions (linkjes), naast de vacatures. Vervolgens zijn deze call to actions niet helder, een stukje tekst met ‘lees meer’ is veel minder effectief dan een knop De start zoekopdracht knop is dan weliswaar een knop, maar die zou veel prominenter aanwezig mogen zijn.

Mijn eerste gevoel bij deze homepage: huur een goede designer in, liefst iemand met gevoel voor usability.

Informatie

De informatie over de sollicitatie-procedure is UITMUNTEND. Het is een sollicitatie-procedure en privacy statement in één en wederom laat VDL zien wat voor mooi bedrijf het is. Ze houden je CV 6 maanden in hun archief, daarna krijg je de vraag of je nog in hun CV database wilt blijven. De kandidaat heeft controle. Dank je wel VDL voor het herstel van mijn vertrouwen in recruiters!

Helaas rept men met geen woord over arbeidsvoorwaarden. Ook geen woord over de prachtige actie die ze destijds met Nedcar gedaan hebben. Het is duidelijk geen bedrijf van borstklopperij, maar je mag toch wel trots zijn op dat soort dingen?

Vacatures zoeken

Screen Shot 2015-08-24 at 13.23.59

Mijn verbazing bij het zoeken naar vacatures begint met de keuzemogelijkheden voor landen. Heeft VDL vestigingen in Afghanistan? Wacht even, ze zeggen dat ze 64 vestigingen hebben in de rest van Europa en de wereld (naast Nederland en België). Waarom staan dan alle landen in het menu? Slordig.

Screen Shot 2015-08-24 at 13.26.28Gelukkig als ik zoek krijg zonder resultaat (geen vacatures in Afghanistan dus) krijg ik wel suggesties in Nederland. Maar er zitten meer fouten in. Bij de keuze voor een locatie staat er gewoon (1). Geen idee waar (1) ligt, maar ik krijg 90 vacatures door het hele land. Slordig.

Bij functiegebied zie ik toch weer een categorie productie-overig. Ik ben zoals bekend principieel tegen het begrip ‘overig’ op recruitmentsites. Als je personeel ‘overig’ is moet je het niet aannemen. Je moet het altijd kunnen benoemen.

Vacatures

Ik zoek op commerciële vacatures, marketing en sales. De feedback die ik krijg ziet er zo uit.

Screen Shot 2015-08-24 at 13.29.19

 

Gelukkig geen overbodige informatie, want alle drie de dingen die er staat zijn logisch. Helaas mis ik wel wat in dit overzicht. Zoals een beschrijving (zou Tour Noord Nederland een afko zijn voor touringcars of heeft het met de Tourstart van juli te maken?), maar ook het gewenste opleidingsniveau en de gewenste werkervaring. Ook vind ik de (M/V) vreemd staan, dat is toch iets uit de jaren ’80/’90 van de vorige eeuw?

Screen Shot 2015-08-24 at 13.32.45

Als ik de vacature open zie ik precies (nou ja, bijna precies) de informatie die ik in het vorig scherm had willen zien om mijn keuze goed te kunnen maken. Het verkorte profiel. Dat past hier, maar hoort ook in het vorige scherm. Want het is dus best een zware accountmanager functie (5 tot 10 jaar ervaring).

Screen Shot 2015-08-24 at 13.34.20

Waar ik dan wel echt blij van wordt is het feit dat het bedrijf in de kolom naast de vacature staat. Immers werft VDL voor de hele groep en daar zitten een hoop bedrijven in. De link opent een nieuwe window, dus ook daar is over nagedacht. Persoonlijk had ik het visueel anders weergegeven. Ik had op deze site zelf al iets over het bedrijf gezegd met een ‘meer informatie’. Dan vertel je tenminste al iets over het bedrijf.

Ook staan er gerelateerde vacatures bij. Dat voelt tweeledig. Het geweldige aan VDL met één site is dat ze dus voor verschillende bedrijven werven. Dat de verschillende organisaties elkaar versterken. Dus dat is geweldig. Alleen mis ik de relatie met de functie. Ik kijk namelijk naar een commerciële functie en ik zie enkel technische functies ‘gerelateerd’ zijn. Het lijkt dat ‘locatie’ hier boven ‘functiegebied’ is gezet in relatie en dat is dan niet zo slim. Hoe belangrijk locatie ook is, veel verder dan een schilderij ophangen gaat mijn technische kennis niet en ik zal zeker geen ‘precision mechanics lead’ kunnen worden.

 

Solliciteren

Ik klik op solliciteren en hoewel het zeker geen drama is, valt het me toch iets tegen. Een formulier met veel verplichte velden, die allemaal in een CV staan. Geen CV extractie.

Screen Shot 2015-08-24 at 13.40.06

 

 

Conclusie

VDL is een heel mooi bedrijf om voor te werken volgens mij, maar durft dat nog veel te weinig te laten zien. Het doet heel verstandig dingen die ik veel andere ‘groepen’ niet zie doen, namelijk het bundelen van de kracht van alle merken in één wervingssite, die vervolgens niet verstopt is door ‘iedereen heeft zijn zegje gedaan’. Daarvoor mijn complimenten.

De uitvoering is nog wel voor verbetering vatbaar. Het eerste is het ontwerp, dat weinig uitstraalt. Ik zeg niet dat alles flitsend moet zijn, maar vergelijk het eens met werkenbijenexis.nl (die deels in dezelfde vijver vist) en je ziet het verschil dat een design kan maken voor het gevoel. Dus lieve VDL, huur een goede designer in (ik ken er nog wel één in Eindhoven ook als jullie dat willen).

Daarnaast zitten er wat foutjes in, slordigheden zoals alle landen in een pull down. Dat kan er makkelijk uit. Ook vind ik het jammer dat het sollicitatieproces dan weer net niet super kandidaat vriendelijk is. Ook komt het warme gevoel van het familiebedrijf niet in het ontwerp tot uiting. Er is veel te weinig beeldmateriaal en tekst kan dat niet goed overbrengen.

Screen Shot 2015-08-24 at 13.46.28

Nu staat onderaan de site ook Copyright 2013, dus de site is ook wel aan een remake toe lijkt me. Ik kom graag praten over het optimaliseren, want ik weet zeker dat die 90 technische vacatures die nu open staan dan met tientallen procenten te reduceren zijn.

Ik geef de site zoals hij nu is een 6,5. Een voldoende, maar met nog veel ruimte voor verbetering.

Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzette als het gaat om corporate recruitmentsites en Bol.com als winnaar van de beste ervaring 2014.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


315 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën