Eén van de organisaties die het meest klaagt over het niet kunnen vinden van geschikt personeel is ASML. Je kan bijna geen krant openslaan of het gebrek aan techneuten wordt weer eens aangehaald. We leiden er te weinig op, te weinig mensen kiezen voor de studie, noem het maar op. En altijd staat ASML, met enkele anderen, vooraan om deze mantra te verkondigen. Tijd dus om eens te bekijken wat ze zelf doen om die techneuten die er wel zijn aan te trekken. Tijd voor een blik op hun recruitmentsite. Het hart van je werving als je techneuten zoekt.

Screen Shot 2015-08-12 at 20.52.59

Homepage

Het begint slecht. De werkenbijasml.nl URL komt nergens uit. Hij is wel keurig geregistreerd, maar niemand is slim genoeg geweest die door te linken. Op de homepage van ASML zelf zie ik een kopje careers. Dan opent een heel groot scherm, dat een halve scherm breed is met mega veel informatie die niemand wil zien. Bovenin een soort dubbel submenu. Het is allemaal niet heel veel soeps.

Ook heel bizar. ASML weet dat ik uit Nederland kom (dat weten ze onder ik een Nederlands IP adres heb). Ook heb ik de ASML.nl domeinnaam ingetikt. Toch verdomme ze het me om me te helpen met Nederlandse vacatures. Het is Global, Japan, Korea of Taiwan. Bizar als je bedenkt dat de meeste vacatures in VELDHOVEN, NEDERLAND open staan.

Ik klik op working at ASML en krijg het volgende scherm.

Screen Shot 2015-08-12 at 21.01.52

 

Zie ik het echt goed? Nederlands belangrijkste High Tech bedrijf heeft PDF’s op de site? Niet goed in Google indexeerbare bestanden? Dat is toch echt iets dat ik zou verwachten bij een 1.500 euro huis-tuin-en-keuken website van een MKB’er die recent hoorde dat het internet echt iets was met toekomst.

Het begin is dus slecht, gewoon heel erg slecht. Bakken met informatie, maar geen hulp of sturing. Bakken met links, maar geen duidelijkheid. En heel vervelend, geen Nederlands bij een Nederlands bedrijf.

Taal & Google

Deze hele site van ASML is in het Engels. Dat is dom.

Ik heb deze discussie al wel eens met mensen van ASML gehad en hun stelling is dat je goed Engels moet kunnen om er te kunnen werken. Dat begrijp ik. Op de vraag of als een Nederlandse recruiter een Nederlandse sollicitant spreekt dit ook in het Engels gebeurt werd toen ontkennend geantwoord. In andere woorden: het is onzin. Want je weet niet of iemand goed Engels kan of dat er door iemand anders goed vertaald is. Wat je wel weet is dat alle Nederlandse ingenieurs in Google zoeken in het Nederlands. Dus dat je al dat verkeer mis loopt. Nu lijkt ASML zich geen enkele zorgen te maken om verkeer uit Google, want een vacature URL opbouw als http://www.asml.com/asml/show.do?lang=en&ctx=44885&rid=47647&dfp_posting=91154 helpt niet mee met je positie in Google.

Natuurlijk moet een internationaal bedrijf als ASML ook een Engelse site hebben. De keuze voor enkel Engelstalig geeft aan dat men blijkbaar geen interesse heeft in de miljoenen zoekopdrachten van technisch geschoolde mensen in Nederland.

Informatie

Op zoek dan naar de basisinformatie die elke site moet hebben. Arbeidsvoorwaarden en de procedure. De voorwaarden heb ik snel gevonden en zijn zeer uitgebreid. Hoewel ik ze niet op deze manier zou weergeven. Ik zou er nooit voor kiezen de verschillende voorwaarden voor verschillende landen zo onder elkaar te zetten. Altijd in aparte secties.

Bijzonder vond ik vooral deze voorwaarde. Het referral programma is een employee benefit bij ASML, maar wel een hele leuke. Gezien de drive van veel techneuten de wereld met technologie mooier te maken moet ik zeggen: hier heeft iemand heel goed nagedacht.

The ASML Referral Program: every time an employee submits a potential candidate’s CV, ASML will donate € 10 to One Laptop per Child. If the candidate is hired, the referring employee receives a referral bonus of € 1,000 gross and ASML will donate a laptop to One Laptop per Child charity which educates some of the world’s poorest children.

Screen Shot 2015-08-12 at 21.10.40Opvallend is wel dat in zowel Amerika als Azië wel staat dat er een referral programma is, maar niet deze uitgebreide beschrijving. Zou het daar anders zijn?

Ook het selectieproces is beschreven en zelfs visueel gemaakt (hoewel ik het geen goede visual kan noemen). Het meest opvallende aan de selectieprocedure: men noemt geen termijn waarop je een reactie kan verwachten. Dat is niet ongebruikelijk, maar in de FAQ staat ineens wel dat ze je binnen 14 dagen een reactie geven. Blijkbaar heeft men de informatie wel, is men bereid deze te delen, maar niet op de plek waar je die zou verwachten. Daar heeft iemand zitten slapen.

Vacatures zoeken

Door naar het hart van elke vacaturesite, de reden dat men er komt: de vacatures.

Screen Shot 2015-08-12 at 21.13.16

Buiten het feit dat je dus specifiek op vacatures moet klikken, is het niet heel aantrekkelijk weergegeven. De niet al te sterke weergave van het proces erbij, een pakket informatie eronder.

De facetten waarop je kan selecteren beginnen met regio en locatie. Dat lijkt me dubbelop, die zou je trapsgewijs kunnen doen. Dan achtergrond, die begint met ‘overig’. Dat voelt altijd goed, overig. Dan voel je je gewaardeerd. Het woord overig mag nooit op een recruitmentsite staan. Daaronder staan er dan nog meer, maar die zie je niet eens.

De informatie per functie is ook zeer summier. Locatie, activiteit, opleiding en ervaring. Op zich zit daar wel veel in, maar de functie zelf, een korte beschrijving wat een ‘customer supply chain team leader’ doet, of een ‘MPS-CS engineer’ zou nuttig zijn. Ook is China best groot… Ik noem dat geen locatie.

Tot slot natuurlijk het niet heel slimme stuk dat ze weten dat ik uit Nederland kom, en beginnen met een vacature in China. Zeker als je ziet dat de meeste vacatures in Veldhoven open staan. De locatie, met afstand, met de meeste vacatures!

Screen Shot 2015-08-12 at 21.40.40Tot slot het technische aspect dat als ik kies voor Europa en Veldhoven, ondanks het kruisje voor Veldhoven, ik met geen mogelijkheid deze filter weer kan uitzetten. Hooguit kan ik alle filters uitzetten, maar een verkeerde keuze mag ik niet herstellen.

Het volgende technische mankement, of is het een menselijke fout of zelfs een (slechte) keuze, komt naar voren bij de vacatures.

Screen Shot 2015-08-12 at 21.42.36Bij een Nederlandse vacature staat er namelijk wél een kort profiel. Of het goed is laat ik in het midden, want het zegt dus helemaal niets over de functie in dit geval (dit was de bovenste vacature in de rij). Maar hier staat dus weer niets over de opleidingswensen of de ervaringsjaren. Wel een naam en een mail adres.

Als jullie het nog begrijpen, begrijp ik het vast ook. Eén site, één wereldwijde recruitmentstrategie zo roept men, maar wel gewoon per land andere invullingen, andere regels, andere processen. Je zou er dan natuurlijk ook voor kunnen kiezen gewoon gescheiden recruitmentstrategiën te volgen. Gewoon eerlijk tegen jezelf zijn en erkennen dat werven in Nederland en werven in China twee volledig andere zaken zijn.

Vacature & solliciteren

Als ik op ‘apply for this job’ klik kom ik meteen in een sollicitatiescherm. Dat is apart, ik dacht dat men zo selectief was, maar blijkbaar hoef je van ASML niet de vacature gelezen te hebben. De vacature zelf is saai. Geen branding er omheen, helemaal niets. Nu is de site van ASML toch dermate slecht vindbaar en in het Engels dat er niet veel kandidaten direct op vacatures zullen komen, maar iets vertelt me dat hun analytics nog steeds duizenden mensen zullen tonen die direct op een vacature komen zonder de rest van de site gezien te hebben.

Screen Shot 2015-08-12 at 21.53.12

In de educatie wensen zie ik dan weer iets bijzonders. Dit zeer internationale bedrijf, dat alles in het Engels doet, gebruikt wel termen als MBO en HBO, die toch echt alleen in het Nederlands voorkomen.

Ook is het echt even zoeken naar de solliciteer knop. Dat is een klein Oranje vinkje met ‘apply for this job’. Ik kom in een lelijk scherm met kleine letters zonder opmaak waar ik iets moet accepteren, een privacy statement.

Screen Shot 2015-08-12 at 21.56.21

De tekst van het statement: HULDE. Ik kan niet anders zeggen. HULDE. Ze zijn open, eerlijk en hebben de kandidaat privacy hoog in het vaandel. Ze geven de informatie NIET door aan derden en houden je sollicitatie maximaal 1 jaar in database. Dat is gewoon keurig. HULDE.

Helaas valt daarna alles in duigen. Ik kom op het sollicitatieformulier pagina 1 van de 5….

Screen Shot 2015-08-12 at 21.58.18

 

Voor een technologiebedrijf kan ik dit enkel omschrijven als dramatisch. Geen textextractie, geen ‘upload je CV en vul aan wat we nog meer nodig hebben’, geen enkele technologische ondersteuning bij je sollicitatie. Een formulier dat uit meerdere pagina’s bestaat. Iets dat misschien 10 jaar geleden acceptabel was, maar nu toch niet meer?

Mobiel

De site is niet responsive en de mobiele site heeft niets over carrièremogelijkheden.

Conclusie

Ik begrijp volledig waarom ASML zoveel moeite heeft met gekwalificeerd personeel vinden. We hebben het hier over misschien wel de meest gewilde techneuten ter wereld en die mogen solliciteren via deze technologie-arme, niet kandidaat vriendelijke website.

De site krijgt van mij een rapportcijfer 3 en wel om de volgende redenen:

  • Enkel Engelstalig, waardoor geschikte kandidaten je vacatures niet gaan vinden;
  • Zelfs de meest basale SEO dingen (zoals een Google vriendelijke URL) zijn er niet in verwerkt;
  • De site is niet mobiel toegankelijk, niet responsive en de mobiele werkzoeker (dit zijn techneuten en mensen die heel druk zijn met hun baan, dus waar anders dan op hun mobiel zouden ze zoeken) heeft pech;
  • De site helpt totaal niet met het zoeken naar vacatures. Hij herkent niet dat ik in Nederland zit bijvoorbeeld;
  • Er is geen structuur, geen drang om kandidaten naar de vacatures te brengen;
  • Het sollicitatieproces bevat 5 pagina’s en geen technologie (zoals b.v. textextractie uit een CV) om de kandidaat te helpen.

Logisch dus dat ASML geen kandidaten kan vinden. We praten hier over techneuten die met de meest geavanceerde technologie ter wereld bezig (willen) zijn en die krijgen een site en digitale sollicitatie-procedure voor zich die alles behalve geavanceerd is.

Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzette als het gaat om corporate recruitmentsites en Bol.com als winnaar van de beste ervaring 2014.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.658 views | Reageer (9 reacties)
  • Marlies Rosenbrand

    @Bas. Mooie review.

    Mogelijk nog een aanvullend argument – naast de vindbaarheid in Google – voor de keuze als Nederlands als primaire taal voor de website: de grotere emotionele binding met de, veelal Nederlands sprekende, kandidaten. Zelfs al spreken veel Nederlanders fatsoenlijk Engels (dat denken ze althans), dan nog is dat wat anders dan dat je ook VOELT dat wat er bedoeld wordt. Het is niet voor niets je ‘moerstaal’. Zo blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek.

  • Goede aanvulling Marlies.

  • Mijn complimenten voor je uitstekende blogpost Bas. Het toont mijns inziens de stuitende hooghartigheid van de grote Nederlandse (tech) corporates. Een hoop geblaat, maar ze geven allemaal geen ruk om marketing, branding, laat staan employer branding of talent development. Hetzelfde overigens bij TomTom.

    Wat ik nu boeiend zou vinden, is als je ook TomTom, Philips, en dat soort partijen langs de meetlat legt. Zou een mooie serie zijn!

    Waar ik ook benieuwd naar ben, wie doet het nu wel echt heel erg goed?

  • @Remco

    Je noemde de naam al. Kijk aan: oogstrelend met een aantrekkelijke kop, zoekfunctie en rechts wat filmpjes. Philips: http://www.philips.nl/a-w/carriere/working-at-philips/working-at-philips.html

  • @Remco: de eerste in een reeks ja. NXP en Philips en Thales staan al op de rol (woensdag, donderdag en maandag). Allemaal nog steeds dikke onvoldoendes.

    Digitaal-Werven doet er elk jaar onderzoek naar he. Enexis doet het heel goed (geen High Tech, maar wel technisch personeel). Bol.com won vorig jaar de award. Eerder op deze site Deloitte en Albert Hein ook goed.

    @Klaas: gelukkig heb je meer verstand van spelling 🙂

  • Johan

    Ik persoonlijk betwijfel of al deze functionele zaken een struikelblok zullen zijn bij het sollicteren bij ASML door gekwalificeerde mensen, en of het het kantelpunt is voor een veel grotere effectiviteit. ASML heeft op Youtube prachtige filmpjes over hun nieuwe EUV techniek – inhoudelijk zaken, die (denk ik) veel meer bepalend zijn voor de uitstraling van het bedrijf. Het gaat om mensen met een behoorlijk opleidingsniveau. Zullen die niet door die kleine functionaliteiten heen kunnen kijken? Het serieus nemen van een sollicitant door middel van het bieden van kwalitatieve en inhoudelijke informatie over een bedrijf is naar mijn gevoel veel bepalender voor effectiviteit dan een discussie over functionele details. Mensen serieus nemen bij het begeleiden van een belangrijke stap als een andere baan bestaat voor mijn gevoel uit meer dan, even scherp gesteld, de opvallendheid van de ‘Solliciteer’ knop.

  • @Johan: als je gelooft in de volledig rationele mens heb je gelijk. Helaas is de mens niet rationeel en zijn onze besluiten alles behalve bewust genomen. Lees het boek het slimme onbewuste van Ab Dijksterhuis eens als ik je een tip mag geven. Dan lees je dat ongeveer 90% van al onze besluiten onbewust worden genomen. Dan weet je dus meteen hoeveel invloed dit heeft.

    Het antwoord is dus volmondig nee. Nee die kijken niet om deze ‘kleine functionaliteiten’ heen. Je geeft zelf aan dat ‘het begeleiden van een belangrijke stap als een nieuwe baan bestaat uit het goede gevoel geven’. Dat gevoel geef je, voor je op enige andere manier met iemand in aanraking komt, digitaal. Met deze site geeft ASML alle potentiële kandidaten een heel slecht gevoel.

  • Pingback: Het belang (en budget) van je corporate recruitmentsite | RecTec()

  • Pingback: Hoe werf je (geen) ingenieurs? | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën