De beste recruiter

Door Bas van de Haterd op 06-08-2015 06:58.

Screen Shot 2015-08-04 at 12.59.51

Mede blogger Timon vroeg zichzelf af wat nu een ‘beste recruiter’ is. Gaat het om het management van het recruitmenteam? De kwaliteit van de hires (meten we die wel, weten we wel wat een kwalitatieve hire is?), de time to hire? Het binnen budget blijven? Of het met minimale budgetten maximale resultaten halen?

Het is een interessante vraag en ik denk dat hij volledig gelijk heeft dat de beste recruiters meestal ongezien blijven. Waarom? Omdat de beste recruiters vaak relatief weinig recruiten. Die hebben problemen namelijk al opgelost voor ze ontstaan. Die zoeken geen grote aantallen, hebben geen mega budgetten, grote campagnes of fikse sourcing acties.

Enexis

Op Digitaal-Werven vorig jaar sprak Enexis. De vraag uit het publiek kwam hoe ze het ooit intern voor elkaar hadden gekregen om het budget voor de werkenbijnexis site te krijgen met slechts 12 openstaande vacatures. Het budget, dat volgens Enexis overigens beperkt is t.o.v. veel andere grote organisaties, om twee keer de Digitaal-Werven award te winnen, met slechts 12 openstaande vacatures.

Het antwoord was simpel: als we deze site niet zouden hebben, zouden we veel meer dan 12 openstaande vacatures hebben!

Enexis speelt al jaren in op wat gaat komen. Heeft de zaakjes goed voor elkaar en zoekt daarom weinig mensen.

Recruiter van het jaar case

Jaren geleden werkte ik bij een IT bedrijf dat het geweldig deed. Een goede site, maar vooral een hele goede recruiter. Een duidelijke strategie die als een bus klopte. De CTO, die heel aanstekelijk kon vertellen over IT, had uren per week vrij voor gastlessen op hogescholen en universiteiten. HR/Recruitment regelde dat hij die lezingen kon verzorgen. Ondertussen was recruitment ongelofelijk goed in het sourcen van starters. Alles klopte.

Helaas konden we geen recruiter van het jaar case aanleveren, want het was geen case. Het was geen actie die een probleem oploste. Er ontstond namelijk geen probleem. Het was een goed lopend proces dat voor een continue instroom zorgde.

Quality of hire

Een ander belangrijk punt is de quality of hire. Iets waar iedereen over praat, maar niemand iets mee doet. Geert-Jan Waasdorp vroeg vorig jaar op een congres wie bereid was om het dubbele per hire te betalen voor een top kwaliteit kandidaat. 75% van de zaal stak zijn hand op. De volgende vraag was wie wist wat een top kwaliteit was en daarop kon selecteren. 1% van de zaal stak zijn hand op. Op de vraag hoe dat dan was vastgelegd kwamen vervolgens vage antwoorden als ‘dat weet ik wel‘.

Toch zie je bij het ene bedrijf duidelijk betere mensen, die beter passen en gewoon kwalitatief beter zijn, dan bij anderen. De invloed van de recruiter hierin zal groot zijn, de vraag is: hoe meet je dit als je niet eens weet wat een quality hire is?

Dus…

Dus wat maakt een goede recruiter? Wie is de beste recruiter? Ik weet het ook niet. Zeg het maar.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


389 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn