De laatste van de Big Four Accountants die we bekijken is PricewaterhouseCoopers, oftewel PwC. Het begint in ieder geval goed met het feit dat werkenbijpwc.nl gewoon uitkomt op de gewenste site. Ze hebben een aparte site gemaakt, net als Deloitte. In tegenstelling tot de overzichtelijkheid van Deloitte is de hompeage van PwC een enorme vergaarbak aan linkjes zonder een duidelijke call-to-action.

Screen Shot 2015-07-28 at 10.18.29

Homepage

De homepage wil vooral alles voor iedereen zijn zo lijkt het. En hij die alles voor iedereen wil zijn, is niets voor niemand. Een DRIEvoudig menu. Bovenin staat home, starter en professional. Daaronder staat nog een keer starter/ervaren professional en contact. Dan een menu met 9 opties, het echte hoofdmenu zo lijkt. Daaronder een gigantische visual 7 slides. Grappig genoeg hebben alle slides met ‘medewerkers’ vrouwen erin. Een slide heeft een man en een vrouw, de rest enkel vrouwen. Bewust? Ik weet het niet, maar het viel me meteen op.

Eronder staat een aantal vacatures, tweets, kennis maken met PwC en nog veel, veel meer informatie. Een overvloed aan informatie, zonder een duidelijke call to action.

Nu kan je zeggen dat dit de kern is van wat deze grote accountants vaak doen. Ze overvoeren je met informatie zodat ze heel slim lijken en je ze overal op vertrouwt. Misschien zit het ook wel in het DNA dat ze dat dus ook verwachten op de eigen site. Van psychologie (mensen onbewust bewegen) hebben ze duidelijk minder kaas gegeten.

Informatie

Op zoek dan naar wat informatie over de sollicitatie-procedure en de arbeidsvoorwaarden. Beide hebben een apart kopje onder ‘vacatures’. Niet bepaald de plek waar je het zou verwachten. De procedure is uitgebreid omschreven en de uitzonderingen zijn ook in de tekst weergegeven. Dat is dus goed gedaan.

Ook de arbeidsvoorwaarden zijn uitgebreid en helder beschreven. Met een disclamer: De Algemene Arbeidsvoorwaarden van PwC zijn aan verandering onderhevig. Bovenstaande voorwaarden zijn indicatief. Specifieke voorwaarden vind je bij de betreffende vacature(s). Kijk, dat is dus een stuk beter dan wat EY doet. Die zeggen niets en zeggen vervolgens dat je er geen rechten aan kan ontlenen. PwC zegt wel iets en zegt vervolgens met een positieve connotatie dat je de details bij de vacature kan vinden. Dat geeft een heel ander gevoel.

Game

Screen Shot 2015-07-28 at 10.34.50Bovenin het menu kom ik een linkje ‘speel de jij beslist game’. Ik ben gek op games, dus ik kijk er naar. Tot mijn grote verbazing kom ik op de Facebook pagina terecht. Waarom PwC? Ook op Facebook, sure. Maar ik zit op je site. Ik ben op de plek waar je me kan converteren van kandidaat naar sollicitant en je stuurt me weg!

De game zelf is aardig. Het begint met een video. Ik heb video vier bekeken en ik werd er wat zeeziek van als ik eerlijk ben, zo onstabiel als het camerawerk was. Ook was het eigenlijk een totaal nietszeggende introductie. Vervolgens een paar vragen die je deels goed of helemaal goed kan hebben. Met daarbij scores. Leuk gedaan, want ik vond de antwoorden in veel gevallen ‘goed beter best’. PwC dus ook. En ja, ik heb expliciet bij die laatste voor een 0% antwoord gekozen…

De vraag is nu alleen: wat doet PwC hier mee? Hoe zit dit verder in het proces? Volgens mij niet en dat is jammer. Ze stimuleren je op allerlei plekken om een account aan te maken. Het lijkt me dat als je dat hebt je dit soort dingen juist ook mee wilt nemen.

Vacatures

Screen Shot 2015-07-28 at 10.42.26PwC heeft op dit moment veel vacatures open staan. Het is wederom een bak aan informatie zonder dat er meteen veel structuur in zit. Misschien is het een test voor de toekomstig accountant, kan je in al die informatie vinden wat je zoekt, maar kandidaat vriendelijk kan ik het niet noemen.

Ook geeft PwC geen blijk van goede datastructuur. Als ik bijvoorbeeld het ‘interessegebied’ marketing en communicatie aanklik krijg ik vacatures voor audit en assurance managers. Niet bepaald twee vakgebieden die bij elkaar in de buurt zitten. Wel past gelukkig het aantal vacatures dat in de filters erbij vermeld staat zich aan. Daar is dan wel over nagedacht.

De informatie is ook zeer summier. De functietitel, het werkveld en de locatie. Niets over de inhoud van de functie, de gewenste ervaring, het gewenste opleidingsniveau of de gewenste opleidingsrichting. Vooral een korte beschrijving van een functie zou handig kunnen zijn, want wie op voorhand weet wat een “Category Manager Onderhandenwerk & Sponsoring” doet heeft vast bij PwC gewerkt.

Ook is er geen button te vinden in het systeem. Misschien niet heel noodzakelijk, maar het levert vaak wel extra kliks op.

Vacature zelf

Screen Shot 2015-07-28 at 11.49.09De vacature zelf dan. Die begint met een samenvatting die geen samenvatting is. Dat is dus een compleet nutteloos stukje non-informatie als ik eerlijk ben.

Screen Shot 2015-07-28 at 11.48.31Er naast staan ergens ‘jouw collega’s, maar die zijn wel heel klein. Daar krijg je geen warm gevoel bij. Je ziet ze eigenlijk niet. Ook dat ‘0 meer’ is wel heel vreemd. Hoezo 0 meer? Als je er op klikt kom je bij alle collega’s terecht. Totaal onbegrijpelijk stukje.

Daarnaast ben ik dus geen voorstander van mensen wegleiden bij de vacature als ze er al zitten. Wel van het aankleden van de vacature, zeker. Die collega’s horen hier bij. Maar niet klikbaar. Niet op een manier dat je vervolgens de vacature (waar je wilt gaan solliciteren) verlaat!

Screen Shot 2015-07-28 at 11.48.51De vacature eindigt met een hele kleine solliciteerknop. En veel grotere andere vacatures. De logica ontgaat me een beetje. Maar ook de ‘relevantie’ van die vacatures ontgaat me geheel. Het maakt namelijk niet uit welke vacature ik bekijk, of het een inkoop, een marketing of een IT vacature is, de ‘relevante’ vacatures zijn elke keer hetzelfde. En niet bepaald relevant dus.

Jammer. De aankleding van de vacature is een geval van klop en klepel vrees ik. Wel gehoord hoe het moet, niet begrepen hoe het echt moet.

Solliciteren

Een sollicitatieformulier. Niet heel lang, niet heel kort. Een vreemde ‘opleidingsinstituut’ vraag erin. Waarbij men onderscheidt maakt tussen Avans Den Bosch en Avans Breda zelfs (ik vraag me af waarom). Heel veel informatie die in je CV zit, dat je ook mee moet sturen natuurlijk.

Gelukkig wel weer een keurig privacy statement waarin men zegt de gegevens een jaar in database te houden. Dat is netjes van PwC.

Het solliciteren is dus kandidaatvriendelijker dan bij EY, maar minder vriendelijk dan bij KPMG.

Conclusie

Eigenlijk gewoon een hele gemiddelde site. Niets bijzonders. Heel veel informatie, weinig gebruiksvriendelijk. Je kan het bijna typerend noemen voor de accountant, stort alle informatie over ze heen en laat ze zelf maar uitzoeken wat ze relevant en interessant vinden. Misschien past het wel bij de doelgroep.

De site is acceptabel, maar heeft weinig spectaculairs. Er zijn veel pogingen gedaan om iets leuks te maken, zoals de carrièrepaden of de jij beslist game, maar de uitwerking laat meestal te wensen over. Een goed idee, matig uitgevoerd.

Op het gebied van vacatures zoeken en presenteren is nog veel winst te boeken. Het proces is niet goed en niet slecht.

Totaal is het gewoon een hele gewone site. Een voldoende, maar niets speciaals. PwC lijkt als enige accountant niet echt een pay off te hebben, geen duidelijke positionering, en dat komt ook uit de site naar voren. Niets aparts, niets bijzonders. Een 6,5 krijgen ze van me.

Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzette als het gaat om corporate recruitmentsites.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


180 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën