De recruitmentsites van accountants liggen onder het vergrootglas. De goede ervaring van Deloitte werd opgevolgd door een dramatisch slechte ervaring bij EY. Hoe brengt de derde van de Big Four KPMG het er van af? Ook bij KPMG zit iemand te slapen, want werkenbijkpmg.nl komt niet op de recruitmentsite uit. Hij is wel in handen van KPMG, dus iemand is vergeten tegen de host te zeggen dat ze die even door moeten verwijzen.

Screen Shot 2015-07-27 at 15.12.36

Homepage

Ook KPMG kiest voor een site als onderdeel van de normale site. De homepage is echter… klein en onoverzichtelijk. Heel veel tekst in een heel klein lettertype. Geen duidelijke call-to-actions. Een mini video en alleen een hele grote knop CHECK. Die opent de widget naar companymatch die je van de site af stuurt. De video stuurt me naar Youtube waar ik anderhalve minuut zie van mensen in vergaderingen, meetings en achter laptops. Geen woord over KPMG, volgens mij zou elk grote bedrijf een vergelijkbare video kunnen maken.

Informatie

Op de homepage kan ik dus niets vinden waar ik warm van wordt. Op zoek dus maar naar de informatie over de arbeidsvoorwaarden en de sollicitatie-procedure. De informatie over de procedure is goed te vinden en duidelijk uitgeschreven. Opvallend is dat ze precies dezelfde procedure (zeggen te) hebben voor starters en professionals, daar waar dat bij de andere accountants toch echt verschilt. Ook geeft KPMG niet aan hoe snel je een reactie kan verwachten.

In de sectie arbeidsvoorwaarden (te vinden bij ‘waarom KPMG) heeft men het over het Intermediair onderzoek van… 2009 en 2010. Dus meer dan 5 jaar geleden waren ze één van de beste… en blijkbaar moet dat nog steeds worden uitgedragen. Inhoudelijk zijn de arbeidsvoorwaarden redelijk nietszeggend, zoals eigenlijk bij alle accountants. Enkel dat men de hele pensioenpremie betaalt en je daardoor voordeliger uit bent dan bij anderen… Hoe KPMG weet hoe dat precies bij vergelijkbare organisaties is geregeld is mij een raadsel, want er zijn wel heel veel ‘vergelijkbare organisaties’ volgens mij.

Vacatures

Screen Shot 2015-07-27 at 15.50.49Onderaan het menu staat een knopje vacatures zoeken. Ze zijn niet verweven in de site helaas.

Ik moet meteen een keuze maken. Wil ik startersfuncties, audit & Advisory, business support of stages en scripties. Blijkbaar heeft men in business support geen startersfuncties is mijn eerste gedachte dan. Maar laten we niet op elke slak zou leggen, je bent immers accountant, dan hoef je niet alles te zien toch?

Als ik op business support klik krijg ik meteen een reeks vacatures en daaronder een e-mail service. Daar is iemand wakker geweest. Goed om te zien.

De informatie per vacature is dus heel beperkt, eigenlijk volledig nietszeggend. Een standplaats, dat is het wel. Niets over de inhoud van de vacature, het gewenste opleidingsniveau of aantal jaar ervaring.

E-mail alert

Screen Shot 2015-07-27 at 15.53.45Aangezien hij heel prominent naar voren komt heb ik ook die e-mail alert even bekeken. Zo wakker als men was om deze zo prominent onder de vacatures te zetten. Zo erg heeft men zitten slapen bij de inrichting ervan. Zes niveaus, waarvan twee met dezelfde naam (alleen een ander aantal ervaringsjaren), verder geen duidelijk beeld wat een junior trainee en een senior trainee met minder dan 1 jaar ervaring is, of het verschil tussen een senior manager en een director is en… al helemaal geen business support. Of ben ik dan ineens ‘overig’. En Share Service? Is dat niet Shared Services (dit zijn aandelen diensten… of is dat juist de bedoeling)?

Treurig dit.

 

Vacature deel II

De vacatures zelf zijn niet heel aanlokkelijk. Geen enkele branding er om heen. Niets dat mij een KPMG gevoel geeft. Geen foto, geen plaatje, geen quote, niets.

Screen Shot 2015-07-27 at 15.58.11Goed, ik geef toe, de heldere tussenkopjes in het KPMG turquoise maken het beter leesbaar dan de gemiddelde vacature. Maar mooi opgemaakt is ander.

Het meest opvallende vinden we onderaan de vacature. Wat valt hier het meest op? De ‘share’ button. Het solliciteren is geen knop maar een linkje, vergelijkbaar met mailen en printen. Niet een duidelijke: SOLLICITEER KNOP. Nee, je hebt eerder de neiging hem te delen. Volgens mij is het toch echt de bedoeling dat mensen ook solliciteren.

Solliciteren

Ik klik op solliciteer en….. oh jee. Een wit scherm. Ik moet terug naar boven scrollen kom ik later achter om de sollicitatiepagina te zien. Want het scherm past zich niet aan mijn klik aan. Slordig.

Wat wel heel netjes is, men begint gewoon keurig met het vragen om mijn CV en daarna extraheren ze die netjes in het formulier. Kijk, dat is een FIJN proces.

Screen Shot 2015-07-27 at 16.03.28Maar nog belangrijker, ik krijg een privacy statement dat ik moet accepteren dat…. GEHEEL CORRECT IS.

Bijna elk privacy statement bij vacaturesites is in strijd met de Nederlandse wet volgens menig jurist. De WBP bepaalt namelijk dat je 1) moet aangeven hoe lang je een CV in database houdt en 2) hoe je deze eruit kan halen. En dat doet deze. Perfect.

Conclusie

Eigenlijk heeft KPMG een site die omgekeerd is aan veel anderen. De site is gewoon heel matig, tot je gaat solliciteren. Het design is ondermaats. De informatie is acceptabel, het gebruikersgemak kan veel beter. Maar het sollicitatieproces, dat is ‘easy as pie’. Zo eenvoudig als het hoort. Gewoon keurig. De pay off van KPMG is ‘cutting trough complexity’ en het meest complexe deel van het proces voor de meesten (solliciteren), maken ze inderdaad eenvoudig. Het eenvoudige deel van het proces (informeren), daar besteden ze veel te weinig aandacht aan.

Mijn advies aan KPMG: huur een goede designer in. Of liefst twee die goed kunnen samenwerken, een grafisch ontwerper en een usability designer. Want beide kanten van het ontwerp zijn voor veel verbetering vatbaar.

Ik geef het een krappe onvoldoende, want hoewel het proces zelf gewoon goed is, is de weg er naar toe zo vol met hordes en drempels dat ik me afvraag hoeveel mensen daar afvallen. Een rapportcijfer 5.

Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzette als het gaat om corporate recruitmentsites. 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


136 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën