New Year 2015Eindelijk had ik tijd om naar het de Hiring Trends 2015 van Jobvite te kijken. Een rapport, samengesteld uit een veelheid van rapporten en onderzoeken, geheel in ‘infographic stijl’. Dus vol met plaatjes die allerlei leuke feiten weergeven.

Het is natuurlijk volledig Amerikaans, dus misschien is het niet allemaal 100% correct voor de Nederlandse / Europese markt, maar er zit genoeg in dat zeker de moeite waard is om door te lopen. Een samenvatting.

Screen Shot 2015-07-28 at 13.51.05

 

70% van de werkzoekende geeft aan dat het sollicitatieproces van belang is op de vraag of ze ergens komen werken of niet. Het sollicitatieproces begint mobiel. Bij sommige begint dat dus dramatisch, denk aan ING en de Rabobank.

Solliciteren doe je door middel van je CV of Linkedin profiel te delen op een baan. De techniek behoort altijd in dienst te staan van de kandidaat, en ondertussen het proces te ondersteunen. De techniek moet er niet primair zijn voor de recruiter of zelf omdat er techniek is! Beginnen met een login is amateuristisch en slecht en kost je de beste kandidaten!

Screen Shot 2015-07-28 at 13.52.09

De ervaring begint ook digitaal. Ik herhaal wat ik eerder zei, een login (of een slechte site) kost je geld. Dit maakt het nog concreter, een slechte recruitmentsite kost je dus een hoger salaris om diezelfde mensen voor je te laten werken!

Screen Shot 2015-07-28 at 13.51.53

Het aantal mensen die geen update krijgt is hoog. Nu is een update iets relatiefs, maar mensen willen graag weten waar ze aan toe zijn. Daarom verbaas ik me ook over de grote hoeveelheden organisaties die geen reactietermijn aangeven. Zoals hier te zien geeft bijna driekwart van de kandidaten aan dat ze vinden dat de reactie lang op zich laat wachten. Waarom? Grote kans omdat er niet vooraf aangegeven wordt hoe lang dat normaal duurt. Snel en spoedig in een snelle wereld is een paar dagen. Als het je twee weken gaat kosten, zeg dat dan!

Screen Shot 2015-07-28 at 13.51.17

Sommige kandidaten zijn bereid wel twee jaar te zoeken naar een goede baan. Die had ik niet zien aankomen. Jullie wel? Talent Pooling is essentieel. En dan echt, niet die halfbakken onzin die we meestal doen. Een online community die je regelmatig voed, met offline events bijvoorbeeld.

Screen Shot 2015-07-28 at 14.04.52

Goed geschreven vacatures met duidelijke profielen is het belangrijkste voor een goede sollicitatie-ervaring. Maar ook de salarisindicatie, ja, ook in Nederland, is van groot belang. Secundaire voorwaarden, gewenste competenties en carrièrepaden worden ook erg op prijs gesteld. Een goede website heeft dit.

 

Mobiel

Screen Shot 2015-07-28 at 14.07.44Hier zie ik weinig verschil met Nederland / Europa. Ongeveer de helft van iedereen die een baan zoekt gebruikt zijn mobiel ergens in het proces. Mobiel is een kanaal dat niet meer genegeerd kan worden.

Wat willen kandidaten mobiel?

Screen Shot 2015-07-28 at 14.08.25

 

De helft wil zonder moeite je vacatures kunnen bekijken. Met een mobiel geoptimaliseerde site is dat meestal mogelijk, maar nog lang niet altijd. Ruim een kwart wil kunnen solliciteren. Dat kan nog bijna nergens. Bijna een kwart verwacht dus een mobiel optimale site en 11% verwacht met een Linkedin profiel te kunnen solliciteren. Let hierbij even op, dit gaat over ALLE werkzoekenden in de VS. De hoger opgeleide werkzoekende is vooral ook de wens met Linkedin te solliciteren veel groter.

Screen Shot 2015-07-28 at 14.09.39

Daar waar dus 43% van de werkzoekende via mobiel bezig is, geeft 59% van de recruiters aan dat ze niet investeren in mobiele versies van de wervingssites. Een enorme disconnect dus.

Als je nu nog geen goede mobiel toegankelijke website hebt, gooi je op jaarbasis tonnen weg aan goede kandidaten. Zeker als je ook veel in social investeert, want de ervaring leert dat bezoekers uit Twitter en Facebook bovengemiddeld vaak mobiel naar je site komen.

Wil je weten hoe je wel een goede kandidaat-ervaring biedt? Wil je leren van de top op dit vakgebied? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzetten als het gaat om corporate recruitmentsites en Jolande van de Meer van Hunkemöller. 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


372 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën