Textkernel tagline semantic recruitment technologyCareerbuilder neemt een meerderheidsbelang in Textkernel! Die had ik niet zien aankomen, hoewel, ergens is het (wijsheid achteraf) ook niet geheel onlogisch.

Careerbuilder ziet natuurlijk al jaren hun oorspronkelijke core business, het jobboard, afkalven. Toch is het een groot bedrijf, een wereldwijde speler en dus heeft het massa. Massa die veel technologiebedrijven die producten leveren die veel waarde toevoegen in de levens van recruiters missen. Daarom kocht het eerder al Broadbean en nu dus een meerderheidsbelang in net Nederlandse pareltje Textkernel.

Los en vast

Als ik kijk hoe Broadbean opereert (vanaf een afstand, ik ben er natuurlijk al jaren niet meer direct bij betrokken) denk ik dat Textkernel een uitstekende nieuwe moeder heeft. Broadbean heeft de laatste jaren alle ruimte gekregen om te groeien en niet de lasten van een bemoeizuchtige moeder. Ik hoop dat Textkernel op hetzelfde kan rekenen. De lusten van een groot netwerk, veel geld en vooral een wereldwijde aanwezigheid, maar niet de lasten van eindeloze plannen, meetings en overlegstructuren.

Textkernel is Nederland ontgroeit, dus deze stap is logisch en goed. Ook denk ik dat de eerdere overnames van Careerbuilder duidelijk maken dat ze serieus zijn om deze diensten te laten groeien en het als hun nieuwe core business zien.

Broadbean

Samenwerking met Broadbean ligt ook voor de hand en dat zal nu makkelijker worden. Hoewel beide aanvullende producten hebben, was er de laatste jaren sprake van een kleine overlap in diensten, met name in de ‘CV search’. Hier kunnen ze elkaar vinden en ik denk versterken.

Conclusie

Mooie overname voor beide partijen. Textkernel krijgt de expansiemogelijkheden die het zoekt. Careerbuilder koopt een pareltje van een organisatie.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


481 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn