Screen Shot 2015-07-09 at 22.56.14De nieuwe applicatie Crystal hoorde ik hele bijzondere dingen over. Op basis van je gedrag op social media bepaald het hoe je iemand het beste kan aanspreken. Dus je persoonlijkheid, de manier waarop je het meest open staat voor informatie en wat je vooral moet ontwijken in conversaties. Volgens andere recensies (TNW, The guardian, en vele anderen) omschrijven het als ‘niet perfect, maar eng accuraat). Een ultieme recruitmenttool ook lijkt me. Immers is de manier waarop je mensen kan aanspreken misschien wel de missing link in het benaderen van mensen via social media. Tijd voor een test.

Mijn profiel

Laat ik beginnen met mijn profiel.

Screen Shot 2015-07-09 at 22.57.11

Dat is dus eng accuraat. Ondanks dat er een zeer gelimiteerde accuratesse zou zijn. Details ligt er bij mij aan welke details, maar ik begrijp het helemaal. Met 43% accuratesse een… volledig accurate beschrijving.

Screen Shot 2015-07-09 at 22.58.44

Verder… een grapje op zijn tijd kan ik erg waarderen, maar de humor van velen deel ik niet. Dus snap ik. De toekomst en filosoferen klopte helemaal. Dat laatste weet ik niet. Mailen… alleen die ‘non-essential but friendly lines’ klopt niet. Ik gebruik ze zelf wel veel, dus ik snap wel waar het vandaan komt. En ook bij working zie ik er maar 1 bij staan waar ik me niet in herken. Met mijn gevoelens hoef je niet zoveel rekening te houden, zolang je maar objectieve en onderbouwde kritiek levert.

Ik zal niet verder gaan, het is niet 100% accuraat, maar frustratie over mensen die te laat komen en het genieten van debatten en discussies zal niemand die mij kent verbazen dat die er tussen staan.

Dus ondanks dat men maar 43% zeker is van zijn zaak, is dit profiel 90% accuraat.

Andere profielen

Ik heb ook een aantal andere profielen bekeken.

Eén met een vergelijkbare accuratesse rating als de mijne (43%), maar ik moet zeggen dat die toch wel veel minder goed was. Juist enkele van de dingen die ‘niet natuurlijk’ zouden zijn bij deze persoon ken ik als heel natuurlijk gedrag en omgekeerd. Voor deze persoon was het profiel alles behalve correct.

Een ander profiel leek me ook 95% accuraat (met een accuratesse rating van 43%). Gewoon spot on, precies zoals ik door de jaren heen geleerd heb om hem te mailen, met hem te praten en wat je via de mail kan en wat je juist over de telefoon moet doen. Echt eng goed.

Vervolgens een test van een familieied die eigenlijk geen social media aanwezigheid heeft, geen Twitter, geen Facebook, alleen wat Linkedin waar hij niet zoveel mee doet.  Hij krijgt van Crystal een accuratesse rating van 63% en zijn profiel kan ik voor een groot deel in meegaan. Niet alles, maar zeker ook 80% accuraat. Een andere niet echt op social media actief persoon had een rating van 0% en eerlijk is eerlijk, ik herkende er ook niets in.

En ook het laatste profiel dat ik controleer is gewoon verdomd accuraat. Een vriend van me die ik ook zakelijk goed ken, en ik zie eigenlijk niets dat niet klopt. Eng gewoon hoe goed zijn persoonlijkheid en communicatiewensen wordt weergegeven.

Gebruik

Crystal Knows best laat dus zien hoe je het beste kan communiceren met mensen. Bijvoorbeeld met kandidaten. Eerder schreef ik hier al een stuk over TalentBin. TalentBin geeft inzicht in informatie waarmee je iemand kan verleiden. Is iemand een koffie of een bier liefhebber (en moet je hem dus uitnodigen voor een koffie of net voor de vrijdagmiddagborrel?) Crystal voegt hier de toon aan toe. Moet je dat in een lange mail doen, of heel kort. Kan je bij iemand emoticons gebruiken of juist niet? Moet je het verleden benadrukken of de toekomst?

Crystal is dus verdomd, bijna eng, accuraat om persoonlijkheidsprofielen samen te stellen van mensen. Of ze nu heel actief op social media zijn of niet.

Elke recruiter, elke head hunter, elke sourcer weet hoe belangrijk het is om iemand te raken. Om iemand te kunnen verleiden moet je de juiste toon aan slaan. Crystal helpt je daar nu bij en de kwaliteit zal enkel toenemen.

Conclusie

Een game changer. Anders kan ik het niet zeggen. Ik schreef recent over de grootste innovatie in recruitment. Dat is volgens mij nog steeds pre-selectie testen. Maar de grootste innovatie in sourcing… dat is Crystal denk ik.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


608 views | Reageer (6 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën