Na aanleiding van de niet geheel positief geslaagde virale inhakers rondom Advocatenkantoor Van Doorne afgelopen week, leek het me een goed idee om hun wervingssite eens te bekijken. Wat staat hier over hard werken of work-life balance en hoe ziet de site er verder uit?

Screen Shot 2015-05-29 at 10.47.31

Homepage

Screen Shot 2015-05-29 at 10.49.10De homepage ben ik niet enthousiast over. Waarom? Hij helpt me niet. Er is geen hele duidelijk call to action. Ik krijg meteen zoveel opties dat ik de neiging heb het zwarte kruisje in te klikken. Het meest bijzondere aan de homepage is de pay off onderaan de pagina. Scherpte werkt. Echter, waar is die scherpte in de homepage? Waar is die focus? Het is van alles wat en dus eigenlijk niets.

Een lege agenda, een nieuws sectie die begint met ‘Van Doorne blijft inzetten op wrok-life balance’. Apart na de actie van vorige week. En drie vacatures die er een beetje bij hangen. Ik dacht dat men mensen zocht? Dat laat je die vacatures er toch juist uit springen?

De homepage verdient dus een make-over. Eén met een duidelijke focus (scherpte werkt immers).

Work-Life Balance

Gezien de actie van vorige week ga ik even op zoek naar die work-life balance bij Van Doorne. Het artikel dat men over de actie heeft geschreven is gewoon slecht. Heel slecht. Het was ironisch bedoelt staat er. Maar verder geen enkel voorbeeld van hoe Van Doorne hier wel iets mee doet. We zetten ons er nog steeds voor in. Holle frasen zonder enig bewijs. Jammer. Communicatief zwak. Anders kan ik het niet omschrijven.

In het menu er naast is ook geen enkel kopje gewijd aan de work-life Balance. Zo hoog op de agenda staat het dus niet. Dan maar eens bij de video’s kijken. Ja, daar staat een kopje over hard werken. En…. inderdaad. Het is gewoon heel hard werken. Dat zeggen ze allemaal. De ouderen geven aan dat het wel normaal is en ‘niet zo erg als bij andere kantoren’. De jongeren zeggen stuk voor stuk: het is gewoon hard werken, soms met een ‘maar je krijgt er veel voor terug’ zinnetje bij, maar het is dus duidelijk. De work-life balance is meer een work-work balance.

Als ik dan toch naar de video’s kijk, leuk gedaan. Snel geknipt, veel mensen, per thema geselecteerd. De techniek erachter is verre van optimaal. Als ik op een video klik opent die niet, maar verschijnt hij elders in beeld en moet ik hem opnieuw afspelen. Jammer, dat is technisch verre van optimaal opgelost.

Informatie

Informatie is er bijna niet te vinden op de site. Tenminste, niet over het solliciteren. Er is een kennismakingslunch. Dat is leuk natuurlijk. Maar als ik gewoon wil solliciteren staat nergens de procedure. Ook is er niets vermeld over arbeidsvoorwaarden, behalve dan opleidingen. Dat zijn gemiste kansen.

Bijzonder om bij een advocatenkantoor naar te kijken is natuurlijk het privacy statement. Dat is op zich duidelijk geschreven, in normale mensentaal en dat is positief. Alleen zegt het statement eigenlijk: we doen er van alles mee. Ook als je hier enkel solliciteert mogen we je gegevens voor veel meer dingen gebruiken. Dat is… juridisch correct, moreel twijfelachtig.

 

Ook geeft men een contactmogelijkheid voor het inzien of verwijderen van de gegevens. Dat is netjes. Men vermeldt echter niet na hoeveel tijd je gegevens verwijderd worden en dat is (of was, ik ben geen jurist) altijd een vereiste van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Solliciteren

Het solliciteren dan. Ze hebben juridische vacatures en overige vacatures. Het woord overige geeft wel aan hoeveel waardering er is voor de recruiters, communicatiespecialisten en office managers. Dat is overig personeel. Niet ondersteunend, niet staf, maar overig.

De juridische vacatures dan

Screen Shot 2015-05-29 at 11.09.56

Een typisch geval van klok en klepel. Inderdaad zeggen mensen zoals ik dat je twee knoppen moet hebben, een solliciteerknop en een meer informatieknop. Dat werkt, verhoogt het aantal sollicitanten. Die moeten natuurlijk wel op de VACATURE DETAILPAGINA staan. Niet in de overzichtspagina, want je wilt niet dat mensen solliciteren voor ze de hele vacatures hebben gelezen!

Verder is er duidelijk weinig aandacht voor opmaak. Een wervende tekst als “Van Doorne is per direct op zoek naar:” is niet echt wervend. Ook is er duidelijk geen beleid over hoe een wervende tekst eruit moet zien. Veel tekst, weinig tekst, paar vragen. Als dit testen en meten is wat werkt zou het kunnen, maar dan moet je dat met dezelfde functies doen, niet met steeds verschillende.

Vacature

Ik wil toch nog even de hele vacature zien. Deze heeft twee solliciteer direct knoppen, direct bovenaan en onderaan. Dat is verstandig. Naast die knop… niets meer. Dat is jammer. Waarom niet hier uit een ‘meer weten, vraag het onze recruiters’. Dat staat namelijk onder de ‘veelgestelde vragen’, die behalve bij de Advocaat Stagiair’ nergens zijn ingevuld. Er is dus gekozen voor 1 systeem, dat op 10% van de vacatures van toepassing is. Wederom geen mooie oplossing.

Screen Shot 2015-05-29 at 11.13.25

Ook zit er misschien in de tekst nog een vragen over de vacature. En daaronder weer meer inhoudelijke informatie. En dan nog vragen (welke zijn nog over?) die moet je aan de recruiters stellen. Ik ben de weg kwijt wie ik nu wat moet vragen. Ook moet je de partners bellen en de recruiter mailen. Vreemd, want juist partners zijn onbereikbaar doorgaans en hun tijd is het meest waardevol. Die zou je juist moeten laten mailen. Of zijn ze dan bang dat ze daadwerkelijk vragen krijgen?

Solliciteren

Het sollicitatieformulier is typisch voor de advocatuur, heel veel documenten opvragen. Maar eerlijk is eerlijk, er zijn er maar 3 verplicht.

Screen Shot 2015-05-29 at 11.18.37

Wederom had ik voor een andere technische oplossing gekozen, waar je naast de verplichte velden gewoon met een + een extra document kon toevoegen dat je zelf een naam kon geven. Aan het design en gebruiksgemak is bij deze site echter niet echt veel aandacht besteed.

Conclusie

Het is gewoon hard werken. Dat is duidelijk. Niet slim werken, maar hard werken. Dat geldt met deze site denk ik ook voor de recruiters. Hard werken, want hij is niet onderscheidend, niet gebruiksvriendelijk en zeker niet slim ingericht.

Op deze site zie ik veel dingen die ik normaal toe zou juichen, alleen verkeerd toegepast. Een ‘meer info’ link naast een sollicitatieknop is slim, bij de vacature-detailpagina, niet in het overzicht. Veelgestelde vragen kan goed werken, als je ze daadwerkelijk hebt. Anders moet je ze als optie opnemen, niet overal projecteren. Een introductietekst bij de vacature-overzichtspagina is slim, als je daar een wervende tekst in zet en niet ‘we zijn op zoek naar…’.

Als Van Doorne, met hun recruitmentpagina, iets slimmer zou werken, zouden ze denk ik minder hard hoeven werken.

Wil je ook weten hoe je slimmer kan werken? Hoe je site effectiever kan worden? Kom dan 7 oktober naar Digitaal-Werven. Al negen jaar het event over de digitale sollicitatie-ervaring. Dit jaar met een Keynote van Roos van Vugt, die met WerkenbijDeloitte 5 jaar geleden de markt radicaal veranderde. 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


343 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën