Recruitment gone bad

Door Bas van de Haterd op 01-06-2015 07:29.

Afgelopen week twee bijzondere advertenties die waarschijnlijk wel een negatieve impact zullen hebben op de recruitment, en het bedrijf in zijn geheel. De eerst gaat over Primark. Ik heb geen idee wie deze advertentie heeft geplaatst (mijn Duits is ook niet zo goed dat ik er via Google snel achter kom, dus wie dat wel weet, ik hoor het graag). Echter, een zogenaamde vacature waarin de ‘arbeidsvoorwaarden’ van Primark worden uitgelegd en de uitbuiting dus aan bod komt. Tenminste, dat is het doel van deze anti-advertentie.

13488_10204364464337378_5143289073537616882_n

Van Doorne

In Nederland schreef Werf-En over de Van Doorne actie. 

CFiotYKUMAIA3BTEen nogal foute grap van advocatenkantoor van Doorne. Een opa die zegt zijn kleindochter mist, maar ja, die werkt wel bij Van Doorne dan. De humor ontging me een beetje, maar blijkbaar is heel hard en heel veel werken nog steeds hot en happening in die scene. Of in ieder geval denken mensen binnen dat bedrijf dat.

Fokke & Sukke, waarvan de tekenaars ook allemaal lid waren van het corps in wiens blad deze advertentie is geplaatst, maakte een prachtige inhaker en toen… ging het los.

CFmcaR6WIAACYYFDe ene na de andere inhaker. Het is een mooi thema waar veel mensen dus heel veel mee kunnen. De slogan blijft hangen. Of het tot sollicitaties leidt is de vraag. Wat wel zeker is, is dat het merk heel erg geladen is: je werkt jezelf hier dood.

Nu kan je hier twee dingen over denken. Het is heel dom, want dat willen mensen niet meer. Veel mensen niet inderdaad. Echter, als het de cultuur van de organisatie is (ik ken deze niet, dus kan ik niet over oordelen), is het misschien niet eens heel dom. Ja, het beeld is gezet. De vraag is: vindt de doelgroep dat een groot probleem? Zijn er nog genoeg advocaten die het heel normaal vinden om 80 uur te werken en carrière voor het gezin te laten gaan bijvoorbeeld? Ik kom nog genoeg mensen tegen in de wereld die dat wel doen (niet zeggen te willen of te doen, maar wel doen).

Als organisatie doe je hierdoor wel meteen aan ‘selecterend werven’. Alle ‘drie dagen in de week advocaten’ zullen niet meer langskomen. Scheelt veel gesprekken.

En anders

En als dat niet de bedoeling was, als dit een groot negatief effect heeft? Tja, ze hadden het natuurlijk heel anders kunnen aanpakken. Toen het losbarsten kunnen zeggen: we zijn als partners dit weekend druk bezig geweest in bejaardentehuis X. Of gewoon een weekend met alle families erbij. De opties zijn legio.

Hieronder nog twee mooie andere inhakers. Ik moet zeggen dat ik de photoshoppers van Nederland en hun creativiteit in deze erg kan waarderen.

 

 

CFnk7gXWoAAH4e0

CFoMI5OUIAAVmoc

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


676 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën