Cover_500pxBegin 2014 schreef ik al een stukje over de banen die gingen verdwijnen, op basis van het nu inmiddels bekende Oxford onderzoek. Daarin stond met 92% zekerheid dat de winkelverkoper zou verdwijnen binnen 20 jaar. In het boek dat ik over deze ontwikkelingen schreef: ’10 banen die verdwijnen & 10 banen die verdwijnen’ (e-boek / fysieke boek) staat deze functie ook uitgebreid beschreven als één van de banen die zal verdwijnen. De afgelopen maanden hebben we daar het begin al van gezien.

De schoenenreus en house of shoes gingen failliet. Blokker gaat een omnichannel strategie volgen, maar neemt daarvoor wel afscheid van winkelpersoneel. En de V&D soap kan je bijna niet ontgaan zijn. Een kleine greep uit de vele, vele vervelende berichten uit de retail die ons de afgelopen maanden ter oren zijn gekomen. En het einde is volgens retaildeskundige Frank Quix nog niet in zicht.

Waarom?

Waarom verdwijnt deze functie? Dat heb ik in het boek al uitgebreid behandeld. Kort samengevat: omdat er online vaak betere service voor een lagere prijs mogelijk is. Technologie weet beter wat ik zoek dan dat ik dat weet, laat staan een winkelverkoper. Daarnaast is er jaren bezuinigd op de verkopers. Toen ik in mijn favoriete boekenwinkel nog advies kreeg over welk boek in een serie eerst te lezen kocht ik daar graag. Toen ik later te horen kreeg, na lang in de computer zoeken, dat bepaalde boeken nooit vertaald waren en ik ze eenmaal thuis gewoon op het internet vond en kon bestellen kocht ik voortaan mijn boeken maar online.

Het is dus niet alleen goedkoper, de service is ook beter. Ratings en reviews geven een redelijk beeld van de kwaliteit van een boek, hoewel daar nog wel wat te winnen is. De aanbevolen producten geven extra inspiratie en maten zijn bijna altijd voorradig.

De waarheid is dat de gewone winkel niet meer zo heel veel toevoegt aan ons leven. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. En ja, er zijn nog veel mensen die iets willen ‘zien’ en ‘voelen’. Maar ook dat wordt steeds minder.

Dan komt er straks nog de 3D print revolutie overheen. Nu is dat nog heel marginaal. Ik heb zelf recent een paar eierdopjes en een theelicht houder gekocht via Shapeways. In de toekomst zullen we schoenen op maat kunnen printen (iets waar ik erg naar uit kijk, moeilijke voeten als ik heb) en meer van die zaken. De waarde van de winkel en de winkel verkoper zal enkel afnemen.

Het begin van het einde

Is dit een ontwikkeling waar ik blij van word? Nee, maar dat is niet relevant. Het is een ontwikkeling die niet tegen te houden is. Er waren mensen heel erg tegen de auto, paard en wagen was veel beter… maar je kan niet vechten tegen vooruitgang.

Deze ontslaggolven en faillisementen markeren het begin van het einde. Ik denk wel dat er nog winkels zullen blijven, ook fysieke winkels. Dat zullen dan vooral ‘experience’ stores worden. Misschien moet je in de toekomst wel entree betalen om te mogen winkelen. Ik kan me voor bepaalde producten indenken dat er pure showrooms zullen zijn, maar het product bestel je wel online. Misschien wel direct in de winkel.

De toekomst van de retail zal er zeker anders uitzien dan het heden, zonder grote aantallen verkopers. Een carrière als winkelverkoper kan ik dus niemand aanraden. De ontwikkelingen die zich nu aftekenen en de vervelende nieuwsberichten zullen nog jaren blijven komen. Dit is geen tijdelijke crisis, dit is het begin van een transitie.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


428 views | Reageer (3 reacties)
  • Beste Bas,

    Ik ben recruiter in Moderetail. Ik werk voor multibrandstores in het luxere segment. Ik ben altijd op zoek naar professionals die passie hebben voor hun vak én ambitieus zijn.Echte vakmensen die plezier beleven aan het winkelspel. Verkopen in Retail is een nl vak! Het retaillandschap is veranderd en als je nu nog moet mee veranderen dan ben je dus te laat!
    Ik geloof in fysieke winkels die zullen ook altijd blijven bestaan.
    Ik geloof ook in het vak verkopers maar dit is alleen weggelegd voor de allerbeste degene die trots zijn op hun vak en dat uitstralen.
    Ik blijf voorlopig gewoon doorzoeken. Ik ga maar eens beginnen.

  • Bram

    Beste Bas,

    Ik merk dat het veel gaat over banen die verdwijnen vanwege technologische ontwikkelingen. Maar de angst die gecreerd wordt, vind je die terecht?

    Eerder hebben we te maken gehad met een industriele revolutie. Hierdoor was het niet langer noodzakelijk om bepaalde handelingen te verrichten. Meer recent heeft de computer zijn intrede gedaan, daarna kwam het internet en ook zij vervingen bepaalde werkzaamheden.

    Echter komen daar andere werkzaamheden voor terug. Een complete ICT tak, en meer recent het SEO (online marketing). Dus bieden deze ontwikkelingen niet ook juist kansen, ook voor de lager opgeleide medemens? AH heeft minder personeel in de winkel maar stuurt wel meer chauffeurs de weg op. Telefoniste worden vervangen door “bandjes” maar ondersteunen managers bij het beheer van de digitale agenda, etc. etc.

    Hoe zie jij de toekomst? Zie jij ook echt een bepaald opleidingsniveau, een bepaalde groep mensen buitengesloten worden en zonder banen thuiszitten. Of verwacht jij dat het zijn weg wel vindt en mensen nieuwe (niet zo heel erg moeilijke) trucjes leren die ook relevant en toegevoegde waarde hebben in de nieuwe wereld?

    Groet Bram

  • Beste Bram,

    Ik heb voor mijn 10 banen boek heel veel onderzoeken tot me genomen en het enige wat ik kan zeggen is dat ik geen flauw idee heb. Er is net zoveel onweerlegbaar wetenschappelijk bewijs dat er veel banen verloren gaan en daar niets voor terugkomt als dat er is voor de theorie die jij neerlegt: dat zeiden we het in verleden ook en het kwam altijd goed. Ik heb oprecht geen idee. Het enige dat ik met zekerheid weet: het werk gaat enorm veranderen.

    Zie ik voor grote groepen mensen werk verdwijnen… ja, ook wel. Want die chauffeurs, over een paar jaar zijn dat zelfrijdende auto’s. En die pakketjes… drones. En veel algoritmes doen het beter dan secretaresses.

    Het punt is alleen dat zo’n algoritme duurder is dan een secretaresse, tot iemand het maakt zeg maar. Juist aan de onderkant zie ik nog wel werk. Het is de middenklasse die onder vuur komt te liggen. Maar hoeveel verdwijnt en hoeveel verschijnt… ik doe er geen uitspraak over, want ik weet het oprecht niet. Ik weet alleen dat we volledig ander werk gaan krijgen en ons daar op moeten voorbereiden.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën