Via een Facebook advertentie kwam ik terecht bij DAK. Collectief ondernemen sinds 1981. Dat klinkt aantrekkelijk. Collectief ondernemen, coöperaties, dat zijn organisatievormen waar ik meestal blij van wordt. Ze adverteren op Facebook voor een online marketeer, dus we zullen eens kijken hoe ze hun personeel werven.

Het is een grote coöperatie, maar een kleine organisatie. Ze hebben geen aparte recruitmentsite. Werkenbijdak.nl is wel van hen, maar komt niet uit bij het werken-bij deel, maar op de algemene site. Een gemiste kans. Laten we de rest van de site eens bekijken.

Screen Shot 2015-03-04 at 17.04.14

Homepage

De organisatie bestaat uit 1.500 lokale financieel adviseurs die samen binnen DAK organiseren. Zowel onder het menu kopje DAK als onderaan de pagina staat een link naar de werken bij pagina. De homepage van de werken bij pagina is niet heel erg uitgebreid. Een beetje informatie, er werken bijvoorbeeld 65 mensen, maar verder weinig.

Informatie

Aan informatie over werken bij DAK ontbreekt het op de site. Feiten zijn er mondjesmaat. Arbeidsvoorwaarden zijn beperkt uitgelegd (onder het kopje actuele vacatures), over de sollicitatie-procedure staat niets vermeld.

Ook op het gebied van sfeer en cultuur is de informatie geheel ontbrekend. Nu begrijp ik met 3 vacatures dat dat geen uitgebreide video’s zijn, maar enige informatie is toch wel fijn.

Vacature

De vacature zelf geeft ook niet heel veel informatie. Niet over het bedrijf en eerlijk gezegd is hij ook niet wervend. De functie-eisen zijn niet extreem zwaar, maar het ‘wij bieden’ deel ontbreekt geheel. Tenminste, de tekst in ‘wij bieden’ heeft verder niets te maken met iemand wervend binnen willen halen. Het is allemaal ‘vaagtaal’. Ook heel verbazingwekkend is de tekst onderaan de vacature. Screen Shot 2015-03-04 at 17.15.01

Stuur je brief met cv naar…. Serieus? Een brief voor een online marketing functie?

En ‘wij willen je vragen niet te reageren als je niet aan de gestelde eisen op het gebied van opleiding/werkervaring voldoet’. Lijkt me overbodige informatie. Ik voorzie niet dat iemand die van plan was te reageren terwijl hij/zij er niet aan voldoet zich hierdoor niet laat weerhouden.

Sollicitatie-formulier

Screen Shot 2015-03-04 at 17.19.22

Je mag dus mailen. Dat is een plus. Ze vragen geen gekke dingen die overbodig zijn. En van de laatste vraag word ik eigenlijk wel heel blij. Niets op aan te merken dus eigenlijk.

Conclusie

Mijn verwachtingen bij een kleine organisatie als DAK zijn echt niet heel hoog. Maar dat DAK nog niet aan haar plafond zit is wel duidelijk. Op het gebied van informatie is nog veel te winnen en ook zouden ze eens iemand de vacatures moeten laten herschrijven. Daar is nog heel veel winst te behalen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


177 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën