kevin-wheeler-largeIk geef toe, Kevin Wheeler zei in het Monster Year Report dat technologie de rol van de recruiter gaat veranderen, niet overnemen. Echter zegt hij ook:

Ik denk dat er veel minder recruiters nodig zijn zoals we die nu kennen. Veel recruiters zijn pure sourcers of alleen bezig met interviewen. Dat zal verdwijnen, want die vaardigheden kun je prima door een computer laten doen.

Dus de rol van de recruiter zoals we die nu kunnen, die gaat wel door technologie overgenomen worden. Zo stelt Wheeler. En zoals meestal ben ik het met Kevin eens. Hoewel enkele nuances op zijn plaats zijn.

Zoeken, vinden, matchen

Kevin Wheeler stelt dat het zoeken, vinden en matchen veel beter gedaan kan worden door technologie. Daar heeft hij in mijn optiek gelijk in.

Ik heb hier al vaak veel lof gezonden over de Harver Talent Pitch. Een tool die de kwaliteit van de call centre medewerker sterk heeft doen toenemen door te selecteren op de juiste kwaliteiten. Door niet uit te gaan van een cv of iets dat er niet toe doet, maar puur te controleren in hoeverre iemand het werk aan kan. En ondertussen een beeld te geven van wat het werk inhoudt.

Ik schreef ook al eerder over de nieuwe competenties van HR en Recruitment. Data analyse, competentie analyse 2.0, het hoort er in de nabije toekomst allemaal bij.

Het vinden gebeurt al op steeds meer ‘alternatieve’ manieren. Monster’s TalentBin is er daar één van. Een tool, nu geschikt voor IT’ers, die niet kijkt naar wat men zegt te kunnen, maar wat men kan. Die kijkt naar de waardering van vakgenoten om iemands kwaliteiten te beoordelen. Een voorloper in deze markt. Op een vakgebied dat nu nog voorop loopt: ICT. Echter, zo stelt Wheeler, IBM kan al op basis van een paar honderd tweets een persoonlijkheidsprofiel samenstellen. Kijk naar de suggesties van Facebook, van webwinkels en van Netflix als het gaat over wat je leuk vindt, wie je kent en dus over ‘hoe je bent’. Die aanbevelingen zijn verdomd accuraat. Nog geen 100%, maar behoorlijk goed. Dat kan dus ook over je werk, je kwaliteiten en niet te vergeten je ambities.

Het vinden en matchen is technologie dus beter in. Misschien nu al, maar zeker in de (nabije) toekomst.

Verleiden

De rol van de recruiter zal dus vooral een verleidende zijn. Want je moet die persoon ook nog steeds overtuigen om voor je te komen werken. Daarvoor is het netwerk rondom de organisatie en de recruiter nodig. Daarvoor is het imago van het bedrijf belangrijk. Ook daarbij kan technologie helpen natuurlijk. Zo geeft TalentBin ook persoonlijkheidskenmerken, die heel handig zijn bij de verleiding van een kandidaat.

De rol van de recruiter ‘as we know it’ zal volgens Wheeler verdwijnen binnen 5 jaar. Ik kan hem daar grotendeels in volgen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


463 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën