16889753_sEr is veel sollicitatieleed. Wim’s oproep om een buddy te zoeken kreeg ongekend veel response. Jaren geleden (in 2012) schreef ik al dat het vooral belangrijk was om iets te doen. Door de jaren heen heb ik voorbeelden gegeven wat je zou kunnen doen. Een aantal daarvan worden helaas tegenwoordig door het UWV afgestraft, maar nu is er weer één waarvan ik denk dat het zowel bijdraagt aan je professionele kansen als aan het tegengaan van de sollicitatiedepressie: 8 uur overwerk voor het goede doel!

Zelf organiseer ik dit mede in Utrecht, dus hieronder zo meteen ook de oproep hoe je mee kan doen.

8 uur overwerk

In het kort is 8 uur overwerken exact dat. Op 27 maart vanaf 6 uur gaan groepen creatieven 8 uur overwerken voor een goed doel. Dit doel heeft een vraagstuk, de creatieven komen na 8 uur met een oplossing hiervoor. Dat kan een huisstijl zijn, een campagne of een business model. Creatief is niet enkel visueel creatief, ook tekstschrijvers, programmeurs en strategen zijn creatief. Allemaal meer dan welkom. Vanuit de organisatie stellen we teams samen die zo divers mogelijk zijn. Zowel in expertises als in leeftijd en werkstatus.

Geen UWV problemen

Ik veracht niet dat het UWV hier enig probleem mee kan hebben. Ja, het is vrijwilligerswerk, maar het is op een vrijdagavond en -nacht, dus dat zal geen issues opleveren.

Sfeer, energie en netwerken

Waarom moet je dit als werkzoekende doen? Ten eerste omdat je het leuk vindt. Ten tweede omdat je het leuk vindt en ten derde omdat je het leuk vindt.

Naast het feit dat je het leuk vindt, is de sfeer die er hangt altijd heel goed. Er is een positieve energie die je helpt om alle sollicitatiezorgen (tijdelijk) te vergeten. Je bent bezig iets te maken, iets te bouwen, voor iets dat er toe doet.

Tot slot bestaat er nog de kans (maar als je het enkel daarvoor doet, schrijf je dan vooral niet in) dat je toekomstig werkgevers tegenkomt of andere mensen die je toekomstig werkgever misschien kennen. Het is een groep creatieven, die overal en nergens actief zijn.

Meedoen met een dergelijk concept geeft energie, geeft een positief gevoel, helpt tegen sollicitatiedepressies en vergroot je kansen op de arbeidsmarkt.

Ik zou dus zeggen: meld je aan!

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


752 views | Reageer (2 reacties)
  • Femke

    Wat een fantastisch initiatief!

  • Dank je voor je leuke reactie Femke. Doe je ook mee? Meld je je aan? Of weet je nog mensen? Er komen momenteel zoveel leuke cases binnen dat we nog meer creatieven kunnen gebruiken.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën