Screen Shot 2015-02-23 at 18.58.43Het Monster Year Report is uit. Dit jaar heb ik er aan meegewerkt, door aanwezig te zijn bij een ronde tafel. Dat deel zal ik dan ook overslaan in de evaluatie, maar de komende dagen zal ik er punten uit halen om deze onder kritisch te bekijken.

Wat zegt Monsterboard nu eigenlijk in hun jaar rapport over de stand van werving.

Vandaag in het eerste stuk: de cijfers.

Helemaal voorin staat een terugblik op 2014 van Monsterboard zelf. De cijfers van Monsterboard op een rij. Ik ben altijd blij met openheid en transparantie, dus laat ik beginnen met Monster daarvoor te complimenteren.

Screen Shot 2015-02-23 at 19.01.10

 

Wat mij opvalt: een flink stijging van vacatures, een klein stijging van het aantal bezoeken, bezoekers, zoekopdrachten en sollicitaties. Een daling in het aantal nieuwe CV’s en zoekagenten.

Wat me dit zegt: de markt is aangetrokken in 2014. Maar dat hoorde je overal al. Wat me dit ook zegt is dat we steeds meer ‘in control’ willen zijn. CV’s? Nee ik wil liever zien wat je me te bieden hebt, dan dat recruiters me mogen benaderen. Search Agents, blijkbaar vertrouwt men niet meer zo op die matchingtechnologie. En misschien nog wel belangrijker, we worden als Nederlanders steeds selectiever met onze inbox.

Conclusie: algemene trends die ik al langer zag, zie ik terug in de 2014 cijfers van Monsterboard. 

CBS cijfers

De CBS cijfers zijn eigenlijk samen te vatten in: het trekt aan. Er komen meer vacatures, minder werkzoekende per vacature, de werkloosheid neemt iets af en het is al met al licht positief. Niet echt heel boeiend dus.

Meer Monsterboard cijfers

Screen Shot 2015-02-23 at 19.10.17Dat Mosterboard primair in de IT zit is in de branche algemeen bekend. Bijna een kwart van de vacatures zitten in dat segment, blijkt uit de cijfers. Dus nog ruim driekwart niet… ook dat is waar.

 

Screen Shot 2015-02-23 at 19.10.07

Op functieniveau zie je dit zich vooral vertalen naar softwaredevelopment. Daarnaast hebben ze veel account managers en een hele grote stijging in winkelpersoneel en carrières. Dit aandeel steeg van 1,9% in 2013 naar 3,2% in 2014. Dat zijn best veel vacatures in een segment dat ik niet verwacht had. Blijkbaar kan je voor werk in de winkel ook goed op Monsterboard terecht.

Screen Shot 2015-02-23 at 19.10.48

Dan nog de ervaringsjaren. Voor de meer senior functies moet je blijkbaar niet bij Monsterboard zijn. Heel weinig ervaren mensen gezocht. Nu is dat denk ik ook een teken des tijds zogezegd. Werkgevers zoeken doorgaans vaak jongere mensen. Daarnaast worden veel ervaren mensen niet geworven via de vacature, maar via persoonlijk contact. Eigenlijk niet heel vreemd dus.

Wat wel weer vreemd is, is dat de ervaringsjaren dus totaal niet overeenkomen met de leeftijd van de bezoekers. Daar waar de ervaring vooral in het middensegment ligt (2 tot 7 jaar, is gemiddeld 20er tot begin 30er) is de leeftijd van de Monsterboard bezoeker veel ouder. Kijk naar de onderstaande grafiek. 38% van de bezoekers zit in de jonge tot mid carreer leeftijd, dus zo’n 2/3 van het bezoek niet. Toch is maar 5% van alle vacatures specifiek op de 62% van dit bezoek gericht!

Screen Shot 2015-02-23 at 19.16.53Tijd en dag

Het rapport geeft ook een mooi inkijkje in de dagen en de tijden waarop het meeste bezoek komt. Dus het moment dat je eigenlijk bovenaan moet staan in de resultaten. Simpel gesteld: begin van de dag op maandag en dinsdag.

Screen Shot 2015-02-23 at 19.17.22
Screen Shot 2015-02-23 at 19.17.12

Hierbij moet natuurlijk wel een belangrijke nuance gemaakt worden. Dit is voor ALLE bezoekers. Per segment zal dit zeker anders zijn. Immers zal een bouwvakker een ander tijdsschema hebben dan een verpleger die weer op hele andere momenten online komt dan een IT’er. Maar ik weet zeker dat Monsterboard je hier vast mee zal willen helpen het ideale moment te bepalen.

 

 

Mobiel

Screen Shot 2015-02-23 at 19.17.32Tot slot geeft men nog inzage in het device. 70% is nog ‘gewoon’ PC, maar inmiddels is 30% al mobiel of tablet. Belangrijk om te weten. Is je site als je doorgaat naar je eigen site wel geschikt om mobiel te solliciteren? Is je site überhaupt wel mobiel beschikbaar? Want een goede kandidaat bezoekt niet enkel Monsterboard, maar ook je eigen wervingssite voordat deze solliciteren. Niet mobiel toegankelijk, 30% kans dus dat je de kandidaat kwijt bent.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


253 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën