xl3461_sollicitant-verkiest-rekruteringseventVoys telecom in Groningen is een heel bijzonder bedrijf. Holocratisch georganiseerd, dus zonder management en met een heel eigen blik op de wereld.

Een telecom bedrijf dat vervolgens een creatieveling zoekt. Nee, dat besteden we niet uit aan een bureau, voor dat geld kan je ook gewoon iemand part-time in dienst nemen die hele mooie beelden maakt. Een Beeldend Kunstenaar vragen ze.

Dus hebben ze ook een net iets andere sollicitatie-procedure.

De tekst in de vacature luidt:

Spreekt deze vacature jou aan en sta je te springen om ons team te versterken? Stuur dan een goed verhaal over de combinatie ‘jij + Voys’ voor 7 maart a.s. naar Chantal. Van een beeldend kunstenaar verwachten we uiteraard wel een passende en creatieve sollicitatie waarin je je skills laat zien. Wij doen een referentenonderzoek onder de ‘vrienden van Voys.’ Dat houdt in dat we in onze gezamenlijke omgeving gaan rondvragen of Voys en jij bij elkaar passen.

Hierin vallen een aantal zaken op:

  1. Ze vragen om een creatieve sollicitatie van de beeldend kunstenaar, maar geven geen enkele richting aan. Ze vragen niet om een film, om foto’s, nee, ze vragen om alles uit de kast te halen op jouw manier. Past perfect bij de cultuur van het bedrijf en is natuurlijk een veel betere selectiemethode. Doe je ding, laat zien wat je kan, geen excuses: ‘maar ik dacht dat jullie dat bedoelde’.
  2. Ze vragen niet om een CV. Ze zeggen niet dat die er niet bij mag, maar ze vragen er niet om. Niet om een CV en niet per definitie om een portfolio. Enkel een passende en creatieve sollicitatie. Kan jij iets mooiers bedenken dan een CV… ga je gang. Wederom heel goed en passend bij de cultuur van het bedrijf.
  3. Ze vragen om een verhaal over ‘jij + Voys’. In andere woorden: je moet serieus nadenken over de vraag waarom je bij het bedrijf past. Je moet je verdiepen in het bedrijf en de cultuur. Daarmee haal je meteen veel ’13 in een dozijn’ sollicitaties eruit.
  4. Ze geven meteen aan dat ze in de gezamenlijke omgeving gaan navragen over de culturele match. Dat vind ik geweldig. Ten eerste omdat ze er dus over hebben nagedacht, je moet vooral passen. Ten tweede omdat ze eerlijk zijn en het vooraf aangeven. Ten derde omdat ze het dus ook doen. Zo’n referentie kan heel waardevol zijn, zeker op culturele fit.

Conclusie

Gewoon een net iets andere procedure, die waarschijnlijk hele andere resultaten tot gevolg heeft. Vooral zo goed omdat hij past bij de organisatie. Net zoals bijvoorbeeld de selectie van de front end developer zo goed paste bij Angi studio. Daar was het werk veel meer gedefinieerd, dus is zo’n test heel goed. Bij Voys zoeken ze vooral een ‘vrijdenker’, dus moet je niet gaan testen in je procedure.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


343 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën