word-sell-ed-eskimo-cold-callIk schreef eerder al over de wedstrijd die Angi studio had uitgeschreven om een nieuwe designer / front end developer te zoeken.

Ik ben GEK op alternatieven vormen van selectie. Die veel beter aansluiten bij de realiteit dan een CV. De vraag is dan alleen: werkt het?

In de meeste gevallen is het antwoord: ja. Volmondig ja. Nu ook weer. Want als ik schrijf dat ik iets een goede actie vind, ga ik natuurlijk ook achter het resultaat aan. Angi Studio heeft haar front end developer gevonden en het resultaat van de wedstrijd was verbluffend.

Recap: de nieuwe manier van selectie

Waar ging het ook al weer over? De Haagse design studio Angi Studio zocht een front end developer. Dus een designer die ook dat ontwerp in code kan omzetten. Angi is (in mijn optiek) één van de top studio’s als het gaat om mobile design. Responsive of adaptive design zeg maar. Dat is wat ze doen.

Dus hoe zoek je een nieuwe topper? Door ze gewoon twee pagina’s te laten downloaden, webpagina’s, en te zeggen: maak deze maar responsive. Lever ons de code aan en wij kijken hoe mooi je het hebt gedaan en hoe goed je code is. Omdat dit meer werk is dan de gemiddelde sollicitatie hebben ze er meteen een welkomstbonus aan gekoppeld.

Het resultaat

Op hun blog hebben ze uitgebreid over het resultaat geschreven. Ik heb nog even contact gehad voor wat aanvullende informatie.

Op een normale vacature krijgen ze tussen de 60 en 120 reacties. dat is best wel veel. Veel is positief, want er is veel keuze, maar ook negatief. Het kost normaliter zo’n 40 uur om door alle reacties, mails en portfolio’s te gaan en al deze mensen netjes te beantwoorden. Daarna heb je de gesprekken, meer gesprekken, een opdracht om te kijken hoe goed ze zijn en dan heb je eindelijk je medewerker. Het hele proces duurt gemiddeld 2 tot 3 maanden.

De wedstrijd had een duur van 3 weken maximaal. De eerste week waren er 0 reacties. Dat was even schrikken. Maar uiteindelijk zijn er 12 reacties gekomen. Een aantal daarvan hielden Angi Studio op de hoogte van hun vorderingen. Dat ze bezig waren, dat hun ontwerp zou komen. Een aantal anderen stuurde gewoon direct het resultaat op.

Interessant hierbij te vermelden is dat een aantal van de deelnemers, die al een vaste baan hadden, aangaf dat ze de drempel van meedoen aan een wedstrijd lager vonden dan ‘echt’ solliciteren. Je trekt dus andere kandidaten aan.

De beoordelaar van de wedstrijd, die leidend was in de selectie, kreeg verder geen CV of portfolio te zien. Het ging zuiver om de kwaliteit van de code die werd opgeleverd. Dat was maar goed ook. Volgens Anna Botsvine, directeur van Angi Studio, was er namelijk geen enkele verband tussen de kwaliteit van de code en de kwaliteit van het CV.

Daarnaast wisten ze van veel personen niets van de achtergrond, ze hadden niet expliciet om CV’s gevraagd. De portfolio’s zeggen ook niet alles. Dat is vaak afhankelijk van de klant en de begeleiding.

Uiteindelijk zijn er twee front end developers aangenomen. Inmiddels is er afscheid genomen van één van die twee omdat het toch geen goede fit was. De front ender die gebleven is functioneert boven verwachting. De totale procedure heeft 5 weken in beslag genomen.

Conclusie

Het resultaat is dus dat er een top kandidaat is aangenomen in een tijdsspanne van minder dan de helft van de normale tijd. Een top werknemer die waarschijnlijk in het oude systeem van CV’s en portfolio’s niet eens door de eerste selectie was gekomen.

Cultuur matchen blijft moeilijk. Daar is (nog) geen goede structuur of test voor gevonden, hoewel die gelukkig wel in ontwikkeling zijn en steeds beter worden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


200 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën