faillietIn 2011 schreef ik hier voor het eerst een stukje over. Een bedrijf dat failliet was gegaan vanwege een gebrek aan personeel. Een klein bedrijf. Mijn oude bakker in Oss. Ze konden maar geen goede nieuwe bakker vinden en hoewel het financieel goed draaide bij die ene bakker (kleine zaak dus) is de zaak gesloten. Recent hoorde ik de opmerking dat al die voorspellingen in 2010/2011 totaal onwaar waren. Immers was de arbeidsmarkt nu heel anders. Ik voorspel al sinds 2005/2006 dat er bedrijven failliet zullen gaan door een gebrek aan (goed) personeel en ik zie dat nu ook gebeuren. Het kernwoord hierbij is echter goed. Personeel is wel te vinden, maar aangezien personeel je enige onderscheidende vermogen is, is iemand die een stoel warm houdt niet genoeg.

Een aantal voorbeelden.

Faillisementen

De afgelopen jaren zijn er de nodige grote namen omgevallen. Polare en ook Selexys zal niemand heel erg veel zeggen, maar Broese (Utrecht), Gianotten (Tilburg en Breda), Scheltema (Amsterdam) en Donner (Rotterdam) wel. De grootste en mooiste boekwinkels. Nu is Polare in mijn optiek niet omgevallen wegens een gebrek aan goed personeel. Ik schreef daar al eerder een stukje over. Het is eerder omgevallen wegens een overschot aan personeel (op het hoofdkantoor).

Een aantal andere ‘household names’ in Nederland dan. OAD, Siebel, Free Record Shop, Mexx, Halfords en de Schoenenreus. En ook V&D, toch een icoon voor de Nederlandse economie, dreigt om te vallen. Veel retail, maar niet alleen dat.

Zo is OAD failliet en bloeit Correndon op. Interessant is om te lezen van de eigenaar van Correndon hoe o.a. OAD alles gedaan heeft om Correndom het leven lastig te maken.

Inmiddels is Corendon dus een gevestigde naam, maar met successen komen ook vijanden, zegt Uslu. Hij geeft een voorbeeld uit 2004, toen concurrenten als OAD bij luchtvaartmaatschappijen afdwongen geen stoelen meer te leveren aan Corendon. Het resulteerde in de oprichting van Corendon Airlines.

Dus in plaats van dat OAD concurreerde op hun eigen kracht en zelf op zoek ging naar hun onderscheidend vermogen, deden ze aan concurrentje pesten. Een typisch voorbeeld van een gebrek aan goed personeel.

Schoenenreus was een discounter. Daar is wel veel markt voor. Alleen kan die niet concurreren tegen een Zalando. Waarom? Omdat er geen goed personeel was bij de Schoenenreus dat met goed onderbouwde plannen een degelijke internet strategie hebben opgezet. Hetzelfde geldt voor V&D, dat een hele natuurlijke positie had kunnen hebben die nu door BOL.com geclaimd wordt. Free Record Shop is nog extremer, want BOL.com begon zoals zoveel met CD’s en muziek. De Free Record Shop had de meest natuurlijke positie in Nederland en België, vooral in de tijd dat online bestellen nog ‘gevaarlijk’ was. Nu kan je dat afgeven op slecht management, maar ik denk dat slecht management in veel gevallen (er zijn uitzonderingen) ook komt door matig personeel. Mensen die ‘gewoon hun werk doen’. Seth Godin zei al ooit: “Het tegenovergesteld van uitstekend is niet slecht, het is redelijk. Slechte mensen vis je er wel uit, het zijn de redelijke of de goede die geen verschil maken waar bedrijven aan kapot gaan”.

Achteraf

Natuurlijk is het makkelijk achteraf praten. Natuurlijk is het makkelijk om nu te zeggen wat ze toen hadden moeten doen. Toch zie ik de bedrijven waar wel echt goede mensen zijn binnengehaald, die vaak nu al weer weg zijn en voor zichzelf zijn begonnen, floreren.

Het personeel is het enige onderscheidende vermogen van een organisatie. Kapitaal is ruim voorhanden. Machines en processen zijn dus aan te schaffen, in te richten en te optimaliseren. Business Excellence is geen onderscheidend vermogen, het is een vereiste. Het personeel, met name de creativiteit en de overtuigingskracht, is het onderscheidende vermogen van organisatie. Daarom zou Recruitment (en HR) een top prioriteit van elke organisatie moeten zijn.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


739 views | Reageer (3 reacties)
  • Anders Floor

    Ik vind het wat te makkelijk om de verkeerde online strategie van bv Schoenenreus te wijten aan het personeel, Bas.

    Wat je keer op keer ziet bij bedrijven die het financieel lastig krijgen, is dat beslissingsbevoegdheid in hoog tempo naar boven gaat in plaats van naar beneden. Men durft minder te vertrouwen op personeel want een foute inschatting van hen zou wel eens de druppel kunnen zijn. Probleem is alleen wel dat bovenin vaak de oude dinosauriërs zitten die weliswaar gepokt en gemazeld zijn in hun branche, maar geen kaas hebben gegeten van de nieuwe realiteit die online met zich meebrengt. Er zijn niet veel managers die bereid zijn een gebrek aan kennis toe te geven en in zwaar weer ruimte durven te geven aan eigen personeel.

  • Maar beste Anders, hoe komt het dat ze het lastig hebben gekregen? Doordat er in het begin een groot gebrek was aan goed personeel. Inhoudelijk sterk, zodat er een goede strategie lag, maar ook communicatief slim, zodat het management er in mee ging. Beide zijn nodig om in mijn optiek goed personeel te zijn. Misschien niet altijd in 1 en dezelfde persoon, maar ook dat is een kwestie van ‘goed’.

    Dat daarna de beslissingsbevoegdheid steeds verder omhoog gaat is bekend. De grap is natuurlijk dat ook daar personeel weer om de hoek komt kijken. Want als bij bepaalde besluiten 5 kernleden van een team zeggen: doei… gaat men nadenken. Maar dat durven de meeste niet. Hypotheek, angst, etc. Met als gevolg dat ze een tijdje daarna allemaal op straat staan.

    De schoenenreus was een echte discounter. Als die in de begintijden van het internet, ik heb het dan over ruim 10, misschien wel 15 jaar geleden, iemand zoals jouw hadden gehad, hadden ze nu waarschijnlijk nog bestaan Anders.

    Ik heb het vaak gezien. Bij heel veel bedrijven. Het zijn unieke individuen die het verschil maken. Niet meer. Niet minder.

  • Mooie en gedegen analyse van omvallen zou ik zeggen. De markt is sinds 2005 en de crisis van 2008 danig aan het veranderen en dat betekend dat je ook naar buiten moet kijken wat andere marktpartijen doet. Om jou voorbeeld hier te nemen, had OAD al die energie gestoken in een internet turnover, had men wellicht nu nog bestaan en datzelfde geld natuurllijk V&D.

    Laatste had allang belangen kunnen nemen in allerhande startups op eigen gebied. Dus tsja.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën