RejectedJe kent dat wel als sollicitant. Je doet je best om je te verdiepen in het bedrijf waar je gaat solliciteren, past je CV aan en zweet bloed en tranen om je motivatie op papier te zetten. Weken van onzekerheid breken aan, en dan: een mail! Met kloppend hart klik je ‘m open. Na een paar seconden weet je genoeg……… Woorden als ‘helaas’, en het op den duur vreselijke zinnetje dat begint met ‘Andere kandidaten blablabla’ spreken voor zich. Aargh!

Beste afwijzingsmailschrijvers, dit kan ook heel anders, echt waar. Resultaat: een begripvolle sollicitant die jouw bedrijf nog meer waardeert dan daarvoor. Krik je imago dus op door afgewezen kandidaten een lezergerichte mail te sturen.

Wat is dat dan, lezergericht?

Wat vind jij prettiger om te lezen: Wij van WC-Eend dit, en Wij van WC-Eend dat… of liever: U (Je mag ook) ontvangt hierbij van ons of U/Je bent niet uitgenodigd voor een gesprek omdat… (uitleg). De lezer direct aanspreken dus. Niet: wij, maar U/Je.

Een andere manier om de lezer direct aan te spreken is het antwoord op zijn belangrijkste vraag direct in de eerste regel te zetten. Je kent wel die brieven van overheidsinstanties waar je drie pagina’s door moet worstelen om uiteindelijk in de laatste alinea het antwoord te zien staan, terwijl je dat nu net als eerste wilt weten. Niet doen dus.

En bij sollicitaties? Want dat antwoord doet toch van ‘au’?

Nou snap ik ook wel dat je een negatieve boodschap liever een beetje verpakt. Dus lekker afstand houden door formeel taalgebruik. Het klinkt ook wat cru om te schrijven: jij bent het niet geworden. Maar tussen de regels door zeg je dat uiteindelijk wel. En die sollicitant is ook niet gek! Bovendien help je met die clichés de sollicitant geen steek verder. Want wat moet hij/zij dan doen om wèl te worden uitgenodigd? Wat hebben die andere kandidaten dan wel, wat hij niet heeft? Dat is wat ie wil weten. Die rotzinnetjes over die andere kandidaten kunnen hem gestolen worden, echt waar. En omdat jij in je functiebeschrijving vaak vraagt om inlevingsvermogen in de doelgroep (bij communicatiefuncties in elk geval), laat je toch zeker zelf het goede voorbeeld zien?

Dus, hoe doe je dat dan, lezergericht afwijzen?

Ik ga je een voorbeeld geven. Ergens in mei afgelopen jaar zag ik een ontzettend leuke vacature, mijn droombaan: tekstschrijver bij een organisatie in de sport. Ik dus solliciteren. En wachten. En uiteindelijk kwam dan die mail binnen. Helaas….. Ik was één van de 250! Kandidaten en hoorde niet tot de selectie voor een gesprek. Balen!

Tot mijn verbazing kreeg ik een week later weer een mail. Kennelijk hadden veel mensen zich niks aangetrokken van het verzoek geen contact op te nemen, en was er dus veel vraag naar uitleg. Die uitleg stond in deze mail. Een geweldige uiteenzetting hoe ze die enorme hoeveelheid brieven hadden beoordeeld, en een uitleg van een stuk of vijf criteria. En er stond ook in dat ze nog nooit zoveel goede kandidaten hadden moeten afwijzen.

Weet je wat dit met je doet?

Al lezende kreeg ik een ontzettend goed gevoel bij deze tweede mail. Ik las dat ze de voorkeur hadden gegeven aan journalisten boven communicatieadviseurs. Daarom was ik dus afgevallen. Ook de andere criteria kon ik goed begrijpen vanuit het perspectief van de organisatie. Ik kreeg dus zowel begrip als sympathie voor deze organisatie, juist doordat ze mij inzage gaven in hoe ze kandidaten hadden gekozen. Bij zo’n organisatie zou ik nu graag willen werken!

Conclusie

Het loont om goed te communiceren met die vele kandidaten die de moeite hebben genomen op jouw vacature te reageren. Ze weten heus wel dat er tegenwoordig veel sollicitanten zijn voor één baan, dus hoe naar die afwijzing ook is, dat is nu eenmaal de realiteit. Maar met een goede afwijzing, waarin je de sollicitant serieus neemt door hem direct aan te spreken en waarin je transparant bent door uit te leggen hoe je tot je selectie bent gekomen, help je de sollicitant enorm. En dat aspect zorgt voor sympathie voor jouw bedrijf. Reken maar dat die sollicitant dat onthoudt en vertelt aan zijn vrienden!

 

Over de Auteur

Irma Woud Irma Woud is tekstschrijver/communicatieadviseur/redacteur en op zoek naar een baan. Ze heeft bijna twintig jaar ervaring in de zakelijke dienstverlening, gezondheidszorg, toerisme en sport/outdoor. Ze helpt je met effectief communiceren via middelen die doen wat ze moeten doen: de boodschap zodanig overbrengen dat de doelgroep in actie komt. Dit alles uitgevoerd met een ware topsportmentaliteit. Meer weten of Irma inschakelen? Zie www.sportschrijfster.nl


602 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën