Age-Discrimination-2-FeaturedLeeftijdsdiscriminatie. Bij wet verboden. Toch kom je het nog veel tegen. Afgelopen week stond in een vacature op Facebook nog als eerste ‘functie-eis’: leeftijd 21-26 jaar.

Toen deze ‘jonge ondernemer’ gewezen werd op het feit dat dit tegen de wet was, reageerde hij met: Ik kijk uit naar de eerste dinosauriër die bij ons komt vertellen hoe we Social media moeten doen.

Natuurlijk krijg ik, met mijn 36 duidelijk een dino, natuurlijk het verwijt dat ik mezelf aangevallen voel. Niets is minder waar, deze wetgeving is er namelijk niet voor niets. Het heeft te maken met het feit dat talent en leeftijd niet met elkaar verbonden zijn. Iets dat vaak een grote klacht is van… juist… jonge ondernemers.

Discriminatie van jongeren

Veel van deze jonge ondernemers vinden namelijk vaak dat ze geen eerlijke kans krijgen. Omdat ze te jong zijn krijgen ze minder klussen. Opdrachtgevers zoeken vaak iemand die ‘toch net iets meer senioriteit heeft’. En voor managementfuncties moet je al helemaal senior zijn. Belachelijk, aldus deze generatie. Want wat heeft leeftijd nu met kwaliteit te maken?

En daar hebben ze helemaal gelijk in. Wat heeft leeftijd met kwaliteit te maken? Weinig. Max Verstappen rijdt beter (of in ieder geval sneller) auto dan wie dan ook in Nederland en is pas 17. Hij heeft nog niet eens een rijbewijs, maar hij rijdt in de Formule 1.

Echter is de 89 jarige net afgetreden president van Italie Napolitano een groot verbinder in dat land gebleken. Net als Nelson Mandela op oudere leeftijd nog veel mensen wist te verbinden.

Talent voor leeftijd

Zegt leeftijd iets over social media gebruik? Een beetje. Het ligt aan je doelgroep. Als je tieners wilt bereiken moet je mij niet inzetten. Wil je dertigers bereiken misschien wel. Heeft het nu op een twintiger social media strategieën te laten bedenken voor klassieke muziek liefhebbers? Ik denk het niet. Dat wil niet zeggen dat die groep niet op social media zit, echter niet op de kanalen die de twintigers gebruiken.

Leeftijd zegt niets over talent, net zo min als talent iets over leeftijd zegt. Het kan wel belangrijk zijn voor identificatie met de doelgroep. Praten over ten opzichte van praten met. Ik kan best met Moslims communiceren, maar als je echt in de doelgroep wilt duiden moet je er één aannemen, die van binnenuit de groep kent. Die de ‘taal’ spreekt. Die de media kent.

Conclusie

Discrimineren doen we helaas (bijna) allemaal. Dat is ergens ook niet erg, als er een gegronde reden voor is. Leeftijd is een verkeerd meetmechanisme, doelgroep identificatie daarentegen niet. En het grote voordeel…. dat is ook niet tegen de wet, vragen om (bewijs) van doelgroepidentificatie.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


203 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën