RecruitmentTrends 2015

Door Bas van de Haterd op 24-12-2014 07:03.

glazen bolIn 2014 had ik maar de helft goed. In 2013 iets meer dan de helft. Misschien is het tijd om te stoppen met voorspellen wat 2015 ons gaat brengen, maar ik doe het toch.

Nog net voor de kerst de vooruitblik op 2015. Wat gaat het jaar ons brengen op het gebied van werk en recruitment? Wat zijn de belangrijkste issues voor 2015? Hoe gaan we ons het jaar 2015 herinneren?

Algemene economische voorspellingen

 

Ik heb de voorspellingen opgedeeld in twee stukken. De eerste zijn breder van aard, maar hebben wel degelijk veel impact op de recruitment markt. De algemene economische voorspellingen. De specifieke recruitment gerelateerde voorspellingen staan verderop.

Economisch optimisme

2015 is het jaar waarin het optimisme echt weer terug komt. De markt trekt aan. Er worden meer mensen gezocht. De werkloosheid daalt. Dat laatste kan ik dan meteen concreet maken. De werkloosheid in oktober 2015 is lager dan de 8% (volgens CBS rekenmethode) dan die van oktober 2014.

Twee gezichten

Wel zal het jaar twee gezichten kennen. Zowel in de arbeidsmarkt als in het bedrijfsleven. Wat ik bedoel is dat er een hele grote groep niet aan de bak zal komen, ondanks de dalende werkloosheid, ondanks de aantrekkende economie. Een groep die nu al buiten de boot valt. De groep die vooral roept dat er toch geen werk is. De groep die niet de juiste kwalificaties heeft en die ook niet kan of wil halen. Er zal, vooral in de media, veel aandacht zijn voor die groep. De economische groei komt vooral terecht bij de mensen die daar in 2014 ook al van profiteerden. Ook in het bedrijfsleven zal 2015 het jaar worden van twee gezichten. Binnen bedrijven zal men werven terwijl met reorganiseert en ontslaat. Maar ook zal er een grote tweedeling zijn in oud en nieuw. Er zullen grote, gevestigde namen omvallen of bijna omvallen. Ik voorzie zware tijden voor enkele straatbeeldbepalende winkelketens, maar ook voor bijvoorbeeld de KLM. Nieuwe initiatieven, zoals Uber en veel start ups, zullen extreem hard groeien. Er zal niet één economisch beeld zijn, maar het is een jaar met twee gezichten.

Basisinkomen

De roep om het basisinkomen is in 2014 luider geworden dan ooit. Er zijn serieuze mensen aan het rekenen of het mogelijk is en hoe het mogelijk is. In 2014 is er echter nog geen politieke partij die het heeft durven aanraken. Mark Rutte van de VVD zei er niets in te zien en bij D66 heeft het congres een motie tot nader onderzoeken moeten steunen, want de partijtop vond het niets. Dat zal in 2015 veranderen. De eerste politieke partijen zullen zeggen dat ze er wel een onderzoek naar zullen willen doen. Dat ze de haalbaarheid voorzicht willen bestuderen. In 2015 komt het basisinkomen langzaam op verschillende agenda’s, waaronder een enkele politieke agenda.

Recruitment gerelateerde voorspellingen

 

Mobiel

Ik ben niet degene geweest die vanaf 2010 riep dat dit het jaar van mobiel ging worden. Vorig jaar, in 2014, verwachtte ik dat het echt het jaar van mobiel ging worden. Ik zat half goed. Voor het eerst heb ik geen discussie meer hoeven voeren of een mobiele site nodig is. Voor het eerst wisten de mensen redelijk goed was responsive design was. De discussie ging nu over het verschil tussen responsive en adaptive design (volgens mij is er geen verschil en is een goed responsive hetzelfde als adaptive). In 2015 gaan we serieus veel sites zien die mobiel goed toegankelijk zijn én een aantal waar je ook gewoon weer mobiel kan solliciteren. Nog lang niet allemaal, hoewel het goed mogelijk is, maar er zullen er een aantal zijn.

Pre-selectie

Er zullen meer pre-selectie tools worden ingezet. Testen zullen meer en meer naar voren gehaald worden in het proces. Vaak al online bij de sollicitatie. Ook al wordt hiermee een drempel opgeworpen. Ook, of misschien wel juist, voor lastiger vervulbare functies zal er meer en meer naar de kwaliteit van de hire gekeken worden. Door mensen bij de CV meteen een aantal tests te geven. Dat kan op de site zelf, zoals de TalentPitch van Arvato, of meteen na de sollicitatie. De grote hoeveelheid sollicitanten die verschillende organisaties binnen krijgen zullen ze nopen tot alternatieve manieren van het inrichten van het proces. In dat geval zullen ze kijken naar een optimale situatie en daar komen pre-selectie tools zeker bij kijken.

Consolidatie

Net als de afgelopen twee jaar zet de consolidatie in de markt door. Ik verwacht iets minder consolidatie op de Nederlandse markt, hoewel daar nog steeds wel een paar kansen liggen. Ik verwacht dat USG nog wel één of twee kralen gaat rijgen aan hun ketting bijvoorbeeld. Internationaal verwacht ik nog veel meer consolidatie. Allerlei (voor ons onbekende) start ups zullen worden opgekocht door grotere partijen bijvoorbeeld. En ook een of twee grote overnames of fusies zijn niet uit te sluiten.

Meer en meer data

Afgelopen jaar rekende ik hem half goed. De ‘peak of inflated expectations’ is nog niet helemaal gehaald. In 2015 zal er nog veel, veel meer gaan over data. Er zullen de eerste cases naar buiten komen waarbij niet alleen naar ‘last click’, maar naar ‘all clicks’ is gekeken. Iets waar ik al jaren over roep, wat in de marketingwereld al twee jaar een topic is, begint nu ook in de recruitment door te dringen. Het in kaart brengen van alle kanalen hoe de kandidaat bij je terecht is gekomen en daar ook de kwaliteit van de kandidaat aan koppelen. Data gedreven recruitment, media inkoop en site ontwikkelingen zullen het thema zijn op veel strategische recruitmentagenda’s.

Personalisatie

Als laatste voorspelling durf ik aan dat we personalisatie naar het volgende niveau gaan tillen in 2015. Nog niet massaal, maar de eerste schapen zullen over de dam komen. De eerste websites die er anders uit zien voor terugkerende bezoekers dan voor eerste bezoekers zullen ook in recruitmentland te zien zijn. Want in E-Commerce land is dat al heel normaal. Dat je op een reiswebsite de ‘eerder bekeken vakanties’ meteen in beeld krijgt. Dat het aanbod van reizen is afgestemd op je eerdere zoekopdrachten. Dat zal ook meer en meer in recruitmentland te zien zijn. W&S bureaus die je de vacatures tonen van jouw vakgebied. Die je eerder bekeken vacatures tonen in een blok dat er niet is als je de eerste keer op de site komt. Het is de eerste stap naar ‘next generation personalisatie’ en die zal in 2015 gezet worden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


623 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën