leugenAfgelopen week was ik op De Wereld Werft en daar heb ik de workshop van Geert-Jan Waasdorp van IG gevolgd over de cijfers achter vast en flex en dan met name in de ICT. Die zijn namelijk anders dan de perceptie.

Het percentage hoog opgeleide (HBO+) Z(Z)P’ers in de ICT ligt namelijk op 11%, dat is onder het landelijk gemiddelde van 16%. De niet te vinden ICT’er is dat dus niet omdat er zoveel zelfstandig zijn. In absolute aantallen is het wel een flinke groep, omdat er bijvoorbeeld veel meer ICT’ers in Nederland zijn dan grafisch vormgevers – waar een veel hoger percentage, namelijk 62%, zelfstandig is. Van de Java specialisten is slechts 8% Z(Z)P’er. Waarom dan toch die perceptie?

Actiever

Intelligence Group heeft ook gekeken naar de activiteit op de arbeidsmarkt. Van de ICT’ers in loondienst is gemiddeld tussen de 10% en 20% actief op zoek. Die zie je dus langskomen. Van de ZZP’ers is over het algemeen 90% jaarlijks op zoek naar een nieuwe klus. Dus ook al is de groep 8 keer zo klein, de activiteit scheelt niet veel.

Tel daarbij op dat als je een sollicitant één keer afwijst, deze niet meer terug komt normaliter. Dus je ziet elke actieve baanzoeker normaliter maximaal één keer. Een ZZP’ers daarentegen zal zonder moeite drie maanden na een afwijzing weer reageren als je mogelijk een klus hebt. Die ziet een afwijzing niet als een eindstation doorgaans, maar als een ‘op dat moment was er een betere’.

De perceptie van ‘zoveel ICT’ers zijn zelfstandige’ komt dus deels uit de activiteit. Van de overgrote meerderheid die in loondienst is hoor je nooit iets.

Detachering

Een andere reden, die ik hier zelf aan toe wil voegen, is de grote invloed van detacheerders. Ordina, CGI, Cap Gemini, Accenture en de rest hebben een groot deel van deze IT’ers in loondienst in dienst. Eindklanten beschouwen deze mensen ook als ‘flexkrachten’, want ze zijn in te huren (net als een ZZP’er), maar niet in dienst te nemen.

Toch wrikt daar misschien wel de schoen. Dit zijn immers ‘gewoon’ mensen in loondienst. De vraag is: waarom niet bij jouw organisatie? Ik heb hier door de jaren heen veel argumenten voor gehoord. Laat ik de drie belangrijkste die ik heb gehoord even opsommen:

  • We bieden ze geen auto van de zaak
  • We kunnen niet concurreren met hun salarissen
  • We kunnen niet zo’n variatie in werk bieden binnen één organisatie

Die auto van de zaak is natuurlijk een keuze. Waarom kan je die niet bieden? Maar… ik denk dat die ook eigenlijk helemaal niet van invloed is. Sterker nog, met de auto komt de verplichting ook verder weg te werken. De meeste ICT’ers houden daar helemaal niet van. Ik heb wel eens een klant geadviseerd om een groot bord langs de A12 te zetten op de plek waar altijd file staat: nooit meer in de file, geen auto van de zaak, [bedrijf in Arnhem] zoekt ICT’ers. Uiteraard geloofde ze er niet in, want als het zou werken zouden ze moeten uitleggen waarom ze de laatste jaren zoveel tonnen besteed hadden aan campagnes en detachering.

Het tweede is een non argument. Sorry dat ik het zeg, maar dat klopt gewoon niet. Immers huur je deze mensen nu, met een grote opslag, in via de detacheerders. Dus je kan ze wel betalen, want je kan de detacheringsfee ook betalen. Elke keer als ik hoor dat er niet geconcurreerd kan worden, maar ze dan wel via detachering ingehuurd worden, concludeer ik dat het loongebouw gewoon niet klopt.

Het derde argument is steekhoudend. Tenminste, voor zover detacheerders daadwerkelijk meerdere opdrachten hebben voor één persoon in een jaar. Dat valt over het algemeen vies tegen. De grote belofte van detachering is iets die voor veel jongeren snel in het water valt. Niets van project naar project, maar gewoon langdurig bij dezelfde opdrachtgever. Daarnaast is het maar de vraag in hoeverre iemand daar graag gedetacheerd wil zitten.

Conclusie

Ik zal nooit zeggen dat het werven van ICT’ers makkelijk is. Zeker niet. Er is namelijk eenvoudigweg een tekort. Er is meer werk dan dat er mensen zijn die het werk kunnen doen.

De meeste argumenten waarom ze niet te vinden zijn kloppen echter ook niet.

  • Ze zijn niet allemaal zelfstandige, dat is maar een heel beperkt aantal.
  • Je kan wel concurreren met de detacheerders, als je dat echt wilt. Alleen moet je dan wel je organisatie daarop aanpassen.
  • Het begint heel eerlijk bij de eigen wervingssite. Ook al zoek je er geen tientallen, die moet gewoon heel goed zijn. Een IT’er zoekt initieel digitaal. Bij ook maar de minste of geringste negatieve ervaring haakt hij af.
  • Het gaat echter niet alleen om je wervingssite. Het gaat om het totale pakket. Wat mij opvalt is dat dat heel vaak best wel goed is, maar dat het verhaal niet goed vertelt wordt.

Nogmaals: ik zal nooit zeggen dat het makkelijk is goede ICT’ers te vinden. Het is echter ook zeker niet onmogelijk. Ik heb het bij een aantal klanten gezien, dat een paar eenvoudige, goed doordachte, stappen al heel veel effect kan sorteren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


383 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën