spiegel_poes_leeuw_116_x_177Ik heb de laatste tijd om me heen een aantal mensen weer een baan zien krijgen. Dat zijn mooie momenten, maar als professional op dit gebied kijk ik meteen ook naar het ‘waarom’. Wat speelde hier mee en hoe kan je dus je arbeidsmarktwaarde verhogen?

Ik schreef hier al lang geleden de blog: sollicitanten: doe iets! waarin ik stelde dat niets doen het slechtste was dat je kon doen. Ook het artikel solliciteren doe je zo! waarin ik de ‘case’ van Wendy bekeek ging er om dat ze vooral actief was. Een gastblogger schreef hier ook een blog ‘hoe vind ik een baan?‘ waarin tijdens de training die ze volgde werd benadrukt hoe belangrijk het is actief te blijven. Nu ik dus weer enkele praktijkgevallen heb gezien, in deze nog steeds lastige tijden, is het interessant te bekijken of deze tips helpen. Het antwoord kan ik verklappen is ja!

Vier tips

  1.  Doe een cursus. Ik heb bij twee verschillende mensen gezien dat ze de baan kregen mede omdat ze bezig waren met een (gratis) cursus via www.coursera.org. Voor de één was het omdat ze liet zien dat ze nog steeds met haar vak bezig was. Ze deed een cursus in haar vakgebied, verdieping. Voor de ander was het omdat ze liet zien dat ze serieus, ook zonder dat er al een baan was, bezig was met een ander vakgebied. Het was echt een basiscursus voor een vakgebied waar ze niets van wist. Juist de combinatie dat ze iets wist van dit nieuwe vakgebied (waar de uiteindelijke opdrachtgever in actief was) en haar kennis van haar eigen vakgebied maakte haar waardevol. Het was dan ook niet zozeer de inhoud van die cursus die van belang was, maar het feit dat ze liet zien oprecht interesse in dat vakgebied te hebben.
  2. Zorg dat je werk hebt (desnoods part-time of vrijwillig). De tweede persoon uit punt 1 had vervolgens een baan en binnen een paar weken haar droombaan, weer op het beleidsgebied waar ze ook voor had gestudeerd en eerder in had gewerkt. En niet zomaar, maar op serieus hoog niveau. Waarom? Onder andere omdat ze een baan had. De directeur had het gevoel dat hij haar moest overtuigen om de baan aan te nemen, want ze had al een baan die ze moest opgeven (waar ze van aan gaf dat het ook wel heel leuk was). Desnoods doe je vrijwilligerswerk, als je iets doet, geeft dat jouw een goed gevoel, maar de ander ook. Je hoeft er niet eens per definitie bij te zetten dat het vrijwillig is op een CV. Niet dat je moet liegen, maar je hoeft ook niet altijd ‘up front’ alles prijs te geven.
  3. Netwerk, netwerk, netwerk. Ga gesprekken aan met mensen die je in eerdere banen al hebt ontmoet. Niet om te smeken om een baan. Niet om per se te vragen naar een baan. Gewoon om bij te praten. Daar kan je aangeven dat je iets zoekt. Wat je zoekt. Maar probeer ook te geven. Jij hebt een groot goed dat velen niet hebben: tijd. Dus je kan bepaalde kleine dingen gewoon doen voor iemand. Ik ben bijvoorbeeld 100 keer meer geneigd iemand te helpen die mij vraagt waar hij mij mee kan helpen. Of die uit zichzelf zegt: goh, ken jij die? Nee, ik breng je even in contact. EN DAT DAN OOK DOET ZONDER TE VRAGEN (heel belangrijk). Als ik dan iets tegenkom zit je hoog in mijn gedachten voor ‘is dat niet iets voor…’.
  4. Netwerk, netwerk, netwerk stap 2. Naast het aanspreken van je bestaande netwerk en die mensen helpen, breidt je netwerk uit. Niet door lukraak allemaal verzoeken te sturen via Linkedin. Of wildvreemden te gaan bellen omdat ze iets publiceren en voor jou interessant kunnen zijn. Begin op evenementen. Er zijn er genoeg. Gratis borrels. Bezoek er eens een paar. Spreek er met mensen. Ben niet bang dat je er niets te zoeken hebt omdat je geen werk hebt (je doet immers vrijwilligerswerk toch). En desnoods zeg je zoals een goede vriend van mij altijd doet: ik ben zoekende. Ondertussen klust hij (letterlijk, klusjesman), maar hij is zoekende wat hij nu wil doen. Al een paar jaar. En dat is heel ok. Het leuke is dat bijna altijd mensen hem dan willen helpen. Want hij vraagt niets van ze, hij wil nog geen baan, hij weet namelijk niet welke baan. En dan zijn mensen ineens heel behulpzaam, de meeste dan.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.113 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën