richard-branson_1Van Richard Branson weten we dat hij er een aparte stijl op nahoud. Virgin is een zeer succesvol merk. Hoe mainstream ze in bepaalde sectoren ook zijn, ze houden altijd het ‘challenger brand’ imago. Het imago dat ze aan de kant van de consument staan. Dat is uniek, dat is bijzonder en dat komt door de mensen.

Branson is daar ook altijd heel helder in. Het team doet het. De mensen doen het. Dat zie je in al zijn blogs, lees je in zijn boeken en hoor je in zijn speeches. Wat is het belangrijkste van zijn mensen: hun drive. En die drive, die test hij op onconventionele wijze.

Zo las ik bijvoorbeeld dit blog over de beursgang van Virgin Money. Allemaal leuk en wel, maar er stond één stukje in dat het bijzonder maakt.

Branson test namelijk zijn mensen. Het is bekend dat hij regelmatig het hoofdkantoor opbelt en eist dat hij de baas te spreken krijgt. Hij is alleen wat minder goed in stemmetjes, dus zijn secretaresse heeft al een paar keer gezegd: natuurlijk Richard, ik kijk even of je aanwezig bent…

De directrice van Virgin Money teste hij als volgt:

A week or so after she’s started work, I played a practical joke on her. I called her up and put on an especially posh voice, pretending to work for a rival bank. I offered her a job doubling her salary to leave Virgin and join our competition. She did pause, but in fairness to her not for more than a couple of seconds, and responded that she’d just taken a job and was determined to see it through.

Dat geeft aan dat iemand drive heeft. Dat iemand geloof heeft in de missie van Virgin. Ik denk dat heel veel andere mensen dit niet kunnen maken. Dat we in Nederland vervolgens een probleem hebben als je dit zou doen. De wereld zou te klein zijn als we mensen zo testen, maar Branson noemt het een ‘practical joke’ en komt er mee weg. Het is echter volgens mij wel, keer op keer, het verschil tussen Virgin en ander bedrijven. De drive van de mensen die het doen. Het geloof in de filosofie van Virgin, om een serieuze uitdager te zijn van het establishment, ten faveure van de consument.

Mensen maken het verschil. Daar geloof ik heilig in. De selectie van goede mensen, op elk niveau, is essentieel. De vraag is alleen: hoe selecteer je iemand? Dat kan nooit ophouden bij een sollicitatiegesprek.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


151 views | Reageer (1 reacties)