10729161_sCareerbuilder komt tijdens HRTech Europe met een interessant onderzoek. De Engelse tak van Careerbuilder heeft enkele honderden HR professionals en kandidaten gevraagd over de invloed van technologie op de recruitment sector. Hier komen vijf belangrijke barrières uit.

  1. HR professionals laten kansen liggen om met talent in contact te komen
  2. HR professionals missen de mogelijkheid om met kandidaten in contact te blijven nadat ze zijn afgewezen voor één functie, maar mogelijk wel geschikt zijn voor een andere functie
  3. Automatisering maakt het proces onmenselijker en kandidaat onvriendelijker
  4. Het niet aanbieden van mobiele sollicitatie-mogelijkheden kost geschikte sollicitanten
  5. Lange formulieren en langdradige processen kost de beste kandidaten

1. HR professionals laten kansen liggen om met talent in contact te komen

39% van de Engelse kandidaten geven aan dat ze het heel belangrijk vinden om hun contactgegevens achter te kunnen laten om laagdrempelig in contact te kunnen komen met bedrijven. Dat kan ook anders, zo laat bijvoorbeeld De Brauw zien.

2. HR professionals missen de mogelijkheid om met kandidaten in contact te blijven nadat ze zijn afgewezen voor één functie, maar mogelijk wel geschikt zijn voor een andere functie

Naar ik vernomen heb is dit één van de belangrijkste issues in de UK op dit moment. Iets waar elk bedrijf ook over praat en mee bezig is. In Nederland hoor ik het nog weinig. De data laat zien dat 36% van de HR professionals geen mogelijkheid ziet om met eenmaal afgewezen kandidaten opnieuw in contact te komen. Maar liefst 38%, volgens mij veel meer dan in Nederland, geeft aan dat ze elke 6 maanden contact zoeken met kandidaten ook al zijn deze afgewezen. 42% van alle kandidaten geeft aan dit op prijs te stellen.

3. Automatisering maakt het proces onmenselijker en kandidaat onvriendelijker

Dat hoeft niet. Dat bewijst Arvato met Harver. Die wijzen kandidaten volledig geautomatiseerd af, maar het is menselijker dan bij de meeste reruiters, volgens de kandidaten. In het onderzoek geeft 62% van de kandidaten aan een persoonlijkere afwijzing te willen.

4. Het niet aanbieden van mobiele sollicitatie-mogelijkheden kost geschikte sollicitanten

Bijna 65% van de kandidaten geeft aan niet via de desktop te solliciteren nadat ze een interessante vacature op mobiel hebben gezien. Careerbuilder zelf geeft aan dat in West Europe tussen de 30% en 40% van al hun ‘job searches’ vanaf een mobiel apparaat komt. Bijna de helft van alle bedrijven heeft geen mobiele site en nog veel meer hebben geen mobiele sollicitatie-mogelijkheid.

Hoewel hier in de markt al 5 jaar over gesproken wordt, zie ik voor het eerst hier serieuze tractie in. Geen enkele corporate die ik dit jaar gesproken heb durfde nog te zeggen dat de nieuwe site niet responsive hoefde te zijn. Allemaal zien ze inmiddels het nut er van in.

Gelukkig heb ik hier op HRTech ook een nieuwe applicatie gezien dit dit eenvoudig mogelijk maakt ook bij de grote, logge ATS’en. Jibe wordt in de VS nu veel toegepast en zit als een laag tussen de logge systemen en de mobiele browsers. En ze hebben plannen naar Europa te komen.

5. Lange formulieren en langdradige processen kost de beste kandidaten

De meerderheid (53%) denkt nog steeds dat een lang formulier goed is omdat het de niet heel erg gemotiveerde kandidaten eruit houdt. Je mag best wat moeite doen om te solliciteren is het idee. Echter geeft 60% van de werkzoekenden aan wel eens gestopt te zijn met een formulier omdat het te lang was.

De helft van de HR professionals geeft aan dat het ongeveer 20 minuten duurt om te solliciteren, terwijl 1/3 van de werkzoekende 10 minuten maximaal vind en de andere 2/3 die 20 minuten echt de max.

In Nederland heeft 61% van de websites tussen de 5 en 15 verplichte velden om in te vullen. Slechts 15% heeft meer dan 20 verplichte invulvelden. Dit alles blijkt uit het onderzoek van Digitaal-Werven.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


511 views | Reageer (1 reacties)
  • @Bas uit Engels onderzoek komt ook dat recruiters gemiddeld 6 seconde naar een cv kijken. In Nederland is dat natuurlijk veel meer…… Misschien een goeie om dit onderzoek ook in Nederland te houden, dan weet je het precies.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën