May-HamedMay Hamed is talent en resourcing manager van Abu Dhabi Ports company. Een groot bedrijf als het om geld en oppervlakte gaat. De eerste fase, die uiteindelijk in 2030 klaar zal zijn, zal 7,2 miljard dollar kosten en een omvang hebben van 2/3 van Singapore. Momenteel werken er 860 mensen, exclusief consultants en contractors. Deze 860 mensen hebben 42 nationaliteiten. Het was initieel een project organisatie, maar sinds 2012 is men een operationeel bedrijf geworden. Doordat het bedrijf nog ‘in opbouw’ is, letterlijk aangezien de haven wordt aangelegd, zullen de benodigde skills gedurende de komende 15 jaar sterk veranderen.

May staat als hoofd talent en resourcing, zeg maar recruitment en retentie manager, voor de grote taak om engineers, waterprofessionals, stadsplanners, duikers, IT professionals, financieele, strategische, communicatie, marketing en HR professionals aan te trekken. Ik had het genoegen haar te mogen interviewen over deze taak.

In het midden oosten is het gebruikelijk dat er heel veel nationaliteiten werken. Jullie hebben mensen uit 42 verschillende landen. Hoe werf je die? 

Wij zetten in op veel verschillende paarden. Zo gebruiken we vacaturebanken, CV databases, werving & selectiebureaus, arbeidsbureaus, carrierebeurzen, advertenties en social media.

Merk je een groot verschil tussen verschillende functies of verschillende landen wat het beste werkt? 

Voor technische banen, zeevarenden en marine services komen de meeste medewerkers uit Azie of de Europese eilanden. Voor een aantal van deze landen is het verplicht dat we samenwerken met een overheidsinstelling die de recruitment in dat land monitort en begeleid. Voor andere landen gebruiken we specifieke bureaus, social media (met name LinkedIN) en referrals van onze medewerkers. En natuurlijk onze eigen corporate recruitmentsite, die speelt ook een belangrijke rol.

Met zoveel nationaliteiten, hoe houd je alles draaiende? Hoe zorg je dat deze mensen blijven samenwerken?

We hebben een uitgekiende human capital strategy. Deze zorgt er voor dat mensen de competenties en de kennis hebben die nodig is om hun doelen te bereiken. Ook hebben we duidelijke doelen en beloningen, zowel financieel als in waardering, als deze doelen worden bereikt.

En hoe werkt het praktisch? Is er verschil tussen bijvoorbeeld Westerse en Oosterse mensen in beleid? Hebben jullie een officiële werktaal?

Ja, Engels is onze officiële werktaal. Onze Humand Capital Strategy is gelijk voor alle medewerkers. We hebben echter wel een specifieke emirazation strategie. Een programma dat bedoeld is om de burgers van de Verenigde Arabische Emiraten een efficiënte en betekenisvolle baan te geven. De inwoners van de VAE hebben dus een iets ander programma.

Tot slot: je spreekt binnenkort op HRTech Europe. Waar ga je het daar over hebben?

Ik zal op HRTech Europe spreken over de marketing gerichte aanpak voor het vinden van talent. Hoe hebben onze marketing inspanning geleid tot het aantrekken van de juiste mensen.

Op 23 en 24 oktober is HRTech Europe in Amsterdam.  May Hamed is daar één van de vele top sprekers. Net als bijvoorbeeld Ruediger Schoenbohm van Robert Bosch die ik eerder interviewde. Maar ook komt bijvoorbeeld Glassdoor, Google en IBM Watson er spreken. Dus registreer je nu. 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


221 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën