De nieuwe recruitmentsite van Bol.com is de winnaar geworden van Digitaal-Werven 2014. De award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring werd door de jury toegekend aan banen.bol.com. De jury was met name te spreken over de uitstraling van de website. De persoonlijkheid die Bol.com met haar consumentenmerk heeft komt ook terug in de recruitmentsite.

Men spreekt duidelijk de taal van de doelgroep en er zitten veel slimme persuasion-elementen in. Ze hebben dus de kennis die binnen de consumentensite van Bol.com zit goed verwerkt in hun recruitmentsite. Natuurlijk ziet de jury ook nog mogelijkheden tot verbetering. Het gekozen design waarbij alles onder elkaar staat is tegenwoordig erg hip, maar niet altijd even ideaal. Het is soms lastig navigeren. Ook ontbreekt een dynamische zoekfunctionaliteit en missen op veel plekken relevante links naar content. Zo is er bij een vacature bijvoorbeeld geen directe manier om naar de arbeidsvoorwaarden te gaan die erbij horen.

Een groot compliment moet gemaakt worden over de vacaturedetail-pagina. Het is de rijkste qua informatie van alle genomineerden. Het ontwerp om de vacature in twee kolommen aan te bieden verdeelt de jury, maar het feit dat er geen vast format per vacature is en die wordt aangepast aan het soort functie wordt unaniem geprezen.

Schermafbeelding 2014-10-05 om 21.29.18

Ook de mobiele site is erg sterk. Het responsive-design past zich goed aan en er wordt duidelijk rekening gehouden met het feit dat je op een mobiel apparaat zit en dus waarschijnlijk geen CV zomaar op je mobiel hebt staan. Helaas is er vervolgens niet voor gekozen de sollicitant de controle te laten houden en bijvoorbeeld sollicitatiemogelijkheden via Linkedin of door een CV uit Dropbox of Google Drive toe te voegen te bieden. Gezien de doelgroep van Bol.com geen onlogische opties. Ook wordt een deel van de verleidende content spijtig genoeg weggelaten, zoals de recruiter, de video’s en het aantal sollicitanten op een vacature. Mobiel kan dus als voorbeeld voor veel sites gelden, maar heeft zeker ook nog verbeterpunten.

De jury was verder verbaasd dat de gerelateerde vacatures, iets waar Bol.com als webwinkel met gerelateerde producten goed mee scoort, niet op de site te vinden waren. Ook in het sollicitatie-proces is er nog winst te behalen. Zo is het sollicitatieformulier niet mooi opgemaakt en kun je niet met Linkedin solliciteren.

Logo_ICOON_Digitaal_Werven def13082012_WIT

Ondanks de verbeterpunten was de jury unaniem in haar oordeel dat Bol.com in 2014 de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt. De site is ‘net even anders met een aantal gedurfde elementen’. Er zitten veel verleidende onderdelen in, er ligt een goede focus op het overtuigen van de kandidaat en men spreekt duidelijk de taal van de doelgroep.

Namens de jury en de organisatie van Digitaal-Werven feliciteren wij Bol.com van harte met hun award!

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


551 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn