Zondag week schreef ik over een alternatieve manier om een front end developer te selecteren. Een laagdrempelige, eenvoudige test die veel beter laat zien wat iemand kan. Goed voor een klein bedrijf. Maar wat als je nu een multinational bent en het beste talent ter wereld wilt? Nou, dan organiseer je een mega innovatie wedstrijd, zoals Henkel nu voor het zevende jaar op rij doet. De Henkel Innovation Challenge.

Schermafbeelding 2014-10-01 om 16.22.41

Concept

Het concept: bedenk een business propositie voor 2050. Dat is nog ver weg. Het geeft aan hoe vrij de geesten zijn bij de deelnemers. De vraag is natuurlijk of die bij de jury net zo vrij zijn, maar dat laat ik even in het midden. Kijkend naar de winnaars van de vorige jaren staat men open voor echte innovatie, hoewel ik eerder 2030 denk dan 2050, maar goed, dat ben ik.

In teams van twee moet je een plan maken. De beste plannen gaan door naar de halve finale, waar je coaching krijgt van een senior Henkel manager. Dat is leuk, slim en goed gedaan. Het biedt namelijk een win-win. De studenten krijgen begeleiding van mensen waar ze normaal geen toegang toe hebben. De manager kan meteen ‘up close’ kijken hoe talentvol de twee zijn.

De winnaar mag naar de grote finale in Oostenrijk en de prijs: een reischeque van 10.000 euro voor een wereldreis. Dat is nog eens leuk, want daarmee geeft Henkel meteen aan dat er meer ervaring is dan enkel de academische en werkervaring.

Succesverhalen

Leuk zijn ook de succesverhalen. Winnen is niet alles, je kan er ook als je niet wint een leuke baan aan overhouden. De studenten geven aan dat het leerzaam is, en dat geloof ik graag.

Alternatieve selectiemethoden

Zoals ik hier al vaak schreef. Ik ben een groot fan van alternatieve selectiemethoden. Een groots opgezette innovatie challenge is geweldig. Iemand daadwerkelijk iets laten doen zoals Angi studio met hun front end designer ook. Of natuurlijk zoals Arvato met de talent pitch, die de kwaliteiten meet in plaats van de CV. CV’s bieden mij niet zoveel informatie meer. Het gaat steeds meer om talent en kwaliteit. Daar moeten we de sollicitatieprocessen op gaan aanpassen.

Wil je meer weten over de Arvato Talent Pitch, kom dan op 7 oktober naar Digitaal-Werven. 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


226 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën