bardVerhalen vertellen. Het zit in onze menselijke aard. De Bard was vroeger de rondreizende verhalenverteller, die welkom was in kastelen en daar onderdak en eten kreeg in ruil voor zijn verhalen. Ook over werk willen we verhalen horen. Wat voor organisatie komen we voor te werken als we er gaan werken?

Dit is ook wat twee van de geïnterviewde bureaus aangeven in de serie die Werf& doet in aanloop naar Digitaal-Werven volgende week. Floyd & Hamilton geeft aan dat eerlijke content in hun optiek steeds belangrijker wordt. Dat een sollicitant behoefte heeft aan transparantie over de organisatie als werkgever, de werksfeer en de carrieremogelijkheden. Maximum geeft aan dat het gaat om het complete verhaal. Het mag geen informatie overload zijn, maar het moet wel compleet zijn.

Historie

Verhalen vertellen is dus belangrijk op een recruitmentsite. Een belangrijk verhaal is in mijn optiek de historie van de organisatie. Waar je vandaan komt geeft vaak veel weer over je cultuur. Zo is een reclamebureau opgericht door strategen vaak strategisch goed, maar qua design minder. Een reclamebureau waar de partners designers zijn weer andersom. Simpele voorbeelden, maar door te trekken naar vele sectoren. Een bedrijf dat is opgericht door techneuten hebben vaak een focus op techniek, niet op marketing.

Het pareltje in Nederland als het gaat om de geschiedenis vinden we volgens mij bij het digitale museum van ’s Heeren Loo. Niet dat ik voorstel dat iedereen het zo uitgebreid moet doen, maar iets vermelden over de historie op een website lijkt me toch wel belangrijk. Toch heeft bijna 60% van alle organisaties NIETS over de geschiedenis van de organisatie op de corporate recruitmentsite, blijkt uit het recente Digitaal-Werven onderzoek.

Andere informatie

Nu is verhalen vertellen en feiten geven natuurlijk niet hetzelfde, maar voor mij vertellen feiten toch ook een verhaal. Zeker als je ze goed presenteert. De man-vrouw verhouding vertelt mij een verhaal. Het aantal vrouwen in senior managementposities ook. De gemiddelde leeftijd en de leeftijdsopbouw vertelt mij een verhaal, net als de medewerkers en omzetontwikkeling de laatste jaren. Ruim 30% van de organisaties heeft hier niets over. Dan bedoel ik niet dat ze al deze feiten niet hebben, maar dat er eigenlijk geen concrete gegevens zijn over één van deze zaken.

informatie  dw14

Medewerkers aan het woord

Een ander onderdeel van het verhaal is de medewerkers die (eerlijk) aan het woord komen. Vertellen ze een verhaal? Doen ze dat met video, in tekst of beide? Beide is natuurlijk ideaal. Toch heeft slechts 8% van de websites dat. 8% heeft wel video, maar geen tekst. En in totaal laat 42% van alle recruitmentsites in Nederland helemaal geen medewerkers aan het woord.

werknemers aan het woord

 

Een goede recruitmentsite vertelt verhalen. Er is dus nog veel te winnen bij veel recruitmentsites als we naar de cijfers kijken.

Op 7 oktober vindt Digitaal-Werven voor het achtste jaar op rij plaats in Utrecht. In de ochtend verzorg ik, samen met Wilbert Pot, een clinic ‘verbeter uw corporate recruitmentsite’, waar wij bedrijven helpen met concrete tips om hun site te verbeteren. In de middag spreken drie zeer succesvolle recruitmentmanagers over de waarde van hun corporate recruitmentsite. Dus kom ook op 7 oktober naar Digitaal-Werven.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


132 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën