De Technische Unie was enkele jaren geleden één van de genomineerden voor Digitaal-Werven. Net nadat het onderzoek van dit jaar is afgerond is hun nieuwe website live gegaan. Een nominatie voor dit jaar zat er dus hoe dan ook niet in, maar maken ze volgend jaar misschien een kans? Een blik op deze nieuwe site, een aantal weken na live gang. Vers van de pers dus, maar men heeft genoeg tijd gehad om eventuele bugs eruit te halen. Schermafbeelding 2014-09-18 om 16.52.23

Homepage

Het eerste dat opvalt is dat de homepage verdacht veel lijkt op de oude hompeage. Op zich niets mis mee natuurlijk als die goed werkte. Een grote brand header in het midden en drie vakgebieden daaronder: verkoop, inkoop en logistiek. Dat is wel zo helder. Wat ik echter in zijn geheel mis: de vacatures.

Ja, er is een kleine kolom met ‘top vacatures’. Ik ben bij die termen altijd benieuwd voor wie ze top zijn. Zijn het de top vacatures omdat ze zo populair zijn? Of juist omdat ze zo lastig te vervullen zijn? Daaronder kan je alle vacatures bekijken.

Hoewel de Technische Unie misschien niet de meest bekende organisatie is, en er dus iets voor te zeggen is dat je begint met ‘employer branding’, blijf ik van mening dat uiteindelijk 90% van de bezoek komt voor de vacatures. Begin met die centraal te zetten, doe de branding daar omheen. Maar goed, het is een keuze die ik dus anders zou maken, maar laten we daar niet te diep op in gaan.

Wat verder lekker is aan de homepage is dat er niet teveel op staat. Gewoon helder. Men maakt duidelijk wie ze zijn. Een groothandel in technisch materiaal. Men vertelt iets over het bedrijf: 2000 collega’s krijg je. En men haalt twee onderzoeken aan waaruit de loyaliteit en tevredenheid van de medewerkers blijkt. Ook mooi. Aan dit deel kunnen veel bedrijven een voorbeeld nemen: niet teveel keuzes op de homepage, niet teveel willen vertellen.

Informatie

Als geïnteresseerde ga ik dan nu op zoek naar de informatie die mij boeit. Ik weet al wat over de organisatie, dus arbeidsvoorwaarden en het sollicitatieproces vind ik nog interessant.

Schermafbeelding 2014-09-18 om 17.00.26Voor beide heeft men een aparte sectie. Die zit onder ‘vacatures’. Daar had ik hem niet meteen gezocht, maar vooruit.

De arbeidsvoorwaarden, heerlijk. Kijk eens hoe simpel en efficient men dat heeft gedaan. Daar kan ik iets mee. Een voorbeeld voor velen denk ik.

De sollicitatieprocedure is iets vager. Men praat over gesprekken, maar niet hoeveel. Men heeft het over ‘bepaalde functies een assesment’, maar niet welke. Ook worden er nergens termijnen genoemd. Niet hoe snel je een reactie krijgt, niet hoe lang de procedure normaal zou moeten duren. De opsommingen van de arbeidsvoorwaarden zijn helaas bij de sollicitatieprocedure niet vindbaar.

Informatie scoort dus goed, maar er is nog ruimte voor verbetering.

Sfeer & Cultuur

Schermafbeelding 2014-09-18 om 17.09.51Normaal niet iets waar ik veel bij stil sta, ik geloof er toch nooit zoveel van. Maar er zit wel heel veel in deze site als het gaat om verhalen van medewerkers. Allemaal met 1 foto en in tekst. Jammer, dat had mooier gekund. Dit is wel heel standaard als ik eerlijk ben. Geen ‘weekagenda’ zoals bij Grant Thornton. Geen organogram erbij zoals bij Bol.com. Geen foto’s in de verhalen zoals bij Eneco. Maar wat me nog wel het meest tegenviel, geen relevante vacatures. De vacatures hiernaast stonden naar het verhaal van een HR medewerker. Ik heb geen enkele lijn kunnen trekken tussen de vacatures en de functie van de persoon die het verhaal vertelt. Dat is een gemiste kans.

Ook naast het stuk over de stages staan geen stages, maar gewone functies, terwijl er wel een stage is.

De usability is dus wel een beetje tegenvallend.

Vacatures

De vacatures zijn niet vrij doorzoekbaar. Er is geen zoekbox, maar enkel categorieën en een kaartje. Op zich niet verkeerd, zeker niet als het me brengt waar ik wil zijn. Ik begin met de regio Utrecht te selecteren en krijg prompt een vacature in Amstelveen. Persoonlijk ben ik daar erg blij mee, want Amstelveen is vanuit Utrecht te bereizen. Daar is dus over nagedacht. Opvallend dat Amsterdam Sloterdijk er niet bij zit als ik Utrecht selecteer. Ik heb geen idee waar dat op gebaseerd is, maar vooruit, die functie in Amstelveen is leuk.

Schermafbeelding 2014-09-18 om 17.16.12

Naast de vacatures staat een snelmenu. Dat vind ik mooi bedacht. Arbeidsvoorwaarden, loopbaan, proces. Keurig. Helaas als ik klik ben ik wel weg bij de vacature. Dat is niet slim. Ik had een pop up achtig iets verwacht. Iemand die bij een vacature is wil je toch op de sollicitatieknop laten klikken. Niet weer wegsturen.

Wat ik dan wel weer heel, heel leuk vind is dat ze linken naar verschillende elementen IN de vacature. Men praat over goede arbeidsvoorwaarden en zet er een link heen. Keurig. Dan begrijp je als organisatie dus dat een vacature op je eigen site anders moet zijn opgebouwd dan op een Monsterboard of Intermediair.

Ook zijn er vacatures bij, die wederom geen relatie hebben tot de mijne. Weer een gemiste kans.

Schermafbeelding 2014-09-18 om 17.18.08De solliciteerknop zit enkel onder de vacature. Dat kan, maar wel vervelend is het dat er twee zitten. Hoe solliciteer ik nu? Door de solliciteerknop of door upload je CV? Dat is een vreemde situatie.

 

Solliciteren

Het solliciteren is geen geweldige ervaring (understatement). Ik begin met het uploaden van mijn CV, maar daarna moet ik nog een hele reeks informatie invullen die in mijn CV staat. Geboortedatum, naam, woonplaats, opleidingen. Dat staat allemaal in mijn CV, dus is overbodig nog eens te vragen.

Conclusie

Er zitten een aantal hele leuke elementen in de nieuwe site. Helaas is aan de uitwerking niet altijd evenveel aandacht besteed.

+++ Een snelmenu naast de vacature
+++ Overzichtelijke homepage
+++ Alle informatie in een aparte sectie
+++ presentatie arbeidsvoorwaarden sectie

– – – Usability
– – – Dubbele sollicitatieknoppen naast elkaar
– – – Sollicitatieproces als zodanig
– – – Geen relatie tussen informatie en aangeboden vacature

Ik zie duidelijk verbeteringen t.o.v. de oude site, maar ook nog veel ruimte voor meer verbetering. Vooral in gebruikersgemak (relateer meer content aan elkaar) is nog veel te winnen en ook in conversie optimalisatie (stuur mensen die op het punt staan te solliciteren niet weer naar een ander deel van de site).

Hoe organisaties een betere sollicitatie-ervaring kunnen bieden en betere sollicitanten kunnen binnenhalen wordt op 7 oktober tijdens het Digitaal-Werven event besproken. Hier worden naast de meest opvallende zaken uit het onderzoek ook cases van succesvolle recruitmentorganisaties gepresenteerd. Tevens zijn er in de ochtend vraag-en-antwoord sessies over specifieke recruitment zaken.

Naast het event biedt Digitaal-Werven ook gratis enkele rapportages en whitepapers aan. Hierin staan feiten en cijfers over eerdere onderzoeken en tips m.b.t. het verbeteren van de sollicitatie-ervaring.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


223 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën