facebook01Zowel het aantal organisaties dat reageert op een vraag die gesteld wordt via Facebook als de snelheid van de reactie op die vraag neemt toe. Dat blijkt uit de cijfers van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar de digitale sollicitatie-ervaring dat deze zomer voor het achtste jaar op rij is uitgevoerd.

Het onderzoek wordt uitgevoerd onder 400 organisaties. In totaal was het bij 24% van de organisaties niet mogelijk om een vraag te stellen. Dat was bij 13% het geval omdat ze geen Facebook pagina hadden, of deze in ieder geval voor het onderzoeksteam niet vindbaar was. Bij 11% waren alle communicatie-opties uitgeschakeld. Het was dus niet mogelijk om op de wall te posten of een bericht te sturen.

Indien er een mogelijkheid was om een vraag te stellen bij een organisatie is dit primair op de Facebook wall gedaan. Indien dat niet mogelijk was is er een bericht gestuurd. De vragen die gesteld zijn varieerde van organisatie tot organisatie, maar hadden altijd betrekking op een mogelijke sollicitatie. Bij een accountant kan een vraag bijvoorbeeld zijn hoe de man-vrouw verhouding is, omdat het deze dame nogal een mannencultuur lijkt. Bij bouwbedrijven zijn vragen gesteld over het feit dat er in de media zoveel te doen is over de crisis in de bouw en of het als je nu een baan krijgt je volgende week niet weer op straat staat. Serieuze vragen dus waar sollicitanten mee kunnen zitten.

Op 31% van deze vragen is nooit een antwoord gekomen. Dit is een daling t.o.v. de 36% die in 2013 niet beantwoord wordt en de 55% van de vragen die in 2012 onbeantwoord bleef.

facebook cijfers

Ook de snelheid van de reacties neemt toe. Van alle vragen is 63% binnen een dag beantwoord. Als de niet beantwoorde vragen niet meegenomen worden komt dus 90% van het aantal antwoorden binnen een dag. In 2013 was dit 65% van alle antwoorden.

Conclusie

Concluderend kan je dus stellen dat organisaties steeds beter omgaan met vragen op Facebook. Meer organisaties reageren op een vraag en de reactiesnelheid neemt ook nog eens toe. Ook lijkt er een betere samenwerking te zijn tussen marketing (vaak de eigenaar van de site) en HR (het waren HR vragen).

Hoe organisaties een betere sollicitatie-ervaring kunnen bieden en betere sollicitanten kunnen binnenhalen wordt op 7 oktober tijdens het Digitaal-Werven event besproken. Hier worden naast de meest opvallende zaken uit het onderzoek ook cases van succesvolle recruitmentorganisaties gepresenteerd. Tevens zijn er in de ochtend vraag-en-antwoord sessies over specifieke recruitment zaken.

Naast het event biedt Digitaal-Werven ook gratis enkele rapportages en whitepapers aan. Hierin staan feiten en cijfers over eerdere onderzoeken en tips m.b.t. het verbeteren van de sollicitatie-ervaring.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


363 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën