63961596Het aantal beantwoorde sollicitaties alsmede de snelheid van de reactie op sollicitaties is afgelopen jaar toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van Digitaal-Werven, een onderzoek dat voor het achtste jaar op rij meer dan 400 organisaties onderzoek op hun digitale sollicitatie-ervaring. Hierbij gaat het nadrukkelijk enkel om bedrijven waar mensen in dienst kunnen treden. Bemiddelingsbureaus, zoals W&S bureaus en uitzendbureaus, zijn niet meegenomen.

Onderdeel van dit onderzoek is de ‘mystery sollicitatie’, waar bij al deze organisaties wordt gesolliciteerd. Indien er een functie open staat is dit een gerichte sollicitatie, indien dit niet het geval is een open sollicitatie. Enkel wanneer een organisatie expliciet aangeeft geen open sollicitaties te accepteren wordt er niet gesolliciteerd. Uiteraard worden deze organisaties dan ook niet meegenomen in de cijfers.

In 2014 heeft 15% van de organisaties niet gereageerd op een sollicitatie. Dit is een daling met 3% t.o.v 2013, toen 18% onbeantwoord bleef. In 2010, 2011 en 2012 lag dit percentage rond de 25%.

onbeantwoorde solls

Ook het aantal reacties dat binnen een week inhoudelijk wordt beantwoord neemt toe. In 2013 bedroeg dit 51% van alle sollicitaties, in 2014 is dit 55%. Dit terwijl het onderzoek in de zomermaanden is uitgevoerd.

sollicitatie-reacties

Conclusie

Concluderend mag gesteld worden dat sollicitanten steeds beter behandeld worden. Natuurlijk is 15% onbeantwoorde sollicitaties nog steeds onacceptabel hoog, maar het feit dat dit 10% minder is dan twee jaar geleden geeft vertrouwen. Zeker ook wanneer in acht genomen wordt dat het aantal sollicitanten per functie de laatste jaren sterk is toegenomen.

Hoe organisaties een betere sollicitatie-ervaring kunnen bieden en betere sollicitanten kunnen binnenhalen wordt op 7 oktober tijdens het Digitaal-Werven event besproken. Hier worden naast de meest opvallende zaken uit het onderzoek ook cases van succesvolle recruitmentorganisaties gepresenteerd. Tevens zijn er in de ochtend vraag-en-antwoord sessies over specifieke recruitment zaken.

Naast het event biedt Digitaal-Werven ook gratis enkele rapportages en whitepapers aan. Hierin staan feiten en cijfers over eerdere onderzoeken en tips m.b.t. het verbeteren van de sollicitatie-ervaring.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


294 views | Reageer (2 reacties)
  • Peter Lommers

    Het artikel opent met “Het aantal onbeantwoorde sollicitaties alsmede de snelheid van de reactie op sollicitaties is afgelopen jaar toegenomen.”. Dit moet mijn inziens zijn, dat het aantal beantwoorde sollicitaties is toegenomen en niet het aantal onbeantwoorde.

  • Ouch, pijnlijke fout, je hebt helemaal gelijk. Meteen aangepast.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën