big-data-1Data is de nieuwe olie. Dat stond in de Trendrede van 2013 en zo blijkt uit cijfers, het wordt snel de waarheid. Tenminste, als je naar de vacatures kijkt. Volgens dit artikel op Venturebeat is het aantal vacatures (in Amerika) voor een data scientist geëxplodeerd. In 2011 was er nauwelijks een functie in te vinden en de groei is duizenden procenten volgens indeed.com. Elke maand komen er dus weer heel veel nieuwe banen bij in dit werkveld. Volgens McKinsey zal er in 2018, dus over vier jaar, een tekort zijn van 150.000 tot 190.000 mensen. Op dit moment werken er zo’n 140.000 mensen als data scientist, in 2018 zullen dat er tussen de 440.000 en 490.000 zijn volgens het rapport, als we ze tenminste kunnen vinden.

Nu weet ik dat ook in Nederland het tekort gigantisch is, met name omdat de meeste bedrijven ervaren krachten willen en ervaring er nu juist nauwelijks is in het werkveld. Hoe neem je een ervaren data scientist aan, met 5 jaar ervaring, als de eerste pas in 2011 begonnen zijn? Ik weet hoe moeilijk het is om bijvoorbeeld webanalisten te vinden. De vacatures bij Webanalisten.nl krijgen nog wel response, maar het is gewoon een vechtmarkt en je moet een heel mooi aanbod hebben.

Vinden

Het vinden van goede webanalisten en data scientists is heel eerlijk niet heel moeilijk. Het is enkel wel duur mensenwerken, want deze groepen communiceren vooral met elkaar. Je moet dus zorgen dat je in het netwerk zit en als recruiter is dat best lastig. Je zal je gezicht moeten laten zien op webanalisten en data congressen en dan ook nog inhoudelijk mee kunnen praten.

Het probleem is echter dat met de enorme groei van het aantal vacatures dit nooit voldoende zal zijn. Er is nu al een tekort en dat gaat niet opgelost worden door enkel dezelfde mensen ‘rond te pompen’. Er zal dus instroom moeten komen. De vraag is: waar vind je die? Of beter: hoe selecteer je die?

Assessments

Er zijn denk ik best veel mensen die in staat zijn om met data heel veel te doen, alleen is de vraag hoe je die mensen identificeert. Hoe ga je daarmee om? Hoe selecteer je de goede van de slechte? Hoe zorg je dat de mensen die je selecteert de kwaliteiten hebben om 1) om te kunnen gaan met grote hoeveelheden data, 2) het analytisch vermogen hebben om hier chocola van te maken en 3) de kwaliteiten hebben om dit overtuigend over te brengen?

Ik geloof dat er een online assessment tool moet gaan komen. Zoals Harver deze heeft voor de Call Centres, zo zullen er ook voor data scientists, of eigenlijk alle data functies, tooling komen voor de selectie. Want juist deze functie leent zich uitstekend voor het meten van met name de inhoudelijke kwaliteiten voor het vak via online tooling. De overtuigende kwaliteiten is misschien lastiger online te maken, maar het daadwerkelijk omgaan met data en het trekken van de juiste conclusies is via een goede assessment wel te meten. Als die tooling er is, is het aannemen van deze mensen en ze opleiden niet meer zo ingewikkeld.

Wil je als bedrijf iets met Big Data? Met goede klantenservice op basis van data? Dan zou ik nu gaan investeren in het op een goede manier beoordelen van de kwaliteiten van mensen als het gaat over data. En dat doe je digitaal, precies daar waar deze mensen straks mee om moeten gaan. Niet in een gesprek (zoals het artikel van Venturebeat suggereert), maar digitaal.

 

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


270 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën