tank11In de meest recente Werf& stond in de rubriek ‘magneet update’ vol trots een artikel over Defensie. Ze hebben een magneet gewonnen met hun campagne ‘Verpleegkundige Xtreme’. Nu gaan de magneten niet over efficiënte werving en dat is maar goed ook.

Al eerder schreven we hier over het ‘spinnen’ van defensie. Die 7.000 vacatures die er maar 2.700 bleken te zijn en vervolgens ook weer geen 2.700, maar slechts 600 waar men salaris voor had.  Echter, het budget is op basis van 7.000 (niet bestaande) vacatures en daarmee heeft Defensie dus met afstand het hoogste wervingsbudget van Nederland. Vergelijk dit met de politie (die veel meer mensen met veel minder geld aantrekt) of verschillende zorginstellingen en men kan nog veel leren.

Terug naar de ‘magneet update’. Een leuke campagne, daar niet van. Gericht op verplegend personeel voor defensie. Men had geen ‘brand’ in die sector stelt campagnemanager Robbie Bax, dus men moest adverteren.

Feiten en cijfers

Ik zal inhoudelijk niet ingaan op de campagne, alle vacatures zijn vervuld, dus inhoudelijk zal hij goed in elkaar gezeten hebben. De vraag is echter: tegen welke kosten? Men heeft namelijk gedaan aan ‘bannering op medische sites, printadvertenties in vakbladen en direct mailings naar scholieren’. Dat is nogal een kostenpost kan ik je vertellen. Zeker die printadvertenties en de direct mailings.

Ook heeft men een ‘cursus’ gemaakt van 5 afleveringen. Dus vijf video’s. Op zich mooi gedacht, maar een video maken met een bekende presentator (Freek Vonk) is niet goedkoop. Daar zitten duizenden, of waarschijnlijk tienduizenden, euro’s in.

Deze hele campagne, die dus al met al vele tienduizenden euro’s heeft gekost, was gericht op…. 29 vacatures voor verpleegkundigen verdeeld over 2 krijgsmachtonderdelen. Slechts 29 vacatures…

Gelukkig hebben ze nu weer nieuwe mensen nodig, ze bekijken of de campagne hergebruikt kan worden. Ik hoop het, want op deze manier is het wel heel duur…

TV

Nu is men bezig met TV. Programma’s op Discovery en National Geographic. Op zich geloof ik daar wel in. Ik geloof erin dat daar veel uit kan komen. Ook geloof ik er in dat het nodig kan zijn voor de branding, maar de vraag is: hoeveel kost dat? Zijn die enorme kosten niet veel rendabeler elders in te zetten?

Hoe dan wel?

Ze zoeken jonge verpleegkundigen. Zo ingewikkeld is het niet die te vinden, die zitten nog op school. Je zou gewoon gastcolleges kunnen geven op die scholen. Voor 29 vacatures ben je er dan zo als je dat goed en gestructureerd aanpakt. Als je de verpleegkundigen in het veld vrij laat hun verhalen te vertellen en dus niet corporate communicatie meestuurt.

Je kan natuurlijk ook denken aan uitwisselingen met ziekenhuizen. Net zoals Artsen zonder Grenzen in Duitsland bijvoorbeeld. Verpleegkundigen mogen een half jaar voor AzG werken en dan terugkeren. Rijker en beter in hun baan. Zo houden ze ook de motivatie daar. Dat zou defensie ook met een aantal ziekenhuizen kunnen organiseren.

Wat mij opvalt is dat Defensie elke keer meteen teruggrijpt naar het aloude adverteren. Zelf werven, hunten en recruiten doen ze blijkbaar niet. Dit deel van de staf van Defensie houdt er blijkbaar niet van om met de poten in de modder te staan. Dat is jammer, want dat kost een hoop geld. Wat overigens niet wil zeggen dat alle advertenties overbodig zijn. Verre van, alleen kan ik me niet indenken dat je voor 29 vacatures zo’n campagne moet optuigen.

Uitnodiging

Ik geloof dat defensie veel geld kan besparen door anders te gaan werken met hun recruitment. Aangezien dat mij als belastingbetaler ook weer geld bespaart wil ik defensie, ongetwijfeld wederom tevergeefs (ze zijn nog nooit op deze uitnodiging in gegaan), bij deze uitnodigen om gratis bij Digitaal-Werven aanwezig te zijn op 7 oktober in Utrecht. Daar spreekt o.a. Arvato hoe die met een goede online tool vele tonnen besparen op werving.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


380 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën