Assessments 2.0

Door Bas van de Haterd op 28-07-2014 07:33.

test doen?Ik ben doorgaans geen groot voorstander van assessments. Tenminste, niet op de manier waarop deze nu vaak worden afgenomen. De reden hiervoor is dat het allemaal te standaard is. Ja, het is wetenschappelijk gevalideerd, met als gevolg dat het allemaal naar de middenmoot kijkt. Het gemiddelde. Echter, dat zegt niet zoveel over jouw bedrijf. Een ander element waar ik niet enthousiast over ben bij assessments is dat je bewust gedrag vertoont bij alles dat je doet (rollenspellen, testen, etc) terwijl je in je normale leven 95% onbewust doet.

Daarom was ik vorig jaar oktober ook zo gecharmeerd toen ik op de iHR awards Connected Cubed tegen kwam. Dit bedrijf ontwikkelt allerlei gaming achtige tests die hetzelfde doen, maar online in te zetten zijn. Daarmee halen ze mijn tweede bezwaar deels weg. Je bent met games een stuk minder bewust bezig, of eigenlijk, je kan ze een stuk slechter beïnvloeden dan vragen. In een interview dat ik met ze deed voor de meest recente Werf& bleek dat ze het eerste bezwaar ook volledig van tafel veegde. Ze matchen namelijk de wetenschappelijke testen op je eigen persoon. Dat maakt Connect Cubed voor mij een absolute game changer in de wereld van HR software.

In het kort

Wat ze doen is heel gaaf. Ze pakken een hele reeks aan wetenschappelijk gevalideerde testen en die maken ze leuker. Gewoon door slim techniek toe te passen. Het gaat hier om het draaien van blokjes (ruimtelijk inzicht), het noemen van synoniemen (het lijkt wel ‘de slimste mens’) enzovoort. Gewoon leuke ‘spelletjes’ van een paar minuten.

Deze laten ze vervolgens los op je eigen personeel. Ja, je leest het goed. Je hele eigen personeel moet ongeveer 15 minuten (zo lang duren al deze testen) besteden aan onderzoek. Vervolgens vragen ze alle data die je hebt over je personeel. Van verloop tot omzet bij sales mensen tot het oplossen van tickets bij IT’ers tot… alles.

Per job family testen ze vervolgens wat nu echt van belang is. Een IT’er heeft waarschijnlijk andere skills nodig om succesvol te zijn dan een verkoper, maar welke het zijn kan per organisatie verschillen. Bij de ene organisatie (denk aan een kleine start up) zal bijvoorbeeld analytisch vermogen de onderscheidende factor zijn voor het succes van een IT’er, bij een andere is het misschien wel communicatieve vaardigheden (denk aan een grote corporate). Ze kijken dus naar de echte test scores van medewerkers en koppelen deze aan de prestaties van deze medewerkers om zo het belang van elke test te bepalen op basis van de prestaties. Die verschillen dus per bedrijf en per job family binnen een bedrijf.

Het resultaat

Het resultaat is dat je weet welke vaardigheden specifiek voor een specifieke job family binnen jouw bedrijf belangrijk zijn. Dus je weet welke vaardigheden statistisch significant belangrijk zijn voor de verkopers van jouw organisatie of voor de IT’ers van jouw organisatie. Die testen kan je dan vervolgens op je website zetten bij het sollicitatieformulier en je weet hoe goed iemand daadwerkelijk is op de kwaliteiten die nodig zijn om succesvol te zijn bij jouw bedrijf.

Dat is volgens mij een assessment 2.0. De volgende stap in assessments, zoals Harver dat doet voor de Call Centre branche. De kritische noot die ik erbij zet: Connect Cubed is er momenteel enkel nog in het Engels en gezien de tests is het dus nog niet goed toepasbaar voor Nederlandse functies.

Voor wie meer wil weten of pre selectie testen: Harver en Arvato, die dus pre selectie testen online doen, spreken op Digitaal-Werven over hun case. 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


692 views | Reageer (8 reacties)